Autobahn

Tesla-hater: Model 3 is eigenlijk heel goed

Enkele maanden terug brandde expert Sandy Munro de Model 3 tot de grond af. De auto was te vergelijken met een goedkope KIA, maar nu is zijn mening ineens 180 graden gedraaid: het is de meest winstgevende EV tot nu toe.

Sandy Munro is de baas van Munro & Associates, een bedrijf dat auto's sloopt en analyseert. Hij was degene die enkele maanden geleden geen goed woord over had voor Tesla's nieuwste auto. De Model 3 was volgens hem niet veel beter in elkaar gezet dan een KIA uit de vorige eeuw. En het is niet alsof dat uit de lucht kwam vallen, de getoonde beelden spraken voor zich. Maar toch is er een probleem: Munro gaf zijn mening op basis van een onvolledige analyse. Nu de Model 3 volledig uit elkaar is gehaald en elk schroefje, boutje en accucelletje is bekeken, komt hij terug op zijn eerdere oordeel.

Of eigenlijk komt hij gedeeltelijk terug op zijn mening. Hij blijft bij het standpunt dat de afwerking van de auto belabberd is, maar over de rest heeft Sandy geen negatief woord te zeggen. Hij is te spreken over de manier waarop de auto op de weg ligt en hoe lekker hij rijdt. Ook de styling is erg fijn, maar waar hij vooral onder de indruk is, is het feit dat Tesla meer dan 30% winst kan maken op een auto als deze.

Complete plaatje

Om de winstgevendheid van de auto te bepalen hebben ze bij Munro & Associates de productiekosten berekend en dit van de verkoopprijs van de auto getrokken. Het getal dat daaruit komt is procentueel uitgedrukt. En hoewel de autoslopers de productiekosten van elk onderdeel en de eventuele marge die de producent daar nog bij optelde berekende, zijn ze toch essentiële dingen vergeten: het tekenen en ontwikkelen van de auto en de kosten daarvan, en ook dingen als overhead zijn niet meegenomen. Of die meer dan dertig procent dan nog uitkomt, is nog maar de vraag.

Maar dat neemt niet weg dat Munro onder de indruk is van de ontwikkeling van de auto. Alle technische onderdelen zitten volgens hem geweldig in elkaar en zijn goed in de auto geplaatst. Een voorbeeld hiervan is dat Tesla ervoor gekozen heeft om meerdere circuitborden te plaatsen in een pakket onder de achterbank in plaats van ze overal in de auto te strooien. Ook geeft hij complimenten over de plaatsing van essentiële onderdelen waardoor andere (gevoeligere) onderdelen makkelijker en goedkoper te vervangen zijn.

Nu Munro het complete plaatje van de Model 3 heeft gezien is hij helemaal om en is hij helemaal weg van de Tesla: "Like I say, a lot of crow being eaten around here."

Reacties

bitflip 17-07-18 | 16:33

Wie waren ook alweer die analisten die dachten dat tesla verlies neemt op elke verkochte auto?

CamaroHans 17-07-18 | 16:36

Daar hoef je geen analist voor te zijn, het bovenste stukje goed lezen zou al schelen.

bitflip 17-07-18 | 17:00

Ik bedoelde markt analisten, niet een "technische analyse".

Maargoed, stukje is sowieso verwarrend want dit was volgens mij dezelfde conclusie die ik deze meneer een week of twee terug op de youtubes heb zien geven.

bitflip 17-07-18 | 17:04

Toen was 'ie ook vol van de "military grade pcb's" die Tesla heeft ontworpen.

En een paar dagen nadat ik dat had gezien kwam welbekende leugenaar johnny66 alhier vertellen dat alle fabrikanten dezelfde electronica gebruiken.

Ja, dat was weer lachen.

SanderVreibik 17-07-18 | 18:23

... als je het bovenstaande stukje goed leest dan lees je dat overhead- en ontwikkelingskosten niet (njet) zijn meegenomen in de berekening. Ook zijn alle productiekosten berekend, en dat is een essentieel gegeven aangezien daar altijd een foutmarge in zit en het bovendien maar onzeker is of Tesla zo efficiënt werkt als volgens de berekening zou moeten.
Aangezien er compleet gerobotiseerde productielijnen zijn waar met de hand auto's worden gebouwd kan ik me voorstellen dat er gerede twijfel is over de efficiëntie van Tesla.
Kort gezegd: als Tesla maar genoeg Model 3's af gaat leveren die op de berekende (efficiënte) manier gebouwd worden dan zullen de ontwikkelingskosten terugverdiend worden en zal de Model 3 op den duur mogelijk winstgevend worden.

bitflip 18-07-18 | 09:59

Nou en... ?!

