Autobahn

Hierdoor oververhitte Tiff Needell's Tesla GT P100DL

Vorige week mocht onze favoriete presentator Steijn Schothorst Tiff Needell een paar rondjes in de race-Tesla GT P100DL doen. Het werden geen rondjes, maar anderhalf rondje omdat de elektrische auto oververhitte. Nu blijkt waarom hij stuk was.

Iedereen weet (of zou moeten weten) dat elektrische auto's en hun accupakketten niet zo goed tegen warmte kunnen. Bij het herhaaldelijk snelladen laten ze het afweten vanwege de hitte, maar ook bij het te snel ontladen door een zware rechtervoet geven ze de geest. In beide gevallen moet de automobilist het doen met een verminderd vermogen en laat dat nu iets zijn dat je niet wilt als je aan het racen bent. Toch kwam dit vorige week aan het licht toen Tiff Needell een paar rondjes Circuit de Catalunya mocht rijden in de nieuwe Tesla GT P100DL. Na zijn eerste volledige rondje merkte hij al een afname in vermogen en parkeerde hem weer in de pits.

Het team dat Tiff en andere leden van de pers de mogelijkheid gaf om de Tesla GT eens op zijn staart te trappen, vertelde eerst dat het door de hitte van het circuit kwam. De auto stond immers al de hele dag op het asfalt in de brandende zon te koken en moest vervolgens de rest van de dag voor het eerst op volle snelheid presteren. Maar nu, na nader onderzoek, blijkt dat de auto simpelweg stuk was. De airconditioning die het accupakket koelt, deed zijn werk niet omdat er een sensor ontkoppeld was. 

Hij kan het wel

Volgens een vertegenwoordiger van het team dat met de auto gaat racen, kan de Tesla normaliter ook volledige Electric GT race-afstanden afleggen. Dit komt mede doordat de auto standaard op half vermogen rijdt. Voor normaal racen is er 476 pk beschikbaar en met een druk op de knop kan dat stijgen naar de volledige 788 pk die dan kortstondig ingezet kan worden om iemand in te halen. De keuze om dit knopje in te drukken ligt volledig bij degene achter het stuur. 

Kortom, de conclusie die wij en Tiff Needell trokken na zijn halfbakken test was iets te voorbarig. Maar aan de andere kant hebben we nog steeds geen hard bewijs gezien dat die Tesla ook echt de 60 kilometer lange races in zijn klasse kan volhouden. Tot die tijd blijven we toch een beetje sceptisch. De Formule E-bolides houden het immers ook niet zo lang vol, en die zijn er speciaal voor gemaakt.

Reacties

Sportschoenen 10-07-18 | 21:31

Ja dat wordt nog wel wat met die warmte. Ik weet als modelhelikopterpiloot hoezeer LiPo's oververhit raken na een lekkere stuntvlucht van 5 minuten. Batterijtechnologie... daar blijft het nog wel even op hangen. Toch is elektrisch rijden de toekomst. Verbrandingsmotoren zijn zoals die veredelde "digitale" typemachines waren in de late jaren '80. Erg fancy, maar gewoon niet de toekomst.

Lt-Kol Kilgore 11-07-18 | 08:24

Op zich heeft een electro motor natuurlijk voordelen. Direct koppel en veel koppel.

Maar het is niet nieuw, 100 jaar geleden experimenteerden ze er al mee, en er is weliswaar veel veranderd sinds dien, maar een batterij weegt nog altijd als lood, en dat is iets wat ze in de racerij niet kunnen hebben. (waar ze zelf gokken op gewicht van brandstoftank naar het einde toe om toch nog die extra tijd te kunnen pakken.) Temperatuurgevoeligheid, zowel hitte als koude, en laadtijd.

Om 5 minuten met je drone of heli te kunnen vliegen moet hij een uur of twee aan de lader hangen ? Dat duurt mij te lang voor te korte speeltijd.

i-Wonder 11-07-18 | 09:27

Heb zowel een brandstof modelheli als 1 op LiPo's en kan je vertellen dat die brandstof heli heel veel leuker is en veel langer vliegt.

mr.Cam 11-07-18 | 10:17

Zo lang er geen grote revolutie in accutechniek komt is electrische aandrijving nog steeds alleen geschikt voor de SRV-wagen en stadstaxi's. Ga je de electriciteit uit waterstof halen ipv. accu's, dan wordt het al een heel ander verhaal.

bitflip 11-07-18 | 12:37

Echter komt electriciteit bij waterstof auto's net zo goed uit batterijen en is het hitte probleem praktisch hetzelfde. Ook omdat energie terugwinnen op dezelfde manier gaat als bij EV's... Of dacht je dat er waterstof gemaakt werd als je de rem intrapt?

alufoliegroothandel 10-07-18 | 22:14

Niet liegen. De stekker van het verlengsnoerlag er gewoon uit.

ukga 10-07-18 | 22:49

Heeft tesla nou al eens een tijd neer gezet op de ‘ring?

Duffe 10-07-18 | 23:56

Verschillende andere partijen hebben het geprobeerd maar niet echt succesvol. De meeste kwamen niet onder de 10 minuten met de Model S, de snelste zover ik weet haalde 8:50. Het probleem is dat de Model S geen volledige ronde op vol vermogen kan rijden omdat na enkele kilometers voluit racen het vermogen beperkt wordt om oververhitting van de accu's te voorkomen. Ik denk dat Tesla er zelf ook weinig interesse in zal hebben omdat er, met hun huidige auto's, geen records te behalen zijn op de ring. Ze zijn gewoon niet snel genoeg om te kunnen tippen aan de bestaande records. Misschien met de toekomstige Roadster.

Lt-Kol Kilgore 11-07-18 | 08:26

Ja en dan heb je tussen de 70 000 en 100 000 euro gegeven aan iets dat op een halve superkar zou moeten lijken en wordt je voorbijgestoken door een Johny met een lelijk petje op in een opgekietelde polo.

kolonel-knalpiemel 10-07-18 | 23:12

Nordschleife over en dan een verlengsnoer van -tig kilometer. Haha.

SanderVreibik 10-07-18 | 23:33

Rommel op batterijen. Ik wacht erop dat zo'n accupakketje tijdens een race begint te branden; dan kun je de race voor de eerste tijd wel afvlaggen.

youwish 11-07-18 | 08:02

Ja, want benzine is niet brandbaar.

SanderVreibik 11-07-18 | 09:44

Benzine is zeer brandbaar, maar gooi er een beetje schuim overheen en het stopt met branden. Bovendien wordt de benzinetoevoer bij een crash direct afgesloten en is een niet-scheurende benzinetank zeer eenvoudig qua ontwerp en installatie.
Heb je ooit een accupakket zien branden? Ik wel, en die zat niet eens vast in een lastig omhulsel als een auto maar was toch verdomd moeilijk te doven. Het is ook niet uitzonderlijk dat dergelijke pakketten een dag later weer beginnen...

Johnny66 11-07-18 | 09:59

..... kan weken duren .

bitflip 11-07-18 | 12:41

Gekke boel hoor, een hoge energiedichtheid vereist speciale handelingen bij brand. Wie had dat verwacht.

Ps. Batterypacks exploderen niet. Je krijgt per cell een steekvlammetje afhankelijk van de batterypack constructie.

maaktgeenbaIout 11-07-18 | 08:29

De huidige Tesla's zijn gewoon niet gemaakt om te racen, wel is de snelste auto op de Northschleife een hybride en was dit daarvoor een elektrische auto een paar weken terug.

CamaroHans 11-07-18 | 08:48

De auto daarvoor was niet elektrisch hoor.

maaktgeenbaIout 11-07-18 | 09:17

Op de 20,832 m was het toch een 6:45.90 door een NIO EP9? Een elektrische auto?

Johnny66 11-07-18 | 09:23

Achterhaalde techniek van Tesla . De i-pace heeft er geen last van , een voorbeeld merk . Max vermogen en geen oververhitting tot de accus''s leeg zijn . Amen.

teslaporn 11-07-18 | 12:28

Ja. Denk ook dat de gemiddelde i-Pace rijder dat dagelijks gaat doen, rondjes rijden op max vermogen. Die mensen komen namelijk dagelijks op het circuit.

Dan is die on-board lader van max 3.7 kW geen probleem. Duurt weliswaar meer dan 24 uur voor hij weer vol is, maar ik denk dat ze er gewoon een 50kW DC snellader voor thuis bij leveren.... oh... wacht. Niet? Maar er staan toch op elke straathoek wel gelijkstroom snelladers? Nee? Oeps.

bitflip 11-07-18 | 12:47

De i-pace heeft niet eens een groot touch panel in de console. Achterhaalde techniek daar.

Johnny66 11-07-18 | 09:24

... oh en geen 3 jaar garantie op doorroesten van binnenuit maar de normale termijn als gebruikelijk.

SanderVreibik 11-07-18 | 09:46

Tesla gaat duur worden in reparatie van gecorrodeerde (aluminium) onderdelen.

Johnny66 11-07-18 | 09:58

en voor de huidige leasemaatschappijen die nu al de diesel verafschuwen . Man , laten we eens ophouden die E zooi te subsidieren . Eigen broek ophouden , verdienmodel niet gebaseerd op subsidies ( en dan moeten de prijzen ook nog eens met € 17.000 omhoog anders kan de baas niet meer grotjes , op de laatste dag , bezoeken. )

Johnny66 11-07-18 | 10:03

Rectificatie ! Ik repte over ''verdienmodel'' welke een normaal en gebruikelijk gegeven is . Niet voor Tesla.

Reageer