Autobahn
Sacre bleu

Frankrijks wapen tegen verkeersdoden: lagere maximumsnelheid

In de strijd om lagere verkeersdoden is één maatregel even symbolisch als voor de hand liggend: verlaag de maximumsnelheid. Frankrijk gaat dit doen op de routes provinciales en mikt hiermee op 400 doden minder per jaar.

Nederland kent zowel 80- als 100-wegen, in Frankrijk heb je de 90-weg. Althans, nog wel, want per 1 juli 2018 wordt de maximumsnelheid er waarschijnlijk verlaagd naar 80 km/u, zo melden Franse media.. De Franse premier Edouard Philippe kondigt de maatregel naar verwachting vandaag aan, met als inzet dat er na invoering plots megaveel levens gered gaan worden. Het zal ons benieuwen, en de rest van Frankrijk ook: in een enquête geeft twee op de drie Fransen aan geen fiducie te hebben in de maatregel.

Op het Franse wegennet (het omvangrijkste van Europa) vallen jaarlijks 3.500 doden en 70.000 gewonden. Net als Nederland loopt nu ook Frankrijk tegen het probleem aan dat de rek uit de neergaande cijfers is, wat de ambitieuze doelstellingen voor de toekomst in gevaar brengt. Om deze reden worden op zo'n 400.000 kilometer aan landwegen  de 90-bordjes vervangen door 80-exemplaren.

Sceptici wijzen de Fransen op een Deens experiment, waarbij het omgekeerde werd gedaan en de verkeersdoden in twee jaar tijd met 13% daalden. Maar hopelijk kan ieder enigszins intelligent mens bedenken dat snelheid slechts een onderdeel van potentieel gevaarlijk weggedrag is: de factoren smartphone-, alcohol- en drugsgebruik blijven hetzelfde. Evenals het gegeven dat een deel van de automobilisten nou eenmaal beroerd rijdt en in gevaarsetting zeer irrationele keuzes maakt. Maar we wensen de Fransen veel succes, hopelijk daalt het aantal slachtoffers daadwerkelijk.

Reacties

rifraf 09-01-18 | 15:11

Dat heet mensen de tol opjagen, kassa

Bytemaster 09-01-18 | 18:45

80 of 90 km/h maakt qua tijd nauwelijks iets uit, tenzij je van noord naar zuid rijdt. Daarnaast kun je vaak die 90 al helemaal niet halen vanwege obstakels, tractoren, fietsers, bejaarden, rotondes, etc.

Repliek_in_stijl 09-01-18 | 19:13

Ik weet niet hoor, maar niet zelden ben ik als 90 km/u rijdende NLD'er degene die de boel ophoudt en rijdt er een horde zenuwpezende Fransen achter me aan.

Bytemaster 09-01-18 | 19:19

@ Repliek_in_stijl 09-01-18 | 19:13
Ja, op de rechte stukken wel maar je gemiddelde snelheid over een Route National is niet zoveel hoger als je 90 rijdt i.p.v. 80.

gas-man 09-01-18 | 22:24

QBytemaster 09-01-18 | 18:45 80 of 90 km/h maakt qua tijd nauwelijks iets uit,
.
Ja, en dat zeg je straks zeker ook bij een verlaging van 80 naar 70, en van 70 naar 60 ?

Bytemaster 09-01-18 | 23:04

@gas-man 09-01-18 | 22:24
Lees even waar het om ging. Er werd gezegd dat de verlaging een maatregel was om de mensen de tolwegen op te jagen. Ik beweerde vervolgens dat die verlaging van de maximum snelheid je zo weinig tijdwinst oplevert dat je daarvoor niet naar de tolweg gaat.

Autobahn-fahrer 09-01-18 | 16:01

Ben vaak naar Spanje en Portugal gereden met de vrachtwaggel, maar alleen tot net na Parijs en ver voorbij Bordeaux alleen tolwegen gepakt, maar tussen Parijs en Bordeaux alleen maar Route National, rijdt relaxter en je ziet nog eens wat, oké je doet er iets langer over maar dat mag dan ook vanwege het fraaie natuurschoon en hiermede doel ik niet alleen op de dames op de bicyclettes uiteraard.
Maar deze minister zou er beter aan doen om de rijopleiding van de Fransen te verbeteren het zijn ook soms een stel malloten hoor, net Italianen en meer van dat volk, hou je gewoon aan je snelheid en anticipeer eens verdomme want ook dat is de kortzichtigheid ten top daar Frankrijk, ze kijken niet verder dan het bovenstukje van hun stuurwiel lijkt het wel, maar ach het zal wel een utopie blijven!

oh no 09-01-18 | 16:10

Zou ook wel helpen als we Europees regelen dat alle (nieuwe) auto's standaard hun verlichting aan hebben staan. Die fijne automaat stand vandaag de dag die alleen de breedstralers aan de voorkant zetten zijn zo levensgevaarlijk aangezien er zoveel zonder nadenken het donker mee in rijdt... * zucht*
Zichtbaarheid is toch best een goede bijdrage aan verkeersveiligheid.

En ja, ik weet dat het een aantal jaar geleden juist Europese regelgeving is geworden om juist zo die automaat stand te laten functioneren onder de mom van 'das beter voor het milieu'...

Seemann 11-01-18 | 11:42

Pilletje gemist?

Het_Genie 09-01-18 | 16:14

"In de strijd om lagere verkeersdoden is één maatregel even symbolisch"

Ik weet niet precies wat "lagere verkeersdoden" zijn. Ik neem aan dat er bedoeld wordt : lagere aantallen verkeersdoden.

Bad News 09-01-18 | 16:22

Willen we méér of minder Fransen?

Jos9595 09-01-18 | 16:23

Zal wel weer om de flitspoen gaan. En wat iemand al zei: fransen rijden als idioten, zuipen als gekken. En die kuttelefoon, die wij smartphone noemen, zal in Frankrijk anders heten, want ze moeten verplicht een frans woord gebruiken, die smartphone kunnen ze daar ook al niet in hun zak steken tijdens het rijden.
En die ambitieuze doelstellingen van zo'n regering, allemaal leuk en aardig, maar kreten als: '25 % minder over 5 jaar' zijn leuk voor de bühne, maar werken doorgaans niet.

rechtsdwalendeautist 09-01-18 | 16:28

Die fransen waar ik woon rijden gewoon 100 op de binnenweg en als ze gezopen hebben 50.
Op de grotere weg rijdt iedereen braaf 90 in de buurt van een flitspaal (met Coyote) en kan je beter niet gedronken hebben. Maar het staat wel mooi zo'n maatregel.

N3uk33nd 09-01-18 | 16:34

In Frankrijk is per wet geregeld dat werknemers alcohol (vooral wijn) mogen nuttigen tijdens werkpauzes.
In een Franse vestiging van mijn werkgever waar ik soms wel eens kom, zitten ze dus 3x op een dag aan de wijn.
Wellicht moeten ze die wet eens aanpassen voor wat minder verkeersdoden.

watergeus 09-01-18 | 17:28

Auto's helemaal verbieden. Dat helpt pas echt.

Wilderst2 09-01-18 | 18:21

Minder kinderen maken, minder mensen importeren...

Bytemaster 09-01-18 | 18:41

Het artikel heeft deels gelijk. Op heel veel wegen gaat het inderdaad niet helpen tegen dodelijke ongevallen, maar er zijn in Frankrijk wel heel veel wegen waar je theoretisch 90 km/h mag rijden maar waar dat gewoon echt levensgevaarlijk is. Het zou niet verkeerd zijn om juist op die wegen de snelheid te verlagen.

issieookweer 09-01-18 | 19:11

Hier in NZ is de maximumsnelheid overal, dus ook op autowegen, 100kmh. Gedurende vakantieperiodes zoals nu, met Pasen en op andere speciale weekeinden worden al bij een overschrijding van 4km zware boetes uitgeschreven. Desondanks staat NZ in het aantal ongelukken per km, en vooral op de autowegen en de doorgaande landwegen, veel hoger dan de meeste West-Europese landen. De laatste paar jaren is het aantal doden in dit soort weekeindes sterk gestegen, ondanks dat nu in iedere periode vrijwel de hele politiemacht op snelheidskontroles ingezet wordt. Gewoon een mentaliteitskwestie, maar daarvan willen de stokpaardjesrijders hier niks weten; er wordt iedere keer steeds op snelheid gehamerd in hun beschouwingen alhoewel de analyses het tegendeel bewijzen.

Het incongruente is, dat op smalle kronkelweggetjes ook 100kmh gereden mag worden, want die liggen buiten de bebouwde kom, en aardig wat mensen zien dat als adviessnelheid. Toch gebeuren daar de minste ongelukken, tenminste als niet toevallig een toerist op de verkeerde weghelft rijdt.

Pierre Tombal 09-01-18 | 20:09

Lekker belangrijk allemaal weer. NCAP botsproeven worden in de regel gedaan met 50km/u, soms met 64km/u. Het idee daarachter is dat mensen remmen als er een botsing dreigt, maar laat nou bij de meeste dodelijke ongelukken vrij weinig van een remspoor aanwezig te zijn...

En of je nou frontaal met 160 of met 180 op elkaar afgaat, wat denk je nou dat het verschil zal zijn met deze klap? www.youtube.com/watch?v=cr5wE0NVUw8&a... Dit soort symboolpolitiek doet helemaal niets behoudens de portemonnee van de controleurs voeden.

Bytemaster 09-01-18 | 20:52

Natuurlijk is die klap wel beduidend lager en het verschil kan het verschil op leven en dood zijn. Punt is dat het allemaal niet rationeel is. Door in een auto te stappen aanvaarden we bewust een risico op overlijden in ruil voor mobiliteit. Hoe wordt bepaald welk risico en dus welke snelheid nog aanvaardbaar is? Waarom is 90 niet meer aanvaardbaar en 80 wel? En gaan we dan niet over een paar jaar van 80 naar 70?

Sofa1 10-01-18 | 00:17

Ik ben net vanaf Calais naar San Sebastian gereden. Had een kaart bij me met een geadviseerde route om tolwegen te vermijden. Dat duurde 2 volle dagen en avonden. Je kunt helemaal niet in Frankrijk rijden, er zijn een triljoen rotondes. En al die rotondes zijn niet verbonden met stukjes weg maar met nog meer meer rotondes. Wat een schijtziek land. NOOIT meer van mijn leven door Frankrijk!

Plofkonijn 10-01-18 | 07:35

Hoe wil je anders naar Spanje rijden? Of je betaald een paar tientjes en pakt de peage.

Bytemaster 10-01-18 | 07:52

@Plofkonijn 10-01-18 | 07:35
Heen en terug naar het zuiden van Frankrijk kost je 180 euro. Dat is iets meer dan een paar tientjes. Het is een schandalige prijs. Zeker voor een Nederlander die al kapotbelast is voor zijn autogebruik.

Reageer