Overhead, r&d e.d. worden uitgesmeerd over de gehele bedrijfsvoering. Zolang elk model een gezonde marge heeft kom je daar vanzelf overheen.

Tesla maakt gewoon dikke winst op elk model. Meer dan elke andere ev fabrikant, en deze meneer kan het weten want hij heeft praktisch alle interessante ev's onderzocht.

Is ook geen nieuws verder, slechts wederom een onafhankelijke bevestiging. Van wat al bekend was onder ingelichte investeerders.

SanderVreibik 18-07-18 | 14:46

Nee, u hebt geen economische of bedrijfstechnische kennis snap ik? Helaas.

bitflip 18-07-18 | 15:58

Genoeg om te weten dat je doorgaans uitrekent of een product winstgevend is door materiaalkosten, logistiek en arbeidsuren te berekenen vs de verkoopprijs.

Dat omdat bv. r&d grotendeels stopt na productie start, terwijl de genoemde kosten hetzelfde blijven per product, en dus geen zinnig cijfer opleveren tenzij je nu al exact weet hoeveel je er in totaal gaat verkopen en vervangt door een nieuw product.

Wat jij probeert te berekenen is de winst van het hele bedrijf. Ook een leuke excercitie. Maar is iets heel anders.

Wijze uit het Oosten 17-07-18 | 16:38

Kortom, zijn eerste reactie dat de afbouwkwaliteit te wensen overlaat is gaan leven als eindconclusie van de auto.
Nu na een full review is het een van de punten van het oordeel (maar wel een minpunt wat Tesla moet aanpakken) en is het gehele oordeel een stuk genuanceerder.

2voor12 17-07-18 | 17:56

Mooi, kan hij eindelijk zijn schuldeisers na al die jaren beetje voor beetje terugbetalen.
Rond 2150 schrijft Tesla zwarte cijfers. Complimenten hoor!

bitflip 18-07-18 | 10:05

3e/4e kwartaal dit jaar bij 5k model 3's.... Blijven opletten.

Klassenfeind 17-07-18 | 18:16

Beetje raar, hij praat over technische dingen zoals de accu, de enineering, de bouwkwaliteit, het rijgedrag, het elektrische systeem en schakelt dan op 2:59 in één klap over naar de winstgevendheid: "The Model 3 is profitable."

Hoe kun je zo'n conclusie trekken gebaseerd op dingen als een paar printplaten, een accu, en een subjectieve rijervaring?

Klinkt het niet erg alsof Elon Musk aan het opinion shoppen is gegaan?

SanderVreibik 17-07-18 | 18:25

Ja, zo klinkt het zeker.

TuurlijkNiet 17-07-18 | 21:49

De Duitsers hadden ook al becijferd dat de Model 3 uit 18.000 dollar aan materiaal kosten bestaat en 10.000 dollar personeel. 28.000 dollar voor auto's welke voor 55.000 tot 60.000 dollar van de band rollen. Waarom denk je dat Musk in eerste instantie zoveel door robots wou laten uitvoeren? Als bijna een derde van de kosten voor rekening komen van het personeel, dan kun je hier flink op besparen als je minder mensen nodig hebt..

De kosten van Tesla zitten hem niet in het bouwen van de auto's zelf. De kosten zitten vooral aan de juridische kant (het recht om overal direct in de VS aan de consument te mogen verkopen, maar ook elk ongeluk met een Tesla is voorpagina nieuws), de bouw van laadstations, mega fabrieken (nu weer een in China), prestige projecten van SolarCity zoals solar accu parken voor Australie (weddenschap) en Puerto Rico.. Uiteraard gaat er ook veel geld naar R&D..

Tesla lost meerdere kip en ei problemen op. Niemand wil een EV, want je kunt nergens opladen. Commercieel zijn laadstations nog niet interessant (vraag maar aan FastNed) want te weinig EV's. Tesla gebruikt in zijn accu's extreem weinig Cobalt, lost het warmte probleem bij laden/ontladen op, etc, etc.

bitflip 18-07-18 | 10:09

Opinion shoppen... Lol, wishful thinking dude.

Onafhankelijke technische, productie, en supply-chain analyses is wat deze mensen al tientallen jaren doen voor de hele auto industrie.

In duitsland zit er nog zo'n toko, kwamen tot praktisch dezelfde conclusie.

Misschien nog eens heroverwegen wie er precies aan het opinion shoppen zijn?

UncleAlbert 17-07-18 | 21:06
bitflip 18-07-18 | 10:43

Je linkt naar een verhaal over een achterlijke offerte van een garage. Niets over prijzen van onderdelen.

Over wanhopig opinion shopping gesproken... Lol.

Doctor Honoris Causa 17-07-18 | 21:54

Ben blij dit te horen. Ik heb al een paar keer de wind van voren gekregen van stuurlui aan wal als ik Elon Musk / Tesla "verdedigde". Ik rij zelf in een vrij oude diesel, dus ik ben geen sandaaldragende muesli-eter fanboy van elektrische auto's en er valt inderdaad het een en ander op af te dingen. Maar ik vind het lef van Elon Musk echt bewonderenswaardig.

Johnny66 18-07-18 | 09:20

Lef kan geen basis zijn van een bedrijf leiden , ergo geen winst hebben gedraait .

bitflip 18-07-18 | 10:11

Gelukkig is eigen vermogen, technisch inzicht en visie en lef een prima combo.

Johnny66 18-07-18 | 10:17

Probleem in deze is dan het eigen vermogen . Heb het vaker gezien , nogal eens niet de goede basis voor een Ceo.

bitflip 18-07-18 | 12:20

Een self-made miljonair dmv bedrijven oprichten en verkopen is geen goede basis voor een CEO.

Ok dan.

Johnny66 18-07-18 | 12:58

Omhoog vallen door internet doen 16 jarigen . Ander verhaal.

bitflip 18-07-18 | 13:04

Ok, noem 1 16 jarige die een bedrijf met honderden werknemers voor meer dan een miljard dollar verkocht en zonder eigen geld (of geld van paps&mams) is begonnen.

Neem de tijd, we wachten wel even.

Alleycat 18-07-18 | 00:30

Typisch gevalletje eerst roepen en dan pas kijken. Lutser.

Johnny66 18-07-18 | 10:18

Musk is alweer druk om zich heen aan het slaan , noemde iemand een pedo omdat zijn duikbootje niet mocht helpen in de grot . Het is me wat....

bitflip 18-07-18 | 10:34

Dagen geleden, tweets allang verwijderd en johnny komt nog even spuit elf'en.

De opmerking was achterlijk natuurlijk, daar niet van. Maar die duiker spoorde ook niet, Musk werd verteld door de leiding om door te blijven werken aan dat ding en dat heeft 'ie gedaan. Waarom die duiker opeens mensen die hard hebben meegeholpen gaat afvallen... De aandacht is een beetje in z'n bol geschoten vermoedelijk.

Triest maar het is beter als Elon een social media persoontje inhuurt en wat anger management cursussen gaat volgen.

Johnny66 18-07-18 | 11:20

Hij kwam op de laatste dag en de hele wereld moest het weten. Zijn grote IK had ook eea kunnen afstemmen , danwel ik ben nodig (..) of niet. Waren er ook geen pedofielen geweest....

bitflip 18-07-18 | 12:24

Dat afstemmen heeft 'ie dus ook gedaan, hij kreeg feedback over ontwerp en requirements direct van de leiding van de operatie, dezelfde leiding die hem aanspoorde om door te gaan.

Sterker nog, lokale thai op de uni waren ook bezig en bedankte musk voor z'n snelle inzet (zelf waren ze nog niet verder dan tekeningen).

Johnny66 18-07-18 | 12:58

Pek en veren . Waarom ?

bitflip 18-07-18 | 13:07

Is dit een vervolg op je vragen over bananen?

Alsulinkskijkt 18-07-18 | 12:35

Nou ik wil graag een fatsoenlijke afwerking lijkt me niet teveel gevraagd met zoveel winst.

Johnny66 18-07-18 | 12:59

Winst ?

bitflip 18-07-18 | 13:09

25% tot 30% per model 3 ja, volgens meerdere onafhankelijke analisten die de wagen compleet uit elkaar hebben gehaald en dat soort werk al decennia doen voor de hele auto industrie.

Reageer