Autobahn

FIA roept teams in spoedzitting bijeen om inhaalacties

De FIA heeft in Bahrein een spoedzitting belegd, waarin de technische hoofden van de F1-teams mogen voorstellen hoe er weer ingehaald kan worden in de sport. Want geen acties = wegzappend publiek.

Het gebrek aan actie tijdens de seizoensopener in Australië heeft voor veel discussie gezorgd: kan onder de huidige regels nog wel inhaalspektakel worden gegarandeerd? In Melbourne was dit in ieder geval niet zo, maar dat is dan ook qua layout een erg moeilijke omloop om je auto naast die van je voorligger te prikken. Dat  wisten we van tevoren al.

Echter, doordat de huidige bolides technisch en aerodynamisch zo complex zijn (en ook nog eens een heel stuk breder dan vroeger) is het niet meer mogelijk om letterlijk in de versnellingsbak van je concurrent te hangen. Doe dit een rondje en je banden zijn eraan, je radiatoren schreeuwen om frisse lucht en je neerwaartse druk tankt harder dan de koers van Bitconnect. 

Ross Brawn

Liberty Media's Ross Brawn, die 40 jaar praktijkervaring in de F1 met zich meebrengt, schijnt een team aan aerodynamica-experts aan het werk te hebben gezet om met voorstellen te komen om de sport spannender te maken, maar daarnaast wil de FIA van de teams zelf suggesties horen. Vandaar de zitting, die een urgent karakter heeft, omdat het de bedoeling is dat de wijzigingen het komende seizoen al in werking treden. De regels dicteren dat wijzigingen voor 30 april bekend moeten zijn, zo meldt Motorsport.

Nu lijkt het wat overhaast om op basis van één race in de paniekmodus te schieten. Soms heb je het ene jaar een poepsaaie race op een circuit, terwijl het jaar erna de vonken er vanaf spatten. Case in point: Baku 2016 vs Baku 2017. Maar aan de andere kant kan je niet ontkennen dat close racing bijna onmogelijk is geworden in de huidige F1. En dat is nou juist datgene dat de kijker op het puntje van zijn stoel laat zitten.

Reacties

borgmonster 06-04-18 | 09:14

Een spoedzitting bijeenroepen? Misschien een stel kletsers en meepratend in spoedzitting bijeenroepen. Dat zou kunnen. Maar een spoedzitting kun je niet bijeenroepen.

H.Feitsma 06-04-18 | 09:28

Klopt, een zitting beleg je. Slip of the pen, is aangepast.

borgmonster 06-04-18 | 09:19

On topic: eerder voorbij je voorganger en je hebt geen close racing meer.
Een ander idee: Als een paar teams nu wat snellere wagens krijgen dan de rest (dat bestaat al, ja, ik weet het: Mercedes, Ferrari, Haas) en je laat die achteraan starten krijg je ook meer spektakel. Gewoon tijdens een paar races en je zegt niet welke races dat zijn. Dan blijven de heten coureurs hun best doen tijdens de kwalificatie.

KapiteinKlein 06-04-18 | 09:28

Maar met dat laatste gaan de coureurs nooit instemmen, want die willen winnen, die willen niet inhalen. Overigens zal het wel gebeuren dit seizoen, dankzij de gridstraffen.

Johnny66 06-04-18 | 09:30

Ben al jaren weg . De echte mannen reden in de jaren 80 en 90 . Dit zijn watjes in vergelijking tot. (lauda : ''mijn oma kan ook in die auto rijden nu'') Optochten zijn het , al jaren .

sauruss 06-04-18 | 10:03

Simpel: schaf de hele kwalificatie af. Idee daarachter is natuurlijk al van de dolle. Want als je de snelste al vooraan laat starten dan weet je zeker dat er bijna niet ingehaald gaat worden. Stel je de 100 meter voor en dat Usain Bolt dan bij de start al 5 meter voorsprong zou krijgen.... Goh, Usain wint, je verwacht het niet. Niemand zou dat toch serieus nemen??? De langzaamste beginnen in de F1 sowieso al met een paar honderd meter achterstand, wat verwacht je dan te gaan zien? Hoe dan wel? Geen idee. Loten, of met z'n allen naast elkaar? Alles is beter dan dit. Sowieso is de F1 natuurlijk al verworden tot een wetenschap/wiskundemodel ipv een sport. De essentie van racen is eruit gehaald.

Lt-Kol Kilgore 06-04-18 | 11:14

goed idee, dmv looting of een startgrid van 100 m breed en de eerste bocht na 500 meter of zo, spannend....

sauruss 06-04-18 | 12:01

Ik zie zo'n start als na een Frans tolpoortje wel zitten inderdaad. Dan kom je op dat brede stuk en moet je maar zien op welke plek je weer bij elkaar voegt op de snelweg! Tof altijd!

BLR 06-04-18 | 12:47

De startvolgorde van de race is de omgekeerde volgorde van het resultaat van de vorige race. Hamilton gewonnen? Dan Hamilton bij de volgende race achteraan.

sauruss 06-04-18 | 13:42

Nee , want dan wil niemand meer winnen.

Jostifiel 06-04-18 | 17:07

Er bestaat nog iets als prijzengeld. En voor de rest kun je het niet riskeren om de zaak te verliezen tijdens de kwalificatierondes. Misschien kun je een minimumtijd voor een ronde zetten en dat het je prijzengeld gaat kosten als je onder de minimumrondetijd komt te zitten. En anders kun je als kwalificatie doen dat de coureurs voor de kwalificatie even een rondje over het circuit gaan racen met de fiets.

Atlantis-95 06-04-18 | 10:24

Wat verwacht je zelf met restricties als drie motoren per seizoen, starten met de banden waarop je bent gekwalificeerd, afschaffen pitspoezen.

arv 06-04-18 | 10:28

waarom geen Le Mans start ( zoals die vroeger was ) . dan heb je pas echt spektakel. Stukje rennen , in de auto klimmen en weg - :)

H.Feitsma 06-04-18 | 10:51

Uitstekend idee! Stukje rennen, jezelf in een piepkleine kruipruimte wurmen, je zespuntsgordel vastklikken en aansnoeren, je systemen starten, en dan weg! UIteraard geldt dit alleen voor Hamilton, de rest mag gewoon geheel voorbereid weg,

sauruss 06-04-18 | 12:03

Juist door deze beschrijving van hoe je in godsnaam ooit met zo'n F1 wagen snel wegkomt geeft al aan dat de simpelheid van racen weg is. Te veel gedoe, te veel wetenschap, te veel techniek, te veel micorscopisch klein gedoe wat de verschillen maakt.

arv 06-04-18 | 10:29

was natuurlijk geen F1 maar was wel spektaculair

NerdAlert 06-04-18 | 10:39

Vrijdag baan testen, zaterdag en zondag racen. Op basis van loting startpositie 1e race, en omgekeerde start positie in de 2e race. Heeft iedereen dezelfde kansen.

BLR 06-04-18 | 12:48

Zoals in de A1GP ook een tijdje werd gedaan. Ik ben wel een voorstander van twee races per weekend.

Martinspire 06-04-18 | 10:42

Nogmaals: Australië is geen slechte baan voor inhalen. Kijk eens 5 jaar terug en verder terug dan dat. Top races met heel veel inhaalacties. Punt is vooral dat je niet dicht achter iemand kunt rijden doordat ze afhankelijk zijn van aerodynamica ipv mechanische grip. Verminder de eerste en verhoog de ander en je krijgt weer topraces hier. Dit ligt 100% aan de auto's, niet aan de baan.

Lt-Kol Kilgore 06-04-18 | 11:16

waarom geen pk limiet inbouwen, en verder alle types motoren, overbrenging, chassis, etc toelaten, zelf brandstof wat mij betreft. Kan je een V8 laten racen tegen een 4 in lijn hybride wat mij betreft.

Doing 06-04-18 | 13:15

F1 is op sterven na dood. Deze "spoedbijeenkomst" en andere maatregelen in het (recente) verleden zijn wanhopige reanimatie pogingen..
Dit is geen race meer van coureurs maar van engineers.

glaaf 06-04-18 | 13:24

het zijn inderdaad geen auto's meer, maar omgekeerde vliegtuigen; sloop die vleugels en ga weer rijden.

Johnplayer 06-04-18 | 13:54

Als een gevecht voor de kop bepaald wordt uit angst om maar geen motor over te belasten is toch een grote farce.
Ik klink oud, maar het was Collin Chapman die ooit eens heeft gezegd; "de perfecte racewagen valt 10 meter na de finish uit elkaar" Ik mis de T-Car de qualificatiemotoren en lege tanks...
jaja, kosten blabla.
Niet janken, gas op die plank.

DuivelseKlootviool 06-04-18 | 17:25

Het is heel simpel. De snelheid moet omlaag en Aero moet minder belangrijk worden. Het hele probleem wat ze nu hebben, is dat het geen auto's meer zijn, maar heel laag vliegende vliegtuigen met wielen. Zodra de luchtstroom verstoord is, presteert het niet meer.

Dus: terug naar grotere motoren, minder aero, en rijden met je ballen op het stuur. Zoals ze vroeger deden. Dán wordt er ook weer ingehaald.

Reageer