Autobahn

Ook benzine-auto binnen twaalf jaar geweerd uit stad

Over een paar jaar is uw diesel geen reet meer waard omdat u in geen enkele stad welkom bent. Volgens denkers uit Brussel moet dat binnen 12 jaar doorgetrokken worden naar alles behalve elektrische voertuigen anders halen we de klimaatafspraken niet.

De Brusselse denktank Bruegel heeft bedacht dat Europese steden en lidstaten alle diesel- en benzinevoertuigen moeten verbannen. Dit omdat de grootste vervuiler (de transportsector) anders de klimaatafspraken van Parijs kan slopen. Volgens hen is de transportsector namelijk als enige meer gaan vervuilen (+20%) in vergelijking met andere industrieën. En nu horen we u zeggen dat de scheep- en luchtvaart hiervan ongetwijfeld de grootste hap voor hun rekening nemen, maar daar denkt Bruegel anders over. Hun vervuilingsverdeling kom op 70% wegtransport en 30% voor boten en vliegtuigen.

Om de verbanning van de verbrandingsmotor dit keer daadwerkelijk gedaan te krijgen, stelt de denktank voor om een belasting in het leven te roepen. Deze moet elektrisch rijden interessanter goedkoper maken. Daarnaast moet er meer ontwikkelingsgeld naar steunfondsen voor schone mobiliteit. Europa geeft hier op dit moment al veel geld aan uit, maar nu ligt de focus op het schoner maken van de te verbannen verbrandingsmotor. Dat schiet niet op als deze over 12 jaar toch niet meer gebruikt wordt. De focus moet hierbij dus ook verschoven worden naar alle vormen van elektrische aandrijving.

Potje

Na wat extra nadenken kwamen de Belgen ook op het idee om een potje in het leven te roepen: de EU Clean Transport Fund. Hieruit moeten steden wat geld kunnen graaien om zodoende meer schone alternatieven voor vieze auto's te kunnen aanleggen. Denk hierbij aan netwerken van schone bussen. Hierdoor moet het plannetje deze keer wel lukken.

De Nederlandse politiek reageerde ook. D66 vond het idee wat te ver gaan. Zij denken dat het overstappen op elektrisch vanzelf zal gaan binnen 12 jaar, dankzij druk uit China. GroenLinks vindt daarentegen dat er niet genoeg gebeurt. Diesel verbannen is niet goed genoeg want het heeft geen impact op de industrie. Daarom moeten we met het plan aan de slag: "Het wordt tijd dat Nederland, dichtbevolkt, relatief slechte luchtkwaliteit en innovatief, deze handschoen oppakt," aldus Bas Eickhout van GroenLinks.

Reacties

sauruss 10-04-18 | 15:12 | 15

Even een domme vraag: Maar kan ons elektriciteisnetwerk het dagelijks opladen van een paar miljoen elektrische auto's eigenlijk wel aan?

henk7492 10-04-18 | 15:39

Jawel : door meer steenkool te verstoken kunnen we aan de vereiste vraag voldoen.

De_Rokjesman 10-04-18 | 15:42

Hoeft niet met steenkool, kan ook prima met aardgas. Die centrales zijn nog sneller te schakelen ook, daar draait tegenwoord het gros van Groot-Brittannie op, vroeger een enorme steenkoolverbrander.

two ball cane 10-04-18 | 15:54

Sauruss vraagt heel terecht naar de capaciteit van het netwerk. Niet van de productie.
Het huidige net kan dat natuurlijk niet aan. Maar het net wordt constant bijgewerkt.
De vraag is of we met het huidige tempo van constante verbetering het redden om altijd een voldoende sterk net te hebben. Met name als je bedenkt dat het net wel eens complexer belast gaat worden wanneer half Nederland met z'n paneeltjes aan het terugleveren is op een mooie dag. Dat vergt natuurlijk een robuust netwerk, maar wat ook zou helpen is slimmere apparatuur in huis. Een auto-oplader die meer stroom trekt wanneer er een dal is en wat minder op een piekmoment zou heel handig zijn. Moet wel goed aangestuurd worden.

ZiekeGarnaal 10-04-18 | 16:02

Het huidige net niet. Net zoals, toen de auto uitgevonden werd, er niet voldoende benzinestations waren voor alle auto's die er NU rijden. Het is niet zo dat de hele wereld morgen overstapt. Als het 12 jaar duurt voordat auto's uit de binnenstad geweerd worden, is er nog 12 jaar de tijd voor het electriciteitsnetwerk om door te evolueren. En zelfs dan hoeven nog niet alle auto's aan het stroom, er zullen genoeg mensen brandstof blijven rijden, want, geloof het of niet, 99% van de Nederlanders WIL helemaal niet in de binnenstad komen van criminele bolwerken als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, enzovoort.

@De_Rokjesman: en zelfs met steenkool is EV beter. Want die uitstoot van die centrales vind niet plaats op het maaiveld in woongebieden.

Dima Beeline 10-04-18 | 16:02

Nee, dat kan het niet. Daarom moet je naast een vermogen neerleggen voor een nieuwe auto en het naar 0 afschrijven van je brandstofauto:
- een warmtepompcvsysteem kopen voor een kleine 10k
- je hele dak, tuin, muur en stoep volplempen met zonnepanelen
- een paar Tesla Powerwalls ophangen
- je in de tussentijd scheel betalen aan accijnzen, milieuheffingen, milieuparkeerheffing, en extra belasting

Waar al dat geld vandaan moet komen mag Joost weten. Oh ja, dat kan je gunstig lenen. Want meer schuld lost het klimaatprobleem wel op.

Hoop wel dat je al driebubbel HR glas en muren Rc=8 hebt, want anders krijg je ongetwijfeld nog een verspillingsheffing over je heen.

Totaal doorgeslagen kutland.

loze stijl 10-04-18 | 16:48

Met een nieuwe kerncentrale kun je de elektriciteitsbehoefte prima aan. Het afval kunnen we kwijt in de marianetrog of door Space-ex richting de zon laten katapulteren.
Beter nog kunnen we voor een jaartje of wat stoppen met ons voortplanten want met 7 miljard zielen ( en de teller tikt hard door) zijn we hard op weg om deze planeet te slopen.
Onze, nog prima presterende maar door een politieke beslissing te oud bevonden diesel auto's worden nu massaal opgekocht door Bulgaren ( nota bene een EU land) en als ze er daar over een paar jaar ook weer op uitgekeken zijn gaat de meuk naar Afrika.
We verschuiven het probleem dus en vervolgens is het wachten op de shitload aan rechtszaken van Afrikanen vs ons omdat wij onze walmende Diesels in hun strot hebben gedrukt en zij hierdoor enge ziektes oplopen.

flatlander 10-04-18 | 19:27

Het net kan het wél aan. Iedereen heeft of kan gratis thuis een 3x25A aansluiting krijgen. En daarmee kan je op 11kW laden. Dat is overigens hetzelfde vermogen als een inductiekookplaat. “We moeten voorzichtig zijn, het net kan het niet aan als iedereen thuis elektrisch gaat koken!” See how fucking stupid that sounds?

nieuwe_Deen 10-04-18 | 21:17

Het net gaat meer problemen krijgen met het afsluiten van het gas. Probeer je huis maar eens elektrisch warm te stoken!

flatlander 11-04-18 | 09:36

Absoluut waar. Dat nieuwbouw huizen aan de hoogste isolatie eisen kunnen voldoen en dus geen gasaansluiting meer krijgen, prima. Maar gas gaan uit faseren in bestaande bouw is debiel, onbetaalbaar, en eigenlijk onhaalbaar.

youwish 11-04-18 | 10:30

Het simpele antwoord is: Nee, dat kan het net nu niet aan en qua productie is het ook een probleem. Maar dat is geen probleem want we gaan niet nu milioenen auto's opladen daar gaan we naar toe groeien in de komende jaren dus we hebben tijd om het netwerk te verbeteren en uit te breiden.
Stel je vind aardgas in Groningen. Optie 1: Je doet er weinig mee want er is geen gasnetwerk. Optie 2 : Je legt een gasnetwerk aan in heel Nederland en naar Rusland. Plus je bouwt alle gasstellen en verwarmingen van huizen om naar aardgas.

SanderVreibik 11-04-18 | 13:00

@Flatlander; een inductiekookplaat van 11000 Watt? Ik ken weinig inductiekookplaten met meer dan 8 kw (op vol vermogen, alle pitten maximaal belast en mét booster).
Da's dus een flinke hap minder dan die 11 kw aan de lader...

M4ll3_P13tj3 11-04-18 | 13:20

Dat het net het niet aankan is FUD. Wanneer iedereen gewoon 's nachts zijn auto oplaad, is er niks aan de hand en verdienen de lokale elektriciteitsboeren extra centen. Dat lijkt me beter dan dat één of andere sjeik aan de andere kant van de wereld gespekt wordt met olie Euros.

flatlander 11-04-18 | 13:54

@Sander: letterlijk de eerste Siemens 90cm inductie die ik aanklik op Coolblue, 11.100 Watt....

RedBill 11-04-18 | 16:47

Ons huidige elektriciteitsnetwerk is niet ingericht op de belasting die het zou opleveren als iedereen die tussen 17:00 en 18:30 thuis komt zijn auto aan de lader hangt en gaat laden. Dat is al een piekmoment in stroomverbruik (ovens, kookplaten e.d.) dus er is minimaal een forse investering nodig in:
- Stuurelectronica die o.b.v. netbelasting kan bepalen wanneer het laden wel en niet kan plaatsvinden.
- Decentrale opwek en opslag van energie in de wijk, om de belasting op het 10- en 20 KV netwerk te verlagen.

Alternatief is dat - om te kunnen voldoen aan de toenemende vermogensbehoefte alle kabels dubbel moeten worden uitgevoerd t.o.v. de huidige situatie om de belasting aan te kunnen. En dat kost een lieve duit.

flatlander 11-04-18 | 23:08

Redbill, dit is gewoon onzin. Ten eerste kan je in (bijvoorbeeld) een Tesla instellen dat laden allen start tussen 23u en eindigt om 7u. Iedereen die thuis kan laden kan een 11kW laadpaal installeren, dan laad je elke auto op naar 100% (8u * 11kW = 88kWh dus genoeg voor elke auto nu op de markt). Verder is elke huis aansluiting zonder extra kosten naar 3x25A af te zekeren als ze dat al niet hebben. Als het netwerk nu de piekbelasting aan kan, kan het dat ook aan in de daluren als de enige "grootverbruikers" de EV's zullen zijn. Daarbij ben je gewoon paniek aan het zaaien, want het is op dit moment ondenkbaar en onhaalbaar dat IEDEREEN EV gaat rijden. Maar als morgen 100.000 auto's worden vervangen met FEV, levert dat geen enkel probleem op voor ins e-net.

JohnWBooth 10-04-18 | 15:18 | 2

Als we binnen 12 jaar afscheid nemen van 1,3 mio dubbel-paspoort bezitters halen we de normen ook en kan iedereen gewoon blijven rijden. Kost niks en levert veel op.

Velko 10-04-18 | 19:00

Klopt... alleen eerst nog effe een grondwetje aanpassen. Maar dat mag geen naam hebben... toch?

M4ll3_P13tj3 11-04-18 | 13:24

Triest dat er nog steeds zoveel racisten rondlopen in NL, kan ook bijna niet anders met het immer slechter wordend onderwijs. Devolutie is hier!

Flipside 10-04-18 | 15:27 | 8

We kunnen hier in Nederland wel minder blijven uitstoten, zolang de wereldpopulatie blijft toenemen, ishet dweilen met de kraan open.

De_Rokjesman 10-04-18 | 15:43

Het probleem is toch fijnstof en andere smogdeeltjes die uit lokaal verkeer komen ('op straat'), niet de wereldwijde productie?

ZiekeGarnaal 10-04-18 | 16:12

Het is sowieso een bullshitargument van de kleuterschool. In afrika neuken ze allemaal zonder condoom en loopt HIV de spuigaten uit, dus waarom zouden we hier condooms gebruiken en voorlichting geven?!

Alleen hele domme mensen komen met die bullshit. Ergens moet er iets veranderen, en als wij veranderen, volgen over 50 jaar de langzamere continenten ook.

Nuchternederland 10-04-18 | 17:38

"Alleen hele domme mensen komen met die bullshit. "
Nee, alleen heel domme mensen ontkennen feiten.

ZiekeGarnaal 10-04-18 | 18:09

Het is helemaal geen feit, het is onzin. Als niemand wat doet, gebeurt er niets, dat klopt. Dus doen wij wel wat. Dus gebeurt er iets, verbetert de situatie. Ook al zijn er mensen die niets doen. DAT zijn de feiten.

flatlander 10-04-18 | 19:33

Dit ^

“Ja maar hullie doen het wel!” In Belgie, nota bene ons buurland geven ze ook geen miljarden uit aan wegenbouw, waarom moeten wij weer “dweilen met de kraan open”? Als je de grens over gaat hebben ze toch kutwegen....

Dezenaamhier 10-04-18 | 22:31

De_Rokjesman 10-04-18 | 15:43
Een deel van dat fijnstof komt van remblokken, banden en asfaltslijtage.
Voor zover ik weet zijn dat dingen die ongeacht de motor van het voertuig toch tevoorschijn komen.

flatlander 11-04-18 | 12:15

Bij EV rijden produceer je slechts een fractie remstof van ICE, omdat bij zowat alle modellen regeneratief geremd wordt. Autoweek had een Model S met 3 ton op de teller voor Klokje Rond en die had nog z'n originele af-fabriek remschijven.

De_Rokjesman 11-04-18 | 13:48

@Dezenaamhier : dat gaat puur om fijnstof, niet om de chemische verbindingen als NOx die ontstaan. Dus het klopt dat een deel altijd vrijkomt bij een voertuig, maar dat is slechts een deel van de totale uitstoot die het probleem vormt.

FW Ta-183 Huckebein 10-04-18 | 15:46

Het grappige is natuurlijk dat ze in Duitsland hebben berekend dat als alle diesels verdwijnen de meeste steden aan de Rijn nog steeds niet aan de NOx-norm voldoen; a.g.v. de scheepvaart op de Rijn.... dus kom maar op met die cruise- en zeeschepen in 010/020 !

arabes_eut_domus 10-04-18 | 15:52

Toch blijft dit heel erg krom, wel het volle pond aan wegenbelasting eisen maar maar gedeeltelijk van de openbare wegen gebruik mogen maken.

Dima Beeline 10-04-18 | 15:57

Hoe ga ik ooit elektrisch kopen als ik meer en meer belasting moet gaan betalen voor mn diesel? Ga ik de subsidie van de rest weer betalen? Net zoal ik al mijn buren in de sociale huurwoning tegemoet kom met mijn inkomstenbelasting en gemeentelijke heffingen?

TP 1984 10-04-18 | 16:12 | 1

"Hun vervuilingsverdeling kom op 70% wegtransport en 30% voor boten en vliegtuigen."
bwhahahaha en Gordon is ineens hetero geworden zeker?

W_F 10-04-18 | 19:09

De binnenvaart gebruikt dezelfde schone diesel als het wegtransport maar nieuwe schepen zijn wél voorzien van rookgas was installaties, en grote ureum tanks en inspuit installaties om NOx af te breken. Nog geen enkele auto of vrachtwagen met dergelijke systemen gezien. Als je kijkt naar het brandstof verbruik van schepen dan ligt dat per container dichter bij een brommer dan een vrachtauto.

Dr_Prepper 10-04-18 | 16:46

Wie kan er tegen een stad zijn, waar alles eleckrisch gaat. Waar nauwelijk nog giftige damoen worden uitgestoten? Voor zover het positieve verhaal. Want aan de regelkant gaat het nogal mis, natuurlijk. Zo is er nog nauwelijks een begin gemaakt met treinverkeer Europees goed en goedkoop te regelen. En dat voel je hier ook al: dmv belasting elecktrisch rijden goedkoper te maken. Wat daar eigenlijk staat: dmv belasting benzine rijden onbetaalbaar te maken. Waardoor het duurdere
elecktrisch rijden opeens mee lijkt te vallen.

omineuze omnipotent 10-04-18 | 16:47

niemand? ik dan maar. De logica van de alpha debiel gediplomeerde ik-weet-het-beter ambtenaar. Een belasting heffen om het rijden goedkoper te maken...

boterhamtevredenheid 10-04-18 | 17:31

De 2-tact scootertjes janken nog steeds walmend door de binnenstad.
Symboolpolitiek regeert......

Nuchternederland 10-04-18 | 17:39 | 1

Zo, vandaag weer een enorme vervuilert erbij gekocht, 4,3 liter V8
De stad wilde ik toch al niet meer in.

flatlander 10-04-18 | 20:19

Ik vind jou echt heel stoer.

h3* 10-04-18 | 18:05

Vliegvelden liggen gelukkig niet al te vaak bij grote steden.

noerg 10-04-18 | 18:41

prachtig politiek doel hoor, mooi rond jaartal enzo. Lekker veel subsidie geven en super veel accijns op alle alternatieven, dan redt Nederland eigenhandig de planeet..
Al die Joules moeten ergens vandaan komen en ik zie nog niet waar. Als je grondstoffen wil besparen en/of minder kernenergie wil gebruiken zijn auto's van 2,5 ton die in 5 seconden naar de 100 knallen niet echt de oplossing.

D-Fens_1963 10-04-18 | 18:52 | 2

Ik zie handel in paard en wagenvervoer binnen de stadsmuren.

lekkeraustralie 10-04-18 | 20:15

precise. Koop een paard. Allemaal. En van de paardenpoep kun je heel goed ecologische huizen bouwen zonder gas. Alle problemen opgelost. (en als het paard het niet meer doet, naar de slager en je hebt voor een paar maanden eten. Da's nog eens milieuvriendelijk!)

flatlander 10-04-18 | 20:18

De kranten in 1900: kunnen onze wegen dat wel allemaal aan, al die paardloze koetsen? En hoe moeten we al die dingen van petroleum voorzien, daar is helemaal geen infrastructuur voor!

whitechocolateface 10-04-18 | 19:51 | 1

Ik herhaal maar weer eens:

April 23, 2009 The Guardian has reported on new research showing that in one year, a single large container ship can emit cancer and asthma-causing pollutants equivalent to that of 50 million cars.

Er zijn 6000 containerschepen in de wereld.

flatlander 10-04-18 | 20:17

Je herhaalt misschien iets, maar heb je ook een punt? We moeten niks doen aan uitstoot omdat er ook andere zaken zijn die vervuilen? We moeten stoppen met water management en de Deltawerken, want in Bangladesh en de USA zijn ook overstromingen... Overigens, als je minder ICE’s krijgt, heb je ook wat minder olietankers nodig. En zijn we niet meer afhankelijk van de Arabieren voor onze vervoersbehoefte.

TheEgg 10-04-18 | 23:11 | 1

"Het wordt tijd dat Nederland, dichtbevolkt, relatief slechte luchtkwaliteit ..." Kan iemand die Groenlinks kneus een keer naar London rond 1900 sturen? Of anders gewoon een weekje Mexico city?
Met z'n relatief vuile lucht. Ja, de ranzige ongewassen tofu lucht van Groenlinksers zal ie bedoelen.

flatlander 11-04-18 | 09:34

Serieus? Men mag niets zeggen over de slechte luchtkwaliteit in veel NL steden omdat Londen in 1900 viezer was? Ik ben absoluut geen Groenlinkser, en ik eet geen tofu, maar dit is wel een bijzonder debiel argument.

cameraweg-nu 11-04-18 | 10:02 | 1

Hier in Europa moeten we steeds zuiniger rijden en minder uitstoten, terwijl de rest van de wereld er alleen maar kinderen bijpopt en meer uit gaat stoten. Dat gaat natuurlijk niet werken. Ik zou de plofmotor nog niet te snel afschrijven. Verder denk ik dat alleen accu's niet de toekomst is. Ik vermoed dat waterstof en stekkerauto's langs elkaar zullen leven.

flatlander 11-04-18 | 12:18

Altijd een geniaal argument: "maar hullie doen het ook!" Je bent geen kleuter. Wij hebben ook een uitstekende wegennet en infrastructuur, moeten we dat ook maar niet meer doen want dat heeft de rest ook niet. Zowat heel de VS heeft bovengrondse stroomleidingen, lekker goedkoop, hoef je ook niet te graven, meoten we dat ook maar hier gaan doen? Scheelt lekker in de knaken, en volgens mij hebben de huizen daar ook stroom. Wij steken geld in condooms en seksuele voorlichting, terwijl ze dat in Afrika niet doen, moeten we ook maar mee stoppen. Ik zag in Egypte en Marokko mensen hun vuilnis gewoon langs de weg gooien, waarom zou ik dan het netjes in een vuilnisbak doen? Moet ik doorgaan?

Mather 11-04-18 | 12:26

Wat een stel debielen komen hier eigenlijk, allemaal pauper argumenten die ik hier zie, hullie doen het ook niet, te duur, sociale huur. Arme mensen uitzetten, dat helpt het milieu!

Zatkniss 11-04-18 | 15:18

Ik voorzie een gouden handel. Straks al die auto's opkopen en naar de ex Sovjet republieken brengen. Daar is dat eletro gedoe nog zeker 100 jaar weg. De luchtvervuiling stopt zeker bij de EU grens moehahaha

Reageer