Autobahn

Tesla heeft de productie van de Model 3 eindelijk op orde

Hoewel Elon Musk het nog niet over de bühne heeft gegooid, wijzen de signalen erop dat Tesla eind deze maand nog 5.000 Model 3's per week gaat bouwen. Daarmee is de productie weer helemaal terug op schema. Een klein wonder.

Er ging van alles mis bij het opschalen van de productie van de Tesla Model 3, maar het lijkt erop dat er nu eindelijk witte rook uit de schoorstenen van Fremont komt. Volgens toeleveranciers moet het aantal gebouwde auto's in de fabriek nu hard stijgen. 

Vlak voordat Elon Musk eind oktober moest toegeven dat het bouwen van de Model 3 niet vanzelf ging, verklaarde leverancier Hota Industrial Mfg. Co dat Tesla veel minder bestelde dan aanvankelijk was afgesproken. De Californische autoproducent zou onderdelen voor 5.000 auto's per week afnemen, maar had de order bijna gehalveerd in verband met (toen nog) mogelijke productieproblemen. Uiteindelijk bleek inderdaad dat er veel minder auto's werden gemaakt door een gebrek aan accupakketten.

Het laatste nieuws van de Taiwanese leverancier is dat Tesla inmiddels weer genoeg artikelen bij hun bestelt om minimaal 5.000 wagens in de week te produceren. Het is niet logisch dat Musk alle onderdelen ergens in een magazijn opslaat (dat kost immers geld), dus ligt het voor de hand om aan te nemen dat de productie inmiddels op stoom aan het komen is. Dat is ook waar eerdere geruchten uit de accufabriek al op wezen.

De Taiwanezen moeten nu alle zeilen bijzetten om aan de plotseling gestegen vraag te voldoen. Er is zoveel haast bij de afname dat de onderdelen nu per vliegtuig worden geleverd, terwijl ze eerst met de boot zouden komen. Dat laatste gegeven maakt het helemaal onwaarschijnlijk dat Tesla een rookgordijn optrekt en magazijnen vol met onderdelen opbouwt. 

Het is nog even wachten op enthousiaste tweets van Elon Musk waarin hij de overwinning van de problemen aankondigt. Pas als de berichten van spotters bij de fabriek naar buiten komen, waarin ze meer output tellen weten we het echt. Een ding dat zeker is: Tesla heeft inmiddels meer gewone mensen (dus geen werknemers) uitgenodigd om hun auto samen te stellen.

Reacties

-=PyP=- 14-12-17 | 21:51

Toch vind ik het knap dat het is gelukt. Ik bedoel, hoe gigantisch complex is het om een complete fabriek in een jaar uit de grond te stampen en op orde te krijgen.

Dwergmaster 14-12-17 | 22:49

Inderdaad. Dat was een bestaand bedrijf als VAG of Daimler niet eens gelukt met alle middelen die ze beschikbaar hebben..

DinkyToy 14-12-17 | 23:34

Gelukt zei je?
Eerst zien dat er 4 seizoenen n beetje stabiel produktie wordt gedraaid.

Duffe 14-12-17 | 23:39

Dat is totale onzin.

Ten eerste stampen ze helemaal geen complete fabriek uit de grond. Het autofabriekscomplex waar Tesla in zit bestaat sinds 1962 en was dus al een autofabriek voordat Elon Musk uberhaupt geboren werd.

Tesla heeft die bestaande fabriek in 2010 gekocht inclusief een deel van de al aanwezige productiemachines. Dus in plaats van dat ze binnen een jaar een complete fabriek uit de grond stampen, zoals jij beweert, zijn ze in realiteit dus al zeven jaar bezig met het ombouwen van de oude productielijnen van een bestaande autofabriek.

kneukel 14-12-17 | 23:42

Het betreft een elektrische auto en die is makkelijker te fabriceren dan een met een conventionele motor.
Maar het blijft een prestatie hoewel de hoeveelheid geld die erin gestopt is bizar hoog is.
Wat mi j wel een dingetje lijkt is de kwaliteit, hun huidige modellen zijn al op zn best middelmatig van bouwkwaliteit.
En de berichten over de bouwwijze van dit model belooft niet veel op dit gebied.
Het is een beetje de manier van 30 jaar geleden, redelijk bizar dat tesla er steeds mee weg komt.
De bedrijfsstrategie van de vlucht voorwaarts blij kt beleggers wel te bevallen.
Zolang dat goed gaat en de aandelenkoers hoog blijft kan musk doorgaan met geld verbranden, maar eens moet dat toch afbetaald gaan worden.
En de marges in de autowereld zijn flinterdun dat kan bij tesla toch niet veel anders zijn....

-=PyP=- 15-12-17 | 00:52

Ja dat kan allemaal wel zo zijn, maar toch vind ik het knap en bewonderenswaardig dat hij de stap heeft gezet in de richting waar we met z'n allen naartoe moeten bewegen. Als over 20 jaar de olieindustrie en de kolenindustrie is ontmanteld en we tegen onze kinderen kunnen zeggen dat we er alles aan gedaan hebben om het roer om te gooien, en dat het gelukt is, dan is Elon Musk toch 1 van de meest inspirerende mensen geweest die actie heeft ondernomen. Ik vind het mooi.

WatMoetJeNu 15-12-17 | 08:42

@Kneukel: De marges in de autowereld zijn eigenlijk helemaal niet flinterdun, autofabrikanten hebben miljarden beschikbaar.
De enige plek waar de marges binnen de autowereld écht flinterdun zijn, is bij de dealers. Laat Musk die nu uit de keten gehaald hebben....

Sportschoenen 15-12-17 | 00:22

Kicken. Ik wil dat Elon wint. Elektrische wagens zijn de toekomst. Ik wil er twee.

Graaier 15-12-17 | 14:47

Vandaag net mijn nieuwe leasebak diesel bestelt. Heerlijk zorgeloos rijden.

JanSees 15-12-17 | 15:22

tot je de 5 ton passeert. Dan rijd de tesla nog vrolijk rondjes.

adjudant 15-12-17 | 04:02

autobahn schrijft veel onzin over vermeend succes van Tesla elders in de wereld, de successtory is met verkoopcijfers en geleverde aantallen niet te onderbouwen,

Dwergmaster

VAG, Daimler of BMW zijn op alle fronten de betere autobouwers, Musk moet subsidiefraude Tesla op d been houden, de elektrische revolutie in VS moeten Duitse bedrijven door afpersing van overheid financieren ,

flatlander 15-12-17 | 07:46

Je valt in (ongefundeerde) herhaling.... subsidiefraude? Volgens mij zijn het met name de Duitse autobouwers die zich schuldig hebben gemaakt aan fraude. "Afpersing van overheid"???? Waar heb je het in Godsnaam over man?

De_Rokjesman 15-12-17 | 10:23

Adjudant is gewoon cleverbot of een andere automatische antwoorder die ingesteld is om bij het woordt 'tesla' iets negatiefs te zeggen. Wat precies maakt niet uit, gewoon wat basiszinnen aanvullen met steekwoorden.

Grappig genoeg zeggen bots vaak idiote dingen, want je kan veel van Tesla zeggen (met name over de winstcijfers), maar de verkoopcijfers zijn juist steeds zeer positief, aan vraag geen gebrek.

De_Rokjesman 15-12-17 | 10:27

Zie bijvoorbeeld verkoopcijfers Model S en X: electrek.files.wordpress.com/2017/10/...

Dat van de subisidie is natuurlijk ook krom, vrijwel alle autofrabrikanten krijgen subsidie op verschillende fronten, met name door de werkgelegenheid die ze lokaal creëren. En dat men een elektrische-autobouwer meer subsidie geeft dan een brandstof-auto, tja is dat dan 'fraude'? Volgens mij spreekt dan de afgunst en niet de ratio.

adjudant 15-12-17 | 11:36

geniet van de succes van Tesla die uw allen schijnt te zien, ik zie een slecht product met gigantische verliezen, in VS mag Tesla iets betekenen, mijn kan dit soort bedrijven niet overtuigen van hun bestaan,

De_Rokjesman 15-12-17 | 12:16

Het probleem is dat je afgaat op je beperkte zicht en overtuiging in plaats van de moeite te nemen te onderzoeken of het echt zo is wat je 'ziet'. En als je overtuiging dan 'tesla = slecht' is dan kan je niet de genuanceerde reactie vormen dat specifiek hun winst ondermaats is en hun omzet goed, je kan alleen maar roepen dat het geheel niet goed is. Met de wind van voren tot gevolg. Beetje jammer dus.

Ulle Ruttelflut 15-12-17 | 14:19

Nou Rokjesman, wat ik dan weer niet begrijp dat de Tesla S verkopen stagneren en dat terwijl de productie van de Tesla 3 nagenoeg stilgevallen schijnt te zijn. Als ze Tesla het zo goed doet als sommigen beweren, dan pak je toch even de werkvloerzweep en laat je je mensen wat extra Modellen S bouwen, lijkt me..

De_Rokjesman 15-12-17 | 19:17

Een productielijn voor een product als de 3 is nauwelijks tot niet te gebruiken voor producten als de S en de X. Hun chassis is anders en hun carosserie is van aluminium terwijl de 3 meer staal gebruikt. Aangezien het meeste werk door robots wordt gedaan kan je niet even 'de zweep' eroverheen halen.

Hier zie je trouwens een grafiek over tijd van de VIN's (chassisnummers) van Model 3 die al buiten de fabriek gespot zijn: blfire.lima-city.de/ ... 'nagenoeg stilgevallen' zei je?

flatlander 15-12-17 | 20:04

@Ulle Ruttelflut 15-12-17 | 14:19
Nogal logisch dat verkoop Model S stagneert, want nu de Model 3 eindelijk langzaamaan leverbaar wordt, kannibaliseren ze op eigen modellen (iets waar veelvuldig over gesproken en geschreven is, de Model S en X waren altijd bedoeld om de Model 3 te financieren). Daarbij bouwen ze alleen op aanvraag, dus "extra" Model S laten bouwen zonder dat er een order tegenover staat zou nogal stupide zijn.

Ulle Ruttelflut 15-12-17 | 09:59

De productie stil zetten vanwege problemen, OK, dan een behoorlijk deel in laten vliegen om de productie versneld op gang te brengen.... maar hadden ze dan geen voorraden aan onderdelen vanwege die stilgezette productie??? The Never Ending Tesla Soap..... je--verzint--het--niet

Sunir 15-12-17 | 13:24

Vanuit Taiwan heb je een 3 of 4 weken materiaal in de pijplijn voor 2.500 auto's per week. Wil je per direct opschalen naar 5.000 zul eerst nog 3 weken 2.500 delen extra per week moeten invliegen voordat de pijplijn vol zit met 5.000 delen per week. Zo moeilijk is dit toch niet om te begrijpen?

Ulle Ruttelflut 15-12-17 | 14:12

Ach, werk zelf bij een productiebedrijf. Als we productie moeten stilