Autobahn

Elon Musk verklapt brute prestaties Tesla Model 3 Dual Motor

Op zijn karakteristieke manier van nachtelijke tweets heeft Elon Musk zojuist de technische gegevens van de Tesla Model 3 met dubbele motor bekendgemaakt. Volgens de baas is hij sneller dan een BMW M3.

Als de fabriek in Fremont Californië straks weer Model 3’s bouwt komt vrij snel de versie met dubbele motor en vierwielaandrijving op de markt. Samen zijn de motoren goed voor absolute prestaties, terwijl de krachtbronnen afzonderlijk goed zijn voor ofwel kracht, ofwel extra bereik.

Volgens Musk kan de Model 3 prima rijden terwijl een van de motoren het begeven heeft. Daardoor kom je nooit op een onhandige plek met pech stil te staan.

Performance

Het topmodel, de Tesla dual motor all-wheel drive performance Model 3 doet nul naar 96 kilometer per uur in 3,5 seconden. De topsnelheid is enorm Duits: 250 kilometer per uur. Het bereik is exact twee keer zo ver: 500 kilometer. Dan moet je natuurlijk niet eerst de sprint en de topsnelheid testen.

Alle opties, behalve de Autopilot, zijn standaard meegeleverd en de prijs in de VS wordt $78.000. Dat kost een M3 ook in Murica, maar Elon bezweert dat zijn accumobiel 15% sneller is en betere wegligging heeft. De Model 3 Dual Motor zou alles in zijn klasse moeten verslaan, als we Musk mogen geloven.

Standaard

De gewone versie met een dubbele motor en vierwielaandrijving kost $5.000 meer dan een standaard Model 3. Het rijbereik van dit model is eveneens 500 kilometer, doet de helft langer over nul naar 96 kilometer per uur: 4,5 seconden. De topsnelheid is ‘slechts’ 225 kilometer per uur 

Social

Reacties

matatwork 20-05-18 | 15:34

Allemaal leuk en aardig die e-auto’s maar zolang ze alleen betaalbaar zijn voor ondernemers die de belastingbetaler laat meebetalen via MIA/VAMIL constructies gaat het niet doorbreken.

Ay_Caramba 20-05-18 | 15:40

Die Model 3 moest toch de auto voor het grote publiek worden? Vanwaar dan die hoge prijzen?

De_Rokjesman 20-05-18 | 18:36

Omdat dit de AWD betreft? De AWD versies van reguliere auto's zijn toch ook een flink stuk duurder?

W_F 20-05-18 | 21:44

Je zou ook naar de totale kosten over een aantal jaren moeten kijken: hoeveel gooi je in 5 jaar in de tank?

CamaroHans 20-05-18 | 23:47

Niks, ik heb een tankpas

Harry Turtle 20-05-18 | 15:41

In die 2CV was een dubbele motor nog halfslachtig volgens Autobahn.

alufoliegroothandel 20-05-18 | 23:35

Geef mij die eend maar.

T2000 21-05-18 | 08:25

Zelfde prijs maar kun je veel verder mee rijden

BozeHenk 21-05-18 | 09:22

Liever die 2cv, daar rij je van het tot mogadishu mee terijk die tesla niet verder gaat komen dan het oostblok

Dwergmaster 20-05-18 | 15:48

155 mph = 250 km/h ongeveer, niet 225

Harry Turtle 20-05-18 | 16:10

De performance doet 250, 225 is voor de standaard 4wd versie.

Man-Van-De-Rekening 20-05-18 | 16:11

Prestaties óf actieradius., bovendien een hoge prijs.
De klanten zoeken echter ...
Prestaties én actieradius, bovendien een lage prijs.

Leukautootje 20-05-18 | 23:37

Buiten 2ehands, noem eens een paar auto's die in 3,5 sec de 100 halen, 250 kunnen en 500km bereik hebben voor een lagere prijs?

bitflip 21-05-18 | 09:58

In NL denken mensen bij actieradius vaak aan hun vakantie tripjes, en dat zal nog wel lang een dure fout blijven bij EV aankopen. Immers, wat boeit het dat je die paar keer per jaar een of twee stops van 20-30 minuten moet maken bij een snellader, na een paar uur rijden.

Voor de rest start je altijd met een volle "tank" thuis en/of op je werk, en heb je weinig aan die honderden km's range.

derksje 21-05-18 | 12:48

Wat boeit het dat deze Tesla in 3.5 seconden de 100 kan halen. Iedereen die ooit in een relatef snelle auto heeft gereden weet dat 6-7 seconden naar de 100 MEER dan snel genoeg is. Gekke Elon kan beter een Model 1 introduceren. Hij kan een Fiat Punto kopieren, elektromotor erin waarmee je in 10 seconden naar de 100 gaat, bereik van 500km en verkopen voor 20K euro. Natuurlijk wel zorgen dat je er genoeg kan maken en zorgen dat er iets van winst wordt gemaakt.

2voor12 20-05-18 | 16:17

Leuk dat wekelijks aankondigen van een nieuw model maar misschien kan hij beter zorgen dat zijn bestaande modellen uit de fabrieken komen en eindelijk eens een keer winst gaat maken.

Gazzerop 20-05-18 | 20:38

Wat maakt het jou nou uit of ze winst maken of niet?
Kul-argument is dat toch....

rozeisgay 20-05-18 | 20:57

Winst is niet interessant, zolang hij maar kan blijven groeien. En dat lukt hem tot nu toe uitstekend.

Leukautootje 20-05-18 | 23:39

Volgens mij gaat hij nog dit jaar miljarden winst draaien en haalt hij nu ongeveer de 4000 auto's per week, spoedig alleen aan model 3tjes al 5000 per week.

Johnny66 21-05-18 | 09:41

weinig ondernemers hier merk ik.......

Jandecameraman 21-05-18 | 16:31

@Johnny66 Tegenwoordig is winstgevend zijn niet super belangrijk in de eerste jaren. Amazon maakt ook pas sinds 1 jaar winst.

Johnny66 21-05-18 | 16:45

15 jaar geen winst is best veel.

Johnny66 20-05-18 | 17:05

Betere wegligging als een M3 . Tijd voor een opname ( gesticht oi.d.) , want snapt de tijdspanne niet bepaald . 15 jaar geen winst ( als je niet bouwt niet bepaalt een pre) en de chinesen komen met suv Ev''s voor 9000 euro in china. Het momentum is voorbij musk.

De_Rokjesman 20-05-18 | 18:34

Mensen die beginnen over dat iemand opgenomen moeten worden zitten er vaak zelf het dichtst tegenaan.

Leukautootje 20-05-18 | 23:45

Tesla heeft al meerdere kwartalen winst gedraaid en het bedrijf bestaat pas 11 jaar...
Toegegeven, een betere wegligging dan een M3 lijkt me ook sterk, de "suv Ev"s voor 9000 euro in China" zijn natuurlijk totaal niet te vergelijken met het niveau Tesla. Dit is hetzelfde als een Rolls Royce met een Daihatsu vergelijken.

noerg 21-05-18 | 00:14

Tesla heeft al meerdere kwartalen winst gedraaid en het bedrijf bestaat pas 11 jaar...
Ik snap dat dit een strategie kan zijn hoor, maar 'al' meerdere kwartalen in 11(!) jaar klinkt bijna alsof het doodnormaal is. Daarbij is een redelijke winst in kwartaal leuk, het gaat uiteindelijk om netto resultaten vanaf oprichting. De geldschieters willen op een dag beloont worden voor hun geduld en het risico dat ze genomen hebben. Gezien het aantal niet gehaalde doelen/beloftes van Musk, hoe zeer ik de man ook waardeer in andere opzichten, is het niet gek dat daar steeds meer zorgen over ontstaan.

bitflip 21-05-18 | 02:02

"De geldschieters willen op een dag beloont worden"
Vroege geldschieters verdienen aan de latere geldschieters die zich tegen hogere prijzen moeten inkopen. M.a.w. vroege investeerders die winst willen pakken, hebben dat echt al wel gedaan.

Johnny66 21-05-18 | 08:52

15 jaar bestaan en nog nooit winst gemaakt.

Johnny66 21-05-18 | 08:54

@leukautotje , ik lees nu weer zelfs een beter afwerking dan de BMW . Het moet maar eens afgelopen zijn met dat yankie geblaat .
en...9000 euro China Ev''s . De duitse pers was best onder de indruk van het kwaliteits niveau . Dat zijn daarnaast prijzen EV waardig . 50.000 - 80.000 en meer , DE reden dat ik die dingen nooit zie . EV moet zijn momentum niet verliezen ........

Johnny66 20-05-18 | 17:06

De 3 zou voor 30.000 (euro of dollar) te koop worden . Dit zijn dus andere prijzen die de NL staat volgend jaar niet meer accepteert , duidelijk.

loze stijl 20-05-18 | 17:42

De grens voor 4% bijtelling ligt binnenkort bij €50.000. ( of is al ingegaan)Over het meerdere wordt 22% in rekening gebracht.
Uiteraard zullen de fiscaal gunstige regelingen gaandeweg versoberd worden want een schoner milieu is een glimmend stokpaardje maar mag de staat geen geld kosten.

Harry Turtle 20-05-18 | 17:55

Standaard 2WD versie is 35.000 dollar zoals beloofd, in de VS heb/had je geloof ik een premie van 5000 waardoor je netto 30.000,- dollar betaalde.
Wel een vrij kale uitrusting krijg je daarvoor en de accessoire pakketjes zijn prijzig.

027 20-05-18 | 20:00

De premie loopt tot een aantal auto's per merk. Zodra een merk 200.000 geleverde auto's aantikt wordt de korting een tweede periode ik meen de helft en een derde periode nog slechts een kwart. Tesla zit bijna aan die grens, net als GM op de voet gevolgd door ik meen Nissan en BMW. Daarnaasr zijn in de VS daarnaast nog kortingen via de en energiemaatschappij waar je klant bent die oplopen tot 10.000 dollar.

027 20-05-18 | 20:02

Zie ik Nuon etc nog niet doen maar zou voor de particulier een mogelijkheid zijn om te kunnen kopen

W_F 20-05-18 | 21:51

paar details: de premie in Amerika wordt gehalveerd in het kwartaal volgend op het kwartaal waarin 200.000 voertuigen in Amerika afgeleverd zijn. Tesla kan proberen meer auto's te exporteren en de 200.000 auto in Amerika net naar het begin van een kwartaal te schuiven, zodat klanten nog een extra kwartaal de volle mep premie hebben.

Johnny66 21-05-18 | 08:55

Niemand in dit theater heeft het geld liggen voor een 3. Waar praten we nu dus over ?

flatlander 21-05-18 | 14:10

“Niemand heeft het geld liggen voor een auto van 45K”???? Zullen we dan maar Audi en BMW en Benz ook opdoeken? Want die hebben volgens mij ook auto’s die meer dan 45K kosten.

Johnny66 21-05-18 | 16:46

appels/ peren . Weet hoe een auto gekocht wordt .

Homer P. Simpson 20-05-18 | 17:12

Betere wegligging totdat je voor het eerst max remmend een bocht induikt. Erst zien, dan geloven, M3 blijkt keer op keer erg moeilijk te kloppen op het circuit. Zelfs al zou het zo zijn (wat ik echt geen seconde geloof) dan nog blijft het een lelijk gedrocht dat je dwingt om vele grote maaltijden te nuttigen onderweg tijdens het laden. Nee dank u, voorlopig nog even en M3, eeh, M5.

Tapioca pudding 20-05-18 | 22:31

Voorlopig wat.. in je dromen, in je garage, op je poster boven je bed, voor je deur in de straat?

UncleAlbert 20-05-18 | 18:33

Elke keer als het slecht gaat weet Musk weer een rabbit uit zijn hoge hoed te toveren om de aandacht af te leiden.

bitflip 21-05-18 | 01:55

Elke keer dat Musk iets nieuws aankondigt komen mensen met super veel verstand van zaken weer uit het niets uitleggen hoe slecht het wel niet gaat met Tesla.

Johnny66 21-05-18 | 10:06

lees de balans eens van het bedrijf Tesla.

De_Rokjesman 21-05-18 | 11:12

lees de balans eens van Ford of GM, die staan er slechter voor

Johnny66 21-05-18 | 11:37

het ging over Tesla . Geen kleuterschool hier toch ?

bitflip 22-05-18 | 12:44

Je was toch een punt aan het maken dat er iets bijzonders te vinden is op die balans?

Niet wegrennen van je eigen onzin eh?

BonanzaNLD 20-05-18 | 19:04

Persoonlijk lees ik dit bericht zonder emotie. Lees liever nieuws over brandstofmotoren (mag ook waterstof betreffen). Een elektrische motor komt bij mij alleen in mn tandenborstel.

Mather 20-05-18 | 22:34

Grappig, verdiep je eerst eens in de materie voor,je slim probeert te doen. Lees eens wat over een waterstofauto en de manier van aandeijving b.v.

bitflip 21-05-18 | 01:58

Waterstof voertuigen worden electrisch aangedreven idd.

kloopindeslootjijook 20-05-18 | 19:28

Statusdingen van Tesla waar de belastingbetaler voor mag lappen maar wel met prestaties die je in het dagelijks leven helemaal niet kan gebruiken, het zal wel.
Waar blijft de electrieke Dacia, gewoon iets praktisch en betaalbaars en dat goed onderhouden kan worden. Dat zou pas een prestatie zijn.

bitflip 21-05-18 | 01:56

Die is nu een stuk dichterbij dan wanneer Tesla niet had bestaan.

Johnny66 21-05-18 | 08:57

Joh , ga eens in China kijken ( met name Volvo derivaten). Je zit in een veel te klein wereldje.

bitflip 21-05-18 | 10:07

De persoon die continu domme kul over China zit te blaten gaat anderen beschuldigen van het zitten in een te klein wereldje... lol.

trucker0werner 20-05-18 | 21:10

model 3 moest toch een lease auto worden. dit lijkt meer op zakelijke auto.
lease auto is iets wat 50duizend kost en vergelijkbaar is met iets zoals peugeot, ford of dergelijke
eerst met model s was het een auto die op bmw niveau zit. maar instap tesla is er nog steeds niet.

Harry Turtle 21-05-18 | 15:16

Kan toch, voor 50.000,- heb je straks een prima aangeklede 2wd versie.

TilburgDeGekste 21-05-18 | 06:14

En hoelang gaat ie mee? hoelang houd accu het vol? Bmw heeft al tig jaren reputatie. Bij deze auto weet niemand of ie na 7jr uitelkaar valt of niet want er is nog geen enkele Tesla die al 7jr echt gebruikt is. Als je het accu pakket iedere 5jr moet vervangen word het superduur allemaal.

bitflip 21-05-18 | 10:10

Tesla EV's hebben voorlopig het beste trackrecord wat betreft kwaliteit en capaciteitsbehoud van het batterypack van de hele EV industrie. De vraag is juist hoeveel jaar het gaat duren voordat de concurrentie van Tesla iets gelijkwaardigs gaat neerzetten.

Johnny66 21-05-18 | 10:14

Tesla''s kunnen 2 rondjes circuit doen en dan zal de computer hem stoppen. Beveiliging tegen oververhitting. De concurrentie , range rover e-pace bijvoorbeeld, belooft dit niet te hebben.

flatlander 21-05-18 | 14:13

Je krijgt bij tesla 8 (!) jaar garantie op accu’s en aandrijflijn. Goed verhaal verder. Oh ja, Model S zit gemiddeld op 4% capaciteitsverlies per 100dkm over alle gebruikers. Wellihct je in de materie verdiepen voor je gaat blaten? Autoweek heeft “klokje rond” met een Model s met drie ton op de teller. Ff googlen

Johnny66 21-05-18 | 16:48

en als deze 6 jaar is en moet worden verkocht nog 2 jaar enige zekerheid voor de potentieel . Wat zal dat met de prijs dan doen ?

bitflip 21-05-18 | 22:35

Dan koop jij en de 0.x% van alle auto bestuurders die ook circuits rijden met hun gezinswagens toch leuk een e-pace?

U heeft het hier het eerst geleezen mensen! Stop de persen enzo.

Johnny66 22-05-18 | 08:55

ja die kan het wel . Voorsprong door techniek.

bitflip 22-05-18 | 12:50

En extra kosten + gewicht voor koeling die 99.x% van de bestuurders niet nodig heeft. Slimme keuze van Tesla, redelijk nutteloze gimmick van jaguar.

Heeft dus niets met technische voorsprong te maken, maargoed. Dat is je al eerder verteld. Veel plezier in je i-pace!

T2000 21-05-18 | 08:27

Er is maar 1 reden waarom Elon iets nieuws bekend maakt: productieproblemen bij de model 3.

bitflip 21-05-18 | 10:13

Elke keer dat Elon iets zegt komen er trollen met super veel expertise uitleggen hoe slecht het volgens hun nu weer gaat met Tesla.

Gaap.

Johnny66 21-05-18 | 09:02

bitflip 21-05-18 | 02:27
"Ga ik nog wel eens vertellen"
Feiten en links graag.

ps: chinese bedrijven hebben geen significant kosten voordeel op batterypack productie, en voorlopig ook de management technologie niet om westerse concurentie op kwaliteit aan te kunnen.

maw. Je krijgt wat je betaalt met dergelijke prijzen. Undersized qua capaciteit voor markten in de eu/vs, en die capaciteit gaat binnen no time richting de 70% - 80%. Niets bijzonders gaande dus.

bitplip, orienteer je eens . Dan stopt je vraag naar linkjes . Dan kun je weten dat Chinese autobedrijven gelinkt zijn aan westerse bedrijven , met name Volvo en VW.

bitflip 21-05-18 | 10:17

Volvo en VW kopen voorlopig nog batterij technologie in van derden en hebben geen eigen productie... zucht. Daarom hebben ze zo lachwekkend weinig ev productiecapaciteit beschikbaar en zijn ze zo duur in relatie tot hun batterypack capaciteit.

Johnny66 21-05-18 | 11:40

Nee , de chinese merken . Geely (eigenaar van volvo ) .Lynk en co , Wey , Chery , Haval ( meest verkochte suv in china )en Borgward . Een paar voorbeelden slechts.

bitflip 22-05-18 | 13:02

Ja, goed punt man, die namen herkennen we idd allemaal als high-tech batterypack bouwers met bewezen performance en productie op schaal.

Johnny66 21-05-18 | 09:03

.... en waarom EV uiteindelijk de genadeklap zal zijn voor de prachtige westerse merken is denkstof voor je . Aan de meester op school vraag je ook niet constant linkjes , toch ?

bitflip 21-05-18 | 10:20

Het is een beetje in je bol geslagen, je bent geen leraar, en niemand heeft je geselecteerd om les te mogen geven.

En dan nog, argumenten op basis van autoriteit werken alleen als je daadwerkelijk autoriteit hebt op het gebied van de vraag.

De_Rokjesman 21-05-18 | 11:13

De meester op school kan ook normaal redeneren en correct Nederlands schrijven, vergelijking gaat niet echt op.

newray 21-05-18 | 10:44

Ik vroeg Eneco om een 3 fase 200 amp aansluiting. Vonden ze niet leuk.

newray 21-05-18 | 10:47

heel NL is aangelegd op 15 amp . verandering van die infrastructuur kost honderden miljarden.

Johnny66 21-05-18 | 11:42

dat wordt altijd vergeten . 20 miljoen Ev''s wereldwijd vergt een enorme investering aan opwerkcapaciteit. Dat kan nu simpelweg niet .

bitflip 21-05-18 | 12:48

Tot zover de roeptoeters van de stervende olie en steenkool industrie met bangmaakverhalen uit de oude doos.

In de echte wereld is zon en wind energie zeer goedkoop en overvloedig beschikbaar op elke schaal. En gaan al die investeringen rechtstreeks naar Nederlandse banen en bedrijven.

Met een klein percentage opslag heb je zo een zeer capabele virtuele energie centrale, en gaan de onderhoudskosten van je landelijke energie net met tientallen miljoenen per jaar naar beneden, alleen maar omdat je dan opeens in milliseconden kan reageren op wisselende omstandigheden op het netwerk (denk aan opvangen van voltage of wisselspanning pieken & dalen).

Het is zo en zo een kulargument van jewelste, zo drijft het op de aanname dat je nu niets betaalt voor de infrastructuur van de brandstof industrie die nog altijd niets betaalt voor hun vervuilende activiteiten (bijstand voor vervuilende bedrijven == subsidie) en de gezondheidszorg kosten die we met z'n allen letterlijk mogen ophoesten.

glaaf 21-05-18 | 11:30

Tesla is een zinkend schip, weet Elon ook dus die roeptoetert af en toe wat onzin, zodat zijn gelovigen voorlopig weer even rustig blijven.

bitflip 21-05-18 | 12:52

Waarom komen altijd al die betweters uit alle hoeken en gaten om hun wijsheden over tesla's toekomst te delen wanneer Elon wat aankondigt?

Johnny66 21-05-18 | 11:46

Goed , de stand van zaken aangaande EV : de enige die er erg blij mee zijn zijn de rijders , want gesubsidieerd . Dan de andere kant : het milieu als argument , de continuiteit van de bestaande fabrikanten , de komende kosten aangaande de infrastructuur . Wetende dat EV''s nu al zeldzaam zijn en de subsidies zullen verminderen ( 2019) moet er eens een oordeel komen wat te doen met die EV''s . Een visie . Dit kan niet langer zo.

bitflip 21-05-18 | 13:05

Goed , de stand van zaken aangaande brandstof voertuigen: De enige die er blij mee zijn zijn de rijders, want hele brandstof productie keten is gesubsidieerd en ze mogen als enige groep in dit land vervuilen wat ze willen zonder de rekeningen te betalen.

derksje 21-05-18 | 15:35

@Bitflip: Word je nog steeds subsidieerd door de Milieulobby om deze onzin te schrijven?

De_Rokjesman 21-05-18 | 18:35

@derksje: wel over een redelijk kloppend argument beginnen alsof er sprake is van een invloed van de 'milieulobby' (die, al zou die bestaan, nog een stuk kleiner zou zijn dan de olielobby), maar de troll erboven die bij elk EV onderwerp onzin en drogredenen uitkraamt ongemoeid laten? Is dat niet een *beetje* hypocriet?

derksje 21-05-18 | 19:03

nee, ik heb de troll en de drogredenen niet gezien.

derksje 21-05-18 | 19:26

kijk anders even hier...
www.consumerreports.org/hybrids-evs/t...

bitflip 21-05-18 | 22:58

@derksje: Goed punt zeg.

Derksje betaalt duidelijk graag extra voor gezondheidszorg zodat bv. Shell dat niet hoeft te doen. Wat kunnen die er nou aan doen toch? En nog wat extra waterschapsbelasting? "Laat die arme en superzielige bedrijven en afnemers daar toch niet voor opdraaien joh, dat pakken we gewoon gezellig samen op en doen we net alsof dat geen marktverstorende subsidie is!". Aldus Derksje.

SanderVreibik 22-05-18 | 01:23

Afleidingsmanoeuvres zijn het, dit soort aankondigingen.

bitflip 22-05-18 | 13:04

Zo ey slimmerik, wil je nu een sticker?

Reageer