Autobahn

Hoe Audi overhellen probeert te voorkomen

Auto's hebben de neiging om een kant op te leunen wanneer er een bocht genomen wordt. Om beide wielen op de grond te houden hebben we daarom stabilisatorstangen, maar voor Audi is dit niet genoeg. Ze hebben een nieuw systeem dat nog beter werkt.

De nieuwe SQ7 heeft naast een elektrische mini-supercharger om het turbogat te voorkomen, ook een nieuw systeem om het overhellen van de auto actief tegen te gaan. Normaliter wordt hiervoor een stabilisatorstang gebruikt, maar voor de grote, zware en logge SQ7 voldoet dat niet. Wegligging is alles wanneer je een SUV als een supercar wil laten gedragen.

Daarom heeft Audi een electromechanical active roll stabilization system ontwikkeld. Simpel gezegd komt dit neer op een normale stabilisatorstang waar een elektromotor tussen is gezet. De 1,5 kW motor (aangesloten op het 48 volt netwerk) kan 1200 Nm toepassen en daarmee de stijfheid van de stabilisatorstang aanpassen. Hierdoor is de Audi niet meer afhankelijk van een vaste stijfheid maar kan deze op elk moment aangepast worden. Ook kan de achterkant los van de voorkant ingesteld worden om de auto meer onder- of overstuur gevoelig te maken. 

Reacties

Diotima 05-04-18 | 22:20

Zo'n systeem is lapwerk voor een verkeerde keuze. Het probleem is niet de stijfheid van de stangen, maar van de knieën en heupen van de gemiddelde SUV- en crossoverrijder.

issieookweer 05-04-18 | 22:35

Ze kunnen het nog beter doen door de karrosserie tegen de bocht in te laten hangen, zoals dat met treinen gebeurt; dat is nog veel cooler. Beduidend minder radiale krachtervaring door de bestuurder dus meer comfort. Wel bijna geen idee meer dat je over de grens van de zijdelingse grip gaat, maar daar wordt dan wel weer een nieuwe electronische afkorting voor uitgevonden en mee geadverteerd. Echt cool.

Harry Turtle 05-04-18 | 23:04

Lijkt me wel een zwaar syteem. Waardoor je weer een dikkere motor nodig hebt om vooruit te komen, waar je een grotere carrosserie voor nodig hebt, die weer meer overhelt.
Of je bouwt een auto met een veel lager zwaartepunt en je hebt het hele probleem niet, laten we het bijvoorbeeld sedan of station noemen.

Pierre Tombal 05-04-18 | 23:08

Is denk ik gewoon gejat van Mercedes? Die hebben dat jaren geleden ontwikkeld omdat de A-Klasse standaard op z'n kant ging bij de elandproef.

N3uk33nd 06-04-18 | 00:57

Dat is ESP, uitvinding van Bosch, in 1995 op een S klasse als primeur. (paar maanden later was het ook te verkrijgen op de BMW E38 7 serie). In samenwerking met Audi is er even later een 4x4 versie ontwikkeld.
Sinds 2012 is het verplicht op iedere nieuwe auto.

JaquesDeMolay 06-04-18 | 08:51

Het is gejat van een systeem van Bose (die van de te dure en onderpresterende luidsprekers) uit 2004

Pierre Tombal 06-04-18 | 09:06

Nee. ESP kan je remmen onafhankelijk van elkaar aansturen om slippen te voorkomen en dat is iets anders. Het ging bij de A-Klasse om een te hoog geplaatste centrale massa waardoor het ding reeds dreigde om te kukelen als je een scherpe bocht maakte en dat ook direct deed wanneer je vervolgens direct scherp de andere kant opstuurt - de versterkende werking van de elandproef dus. De oplossing zoals ik deze begrijp bestaat uit een actieve "schokdemper" die de koets omhoog duwt wanneer deze een bepaalde kritische hoek nadert. Dat heeft dus niks met de S-Klasse te maken en het lijkt me sterk dat het daar in zit. Waarschijnlijk wel in de B-Klasse, ook al zo'n stupide ontworpen gedrocht dat zich tegen de natuurkundige wetten als middelpuntvliedende kracht probeert te verzetten.

Pierre Tombal 06-04-18 | 09:35

Het is overigens ook niet dat we dit allemaal nog niet wisten. Jeep-achtigen en Pick-Ups zijn al honderd jaar koploper in dodelijke ongevallen en dan hebben we het dus over de inzittenden van deze "stoere" auto's. Eén verkeerde stuurbeweging en die dingen gaan rollen waardoor je als inzittende ineens in een soort centrifuge zit.

Maar ja. Dan stapt een of andere lulhannes hier een keer in zo'n ding en slingert door de media dat je over de daken van andere auto's heen kan kijken en het gevaar dus beter aan zou zien komen. Vervolgens wil elke voetbalmoeder zo'n ding en staan ze nog steeds tegen elkaars achterkant aan te kijken. Winst nul, maar ondertussen rijdt je dus wel in een auto die onveilig is voor jezelf en iedereen om je heen. Helemaal wanneer papa achter het stuur kruipt en het ding als raceauto gaat gebruiken in de veronderstelling in een frontale botsing onkwetsbaar te zullen zijn. Maar vervolgens wel met het angstzweet in je naad zitten als er een bocht in de weg zit en iedereen waar je net met 160 voorbij bent geblazen weer vrolijk voorbij komt.

N3uk33nd 06-04-18 | 15:47

@Pierre Tombal
Nee hoor, de A klasse heeft helemaal niets van actieve vering, het was ESP met een stugger vering wat de A klasse nodig had om niet meer om te vallen bij de beruchte elandproef.

Pierre Tombal 06-04-18 | 17:14

Als jij wilt geloven dat je met een beetje spelen met de remklauwen bodyroll kan voorkomen moet jij dat vooral doen. Hoe het ook zij: een goed ontworpen auto blijft gewoon met vier pootjes op de grond staan en als ze bij Audi niet weten hoe je zo'n ontwerp maakt kunnen ze beter weer Audi 100s gaan maken.

N3uk33nd 07-04-18 | 02:45

@Pierre Tombal
Het werkte anders prima voor de A en M klasse destijds die anders meteen op hun kant gingen.
Maar ik zou zeggen, leer eens wat van autotechniek, en bekijk vooral eens wat Youtube filmpjes van testen met auto's met en zonder ESP. Want voorlopig praat je alleen maar een hele berg onzin en heb je geen flauw idee waar je het over hebt.

Pierre Tombal 07-04-18 | 09:17

Zucht... ESP is een systeem dat monitort of je wielen grip hebben. Het is feitelijk niks anders dan ABS, het is alleen op een ander moment actief. De bedoeling is om te voorkomen dat je gaat schuiven en indien ESP zou kunnen wat jij zegt zouden wij hier deze discussie niet hebben, want dan zou hier geen artikel hebben gestaan dat Audi een oplossing zoekt voor iets dat volgens jou niet meer kan bestaan.

Snap je 'm nou?

Duffe 05-04-18 | 23:26

Als je schaamteloos een video jat voor een artikel, verwijs dan op z'n minst ook ff naar de maker. In dit geval het youtube kanaal Engineering Explained: www.youtube.com/user/EngineeringExpla...

Lt-Kol Kilgore 06-04-18 | 08:05

Stop er een boxer motor in, deel van je probleem is opgelost.

mark660 06-04-18 | 08:24

Koop dan direct een Subaru , heel veel problemen opgelost !

Lt-Kol Kilgore 06-04-18 | 10:15

Ja, maar als je audi aan het shoppen bent, ben je daar misschien nog niet aan toe.

Johnny66 06-04-18 | 09:32

De frigide onderstuurbrigade komt hier mee ? Kijk anders even naar BMW Mercedes of Alfa . Allemaal merken die zich niet verstoppen in 4 wielaandrijving .

ConspiracyTerrorist 06-04-18 | 09:34

Ja handige plek ook! dat gaat vast niet als eerste kapot...
als ie niet of half werkt zal t de problemen enkel versterken

pedro300 06-04-18 | 09:40

wel eens van de citroen xantia activa gehoord en de c5 zat ook al een anti rol systeem op

donkeyman 06-04-18 | 09:55

Ik rijd al mijn hele leven in stationcars en begrijp niets van dat suv enthousiasme. Rijeigenschappen zijn gewoon minder door natuurkundige wetten en dat systeem van Audi is dus een lapmiddel.

Lt-Kol Kilgore 06-04-18 | 10:29

De reden is hogere zit positie, en dus beter overzicht. makkelijker instappen etc... Voor de snelheid hoef je het niet te doen. Tenzij je een auto zoekt om als vluchtwagen te gebruiken bij je volgende kluizenkraak waarmee je ook de audi van de politie kunt rammen.

voldemort 06-04-18 | 12:30

Precies rij maar eens een rondje in een normale (sedan/hatchback/station) auto en daarna in de hoog op de poten staande versie (suv/suf) ervan de voorkeur gaat al snel uit naar de eerste qua rijeigenschappen en dan hoef je niet eens als een malle door de bochten.

N3uk33nd 06-04-18 | 15:54

@voldemort
Misschien eens volgende keer in een fatsoenlijke SUV proefrijden ? Dus geen Dacia of een ander oosters budgetmerk. Zo'n dikke ML/GLS/GLC, X5 of X6 heeft een berg betere rijeigenschappen dan een gemiddelde sedan/hatch, ook in bochtenwerk.

Pierre Tombal 06-04-18 | 19:37

Hoog massapunt is instabiliteit, punt! Probeer een duikelaar maar eens ondersteboven neer te zetten, dat lukt niet. Dat een SUV aan de onderkant plat is maakt in dit verband niks uit, want dat is een dobbelsteen ook en die kan je net zo goed laten rollen door daar amper iets van zijdelingse kracht aan toe te dienen. Koop gewoon een normale auto, eentje waar zowel jij als je kinderen zonder opstapje in kunnen komen, of laat het rijden aan iemand over die weet hoe je met zo'n hoog geval moet rijden en stap in de bus.

N3uk33nd 07-04-18 | 02:29

@Pierre Tombal
Veel, heel veel is goed te compenseren met een goed ontwerp en een (berg?) technische oplossingen. In de tijd dat ik voor 2 maanden met een ML63 (W166) heb mogen rijden, deed deze qua weggedrag, comfort en stuurgedrag echt helemaal niets onder mijn E250 (W212), wat toch wel een behoorlijk comfortabele en prettig rijdende sedan te noemen is.
Ja je zit hoger, je vermoed dat de boel op zijn kant gaat bij de eerste de beste scherpe bocht, maar het is echt alles behalve dat, de ML was gewoon een beest met, zo lijkt wel onbeperkte grip. Je moest echt gruwelijk hard je best doen om de ESP wakker te maken.

Maar alles heeft zijn prijs, je kunt een Mercedes/BMW/Audi dan ook niet vergelijken met een Dacia, KIA of whatever dat nauwelijks duurder is dan een normale sedan.

Pierre Tombal 07-04-18 | 10:00

Klopt: alles kan. Kijk maar naar de F35 aka JSF. Een vliegtuig dat niet kan vliegen maar dat ze desondanks de lucht in weten te krijgen, daar te houden en weer veilig te laten landen. Dat het kan betekent alleen niet dat je het ook moet doen. Bedenk ook dat zo'n F35 piloot een opleiding van zeker vier jaar heeft gehad om iets te mogen besturen dat bij een computerstoring niet meer door hem/haar te controleren is. Na elke vlucht staat dan ook een team technici klaar om het toestel te inspecteren. Hoe lang deed jij over jouw rijbewijs? Hoe vaak controleer jij verlichting, banden, remvloeistofniveau?

lekkeraustralie 07-04-18 | 18:25

Ik vond wat Carver met de driewieler deed wel leuk.

Reageer