Autobahn

'Remmers zijn de oorzaak van files'

Spookfiles zijn de irritantste files. Het zijn de opstoppingen die vanzelf ontstaan op een doorgaand stuk weg zonder versmallingen of ongelukken. Volgens automobilisten in het Rijnmondgebied worden ze veroorzaakt door onrustige rijders.

De afgelopen maanden heeft de Verkeersonderneming (een samenwerkingsverband van de gemeentes is het Rijnmondgebied en het Ministerie van Infrastructuur) dagelijks duizenden ritten geanalyseerd om inzicht te krijgen in het ontstaan van files. Ze gebruikten daarvoor onder meer de gegevens die de ANWB en Flitsmeister over het weggedrag vastleggen. Ook kregen 1.500 automobilisten een vragenlijst voorgelegd.

De uitkomst van het onderzoek, die is gepubliceerd in de papieren versie van De Telegraaf, is niet geheel verrassend, maar dat maakt het niet minder interessant. Eigenlijk snapt iedereen waarom files ontstaan: onrustig rijgedrag met veel remmende bewegingen. Het probleem is echter dat negentig procent van de ondervraagden zichzelf wel een goede chauffeur vindt. Goed, het kan zo zijn dat de steekproef precies de keurige rijders heeft getroffen, maar logischer is het dat iedereen eens even in de spiegel moet kijken. 

Als het probleem ligt in onnodig remmen (en dat is zo) dan kan extra asfalt op de ring Rotterdam daar niks tegen doen. Sterker nog, als er straks nog meer banen zijn, gaan mensen nog meer van plaats wisselen en wordt er nog meer geremd. Gelukkig gaf de meerderheid van de ondervraagden aan dat ze open staan voor advies om hun rijgedrag te verbeteren. Laten we beginnen met een eenvoudige tip: als je het gas loslaat gaat een auto ook langzamer rijden, daar is de rem niet voor nodig. En als we toch bezig zijn: een beetje afstand houden en niet altijd in dat ene gaatje duiken wil de overige weggebruikers ook wel helpen. Veel succes.

Reacties

DatInternetDingetje 31-12-17 | 20:02

Anticiperen kun je leren!

berkenboom 31-12-17 | 20:24 | 1

Hoop angstige op de snelweg dus.

grapje, het zijn haastige mensen die te dicht op hun voorganger zitten en bij het minste al remmen. de achterganger remt nog harder enz enz. en op een begeven moment rijdt de rechterbaan nog sneller dan hun. Niet opletten en op het laaste moment remmen is een andere oorzaak

ZomaarEen 31-12-17 | 21:46

Vooral de tip: Een beetje afstand houden is een geweldige.
Dan moet je wel snelwegen maken met alleen maar doorgetrokken strepen want zodra een beetje afstand houdt en het lijkt of jou baan net 1 km/h harder gaat dan duiken er onmiddelijk minstens 2 auto's in het gat dat je openlaat.

wasman 31-12-17 | 20:40 | 4

Ikzelf ben pas leren rijden toen ik mijn motorrijbewijs haalde. Ik dacht altijd redelijk te kunnen rijden; voor iedereen die dit leest en dat ook denkt zonder motorrijbewijs zou ik zeggen: Haal je motorrijbewijs en bedenk daarna pas of je wel goed kon rijden. :)

eef 47 31-12-17 | 21:50

Ja. Bij mij dezelfde ervaring. Op een motor kijk je 200 meter verder.

Johnweer 31-12-17 | 22:45

Ik kijk altijd 500m verder, EN ik spiegel zo vaak dat ik exact weet welke auto mij binnenkort in gaat halen. Als je daar een extra motorrijbewijs voor nodig hebt, lever dan maar beide rijbewijzen morgen in.

TheEgg 01-01-18 | 12:36

@Johnweer
Dat zegt iedere automobilist. Totdat ie zijn motorrijbewijs haalt. Dan zegt ie wat eef en wasman zeggen. Dus bij deze. Zelfs als je denkt dat je goed kunt rijden: Haal je motorrijbewijs, en leer dat je nog heel veel over kijken kon leren.

zimmerschwanz 01-01-18 | 14:13

Johnweer 31-12-17 | 22:45

ik beschik al 40 jaar over een autorijbewijs en sinds 7 jaar ook over een motorrijbewijs. Rijden op een motor maakt je duidelijk hoe kwetsbaar je bent in een aggresieve omgeving.. En rijden op een motor vergt dan ook om minimaal 2 keer zo alert te zijn op komende situaties. Uitendelijk heb ik de motor maar weer verkocht, het kost gewoon teveel energie en het voelt niet lekker (hooguit in het weekend). De airbag, dat ben jij (op de motor).

Sendis 31-12-17 | 21:17 | 3

Wat dacht je van een tot op de draad versleten en achterhaald , en nog steeds op het Rijkswegenplan uit de jaren '70 gebaseerde wegennet?

LonelyWanker 01-01-18 | 12:25

We hebben zo'n beetje het beste wegennet van de wereld man, dus wat lul je nou met je tot op de draad versleten wegennet? Ga eens in het buitenland kijken.

Martinspire 01-01-18 | 12:33

@lonelywanker Dus omdat het buitenland het slechter doet, moeten wij maar stoppen met verbeteren. Nee zo gaan we vooruit

Bytemaster 01-01-18 | 13:19

@ Martinspire 01-01-18 | 12:33
Stoppen met verbeteren is iets heel anders dan roepen dat ons wegennet slecht is. Ons wegennet is uitstekend, maar stoppen met verbeteren moet je nooit doen.

JanvandeBiertent 31-12-17 | 21:19 | 1

En op de valreep hebben we hier de winnaar 2017 voor de “open deuren prijs”.

watergeus 31-12-17 | 22:04

+1

SchizoDuckie 31-12-17 | 21:40

Het aller hatelijkste aan filerijden in Nederland rond de grote steden is dat zodra je netjes anderhalve auto afstand houdt in een file om snelheidsverschillen op te vangen er altijd weer een tjappie in een golf, bmw of audi van rechts of links komt die hem met veel te hoog snelheidsverschil precies in dat gaatje moet proppen en dan vol in z'n ankers gaat om te vertragen...

PantyHamster 31-12-17 | 21:55

In Rusland remmen zo ook niet, gaat bijna altijd goed!

Memek 31-12-17 | 21:58

Remmen, snelheidsverschillen, onrustig baantjeswisselen, prakgedrag en (te weinig) afstand dat zijn de grote fileveroorzakers. Een auto met een lekke band langs de weg, en het verkeer loopt vast. Dat geeft ernstig te denken. En inderdaad meer asfalt, meer auto's, meer van hetzelfde. Verkeersinzichtelijk, anticiperend rijden en je bent ontspannen en veilig bezig. Haast en snelheid, laat het achterwege. Je wint er zo verdomd weinig mee.

UncleAlbert 31-12-17 | 23:07

Om te beginnen het Amerikaanse “keep your lane” principe hanteren. Ben je ook gelijk die files vanwege langzame linksrijdend kwijt,

Diepstrotje 01-01-18 | 00:50

Het is niet het gebrek aan anticiperen, het is het niet gunnen wat voor problemen zorgt. Dagelijks zie je remtest, bumperkleven, elkaar de ruimte niet geven en als de ander een foutje maakt deze terecht wijzen met een combinatie van eerder genoemde.

Mensen realiseren zich niet dat iedereen gewoon van a naar b wil, als het even kan zonder drama. En geen zin in allerlei gefrustreerde mensen die zich anoniem willen uitleven, of gewoon een kut leven hebben.

Vinzie 01-01-18 | 01:53 | 1

ik zie elke dag: mensen die om schijnbaar niks op een weg zonder enige bocht opeens op de rem gaan staan waarop mensen die erachter rijden automatisch meeremmen. Verder lijkt elke vrachtwagen een obstakel waar veel mensen soms een minuut over doen om voorbij te komen: bang voor vrachtwagens en dan langzaam inhalen, een contradictio in terminis.
Verder vrachtwagens die inhalen waar je het net niet verwacht of wil, mensen die met 50 de oprit van de snelweg oprijden en eenmaal op de snelweg nog geen gas gaan geven.

2voor12 01-01-18 | 09:43

Waarom halen mensen vrachtwagens langzaam in? Omdat er overal struikrovers in de berm staan die je maar wat graag op de bon slingeren voor 3 km/uur te hard rijden.

lekkeraustralie 01-01-18 | 07:05

Anticiperen begrijpen mensen niet meer. Iedereen wil eerst. In dit sort zaken kan de electronica WEL helpen. Als alle auto's automatisch de juiste afstand en snelheid houden en 'lane control' zou het beter moeten gaan. Totdat die ene auto de boel verpest. Wil je een echte rijders auto ? verhuis. Een echte terreinwagen. (maar dan echt) kom maar hier (niet in die vieze steden natuurlijk) Dus: niet zeuren. Oh je bent Nederlander ? Ik ook dus is het nooit goed he. want als een Nederlander stopt met zeiken, dan gaat het pas echt fout.

kloopindeslootjijook 01-01-18 | 07:50

Mensen die veel remmen zijn ook vaak de mensen die de gaten dichtracen, anders was het sterk remmen niet nodig geweest. Met andere woorden, mensen die voor teveel snelheidsvariatie zorgen. Best leuk uit auto-sportief standpunt. Maar verder compleet zinloos. En dus een beetje dom ook eigenlijk.
Als iedereen zijn bijdrage kan leveren aan minder snelheidsvariatie, krijg je uiteindelijk een contstante snelheid. Misschien niet zo snel als je zou willen, maar dat is wat anders.
Dus als iedereen leuk meedoet en niet voor de tijdelijke winst gaat, is het het minst schadelijk voor zoveel mogelijk mensen. Maar ja, dat past niet zo in het moderne ikke-eerst-mag-want-beter-voor-iedereen, wat de VVD zo goed vindt.

Nikstc 01-01-18 | 09:19

Het zijn niet alleen de opgefokte chauffeurs in de welbekende auto. Angstrijders noem ik mensen die bij wat dan ook de rem even weten te vinden. Of ze überhaupt afremmen is dan niet te zien want een (paar) seconde later zijn de remlichten ook alweer uit. Heb ze in de bebouwde kom ook vaak voor mij rijden. Bij iedere drempel, kamelenbult of bocht word er geremd. Ik rij met dezelfde snelheid mee en gebruik geen rem.

2voor12 01-01-18 | 10:02

Vreemd, meestal allemaal reaguurders hier die roepen dat ze 130 MOETEN rijden waar het mag en dat iedereen maar snel opzij moet als zij er aan komen. En dat is nu net het volk dat dit soort files veroorzaakt.

RexMundi 01-01-18 | 10:53

Voor dit probleem is een eenvoudige oplossing die al veel zou helpen: als het derde remlicht aan zou geven hoe hard er geremd wordt. Nu kan je alleen zien dat er geremd wordt maar niet hoe hard. Als je dat wel kan zien hoef je niet voor de sekerheid harder te remmen dan je voorganger.

Promedio 01-01-18 | 12:00

Ook fijn als je een donker gat inrijdt bij veel auto's de lichten automatisch aangaan. Onrustig beeld.

maaktgeenbaIout 01-01-18 | 12:28

Het is vaak die enkeling die 70 rijdt en die tweede die 80 rijdt die het grootste leed veroorzaken, zodra die hun ongeluk veroorzaakt hebben, of de boel ophouden loopt alles in de soep.
Verder zijn stoplichten vaak de boosdoener, vannacht reed ik door Amsterdam, volledig verlaten weg. Hup, rood pal voor mijn neus, 5 seconden later, ik sta bijna stil, poef, toch weer groen. Ja, wtf, plaats gewoon een cameraatje in die stoplichten met herkenningssoftware en sluit er artificial intelligence op, in no time werken ze 10 keer zo efficiënt.

Martinspire 01-01-18 | 12:44

Kunnen we dan meteen iets tussen de rijbanen (niet stroken) zetten zodat er in ieder geval geen kijkersfiles meer zijn? Vroeger had je nog wel eens wat (wat ook niet top werkte overigens), maar we zijn er mee gestopt en er ontstaan nu nog steeds gigantisch veel kijkersfiles. Super makkelijk op te lossen. Zeker op de knooppunten waar het vaak gebeurd

je postbode 01-01-18 | 13:21 | 1

De snelwegen zijn gewoon te vol. Als er genoeg ruimte was in de breedte dan hoefden er niet zoveel auto's strak achter elkaar te rijden, waarbij elke auto weer net iets heviger reageert op de vorige, waardoor de achterste gaat stilstaan. Als je al twee volle rijbanen hebt, en dan ook nog een drukke oprit, dan gaat het gewoon langzamer. Iedereen snapt dat als je overal twee keer zoveel stroken zou neerleggen, er betere doorstroming ontstaat, of andersom: als je overal een strook weghaalt, dat het nog veel meer vaststaat. De chauffeur de schuld geven is gewoon een goedkoop excuus om niet te investeren in meer asfalt.

Bytemaster 01-01-18 | 13:45

Het één sluit het ander niet uit. Er zijn gewoon stukken weg die capaciteit genoeg hebben maar waar alsnog files ontstaan door rijgedrag.

Bytemaster 01-01-18 | 13:25 | 2

Tijdens de rijlessen zou daar gewoon veel meer aandacht aan besteed moeten worden. Rijstijl aanleren die gericht is op doorstroming. Als je je snelheid terug moet brengen van 120 naar 100 dat je dan gewoon het gas moet loslaten i.p.v. op de rem te trappen, als je een afslag moet hebben, laat je het gas pas los op de afrit en niet al op de rijbaan, dat soort dingen.
Laatst heb ik ongeveer 20 minuten in langzaamrijdend verkeer gestaan en eens geteld hoe vaak mijn voorligger op rem trapte. Dat was 86 keer en in diezelfde tijd hoefde ik maar 2 keer de rem te gebruiken.

troje1 01-01-18 | 13:50

Klinkt als een automaat.

Bytemaster 01-01-18 | 14:41

@ troje1 01-01-18 | 13:50
Nee, gewoon afstand houden, drie auto's vooruit kijken en pas remmen als het echt nodig is. Voor de rest gewoon gedoseerd gas geven en gas loslaten.

troje1 01-01-18 | 13:41

Onrustig weggedrag komt ook met name doordat de wegbeheerder en de overheid het rijden op de weg steeds onrustiger maken. Er is zoveel afleiding een aandacht nodig bij andere zaken dan primair het stuk asfalt waar je op rijdt. Allereerst zijn daar de continue wisselende snelheidslimieten. Op een stukje van Den Haag naar Amsterdam wisselt de limiet een keer of tien, afhankelijk van het tijdstip wanneer je rijdt. Dan zijn er nog tijdelijke snelheidslimieten en andere verkeersborden die je aandacht vereisen. Trajectontroles die aangekondigd worden. Afslagen die je steeds verder vantevoren in moet voorsorteren. Slecht aangelegde snelwegen die je regelmatig dwingen van rijbaan te wisselen. Combineer dit met een aktief beleid van matrixborden die afkruizen of waarschuwen voor een aankomende file, en je hebt een situatie dat de automobilist niet meer zelf nadenkt over zijn plek op de weg. Ga eens na onderweg hoeveel tijd je ogen niet gericht zijn op de weg voor je, omdat ze moeten kijken naar een verkeersbord, matrixbord of snelheidsmeter. Je zal schrikken hoeveel tijd dit is. De automobilist wordt hierdoor gewoon afgeleerd om goed te rijden, om met primair gedrag zoals bewegen van A naar B bezig te zijn. De beweging van een auto is bijzaak geworden en dan moet je niet gek opkijken dat het af en toe goed fout gaat.

Leipniz 01-01-18 | 15:10 | 2

Cruise Control is volgens mij een van de grote boosdoeners.
Ik merk het zelf in m'n oude Audi A6, cruise control aan op de maximumsnelheid en lekker ontspannen op de rechterbaan. Totdat je op de rem moet omdat er eentje voorkruipt en om de een of andere reden langzamer gaat rijden. Gas loslaten is dan geen optie, de cruise control gaat niet met dezelfde knop uit, daarvoor moet je de rem aanraken. Achterlijk systeem, weet niet of dat bij alle ouwe bakken zo is?

Bytemaster 01-01-18 | 15:44

In een spitsdrukte is cruise control sowieso geen optie, denk ik...

Acces39 01-01-18 | 15:48

Koppeling intrappen misschien? Werkt prima op mijn 25 jaar oude 3-serie met fabrieks CC. Of anders het pookje aan het stuur, waarvoor ie bedoeld is?
CC vind ik juist de oplossing om een hoop verkeersellende te voorkomen, zou standaard op elke auto moeten zitten. Zou een stuk rustiger verkeersbeeld geven denk ik.

Diminutive 01-01-18 | 15:38

Remlicht pas in werking als er stevig geremd wordt. Dat sluit cruisecontrol remmen uit , en zeer kleine snelheidsvariaties. Veel remacties zijn preventief en meer een vorm van alertheid, voet bij/op rempedaal .

random_roadkill 01-01-18 | 19:10

Oorzaak en gevolg door elkaar gehaald ? Files zijn de oorzaak van remmers...

magikeenklinkerhans 01-01-18 | 23:59

Gaan de remlichten branden als een auto die is ingesteld om een bepaalde afstand tot de voorganger aan te houden, automatisch snelheid mindert? Oprechte vraag.

Jelle. 02-01-18 | 01:42

Ik was altijd een goede chauffeur. Tegenwoordig rijd ik 50.000km/j en merk ik dat ik steeds minder "bezig" ben met autorijden en daardoor roekelozer en bij vlagen zelfs asocialer rij.

Op de dag dat de zelfrijdende auto binnen mijn bereik is, ren ik direct naar m'n tablet om er 1 te bestellen.

Sand0rf89 02-01-18 | 08:26

'Keep you lane' introduceren en rechts inhalen toestaan. Zorgt voor veel meer rust omdat er minder hoeft te worden gewisseld tussen stroken. Helaas hebben we in Nederland veel te veel afritten en plekken waar het aantal rijstroken afneemt om dit goed te kunnen invoeren.

Reageer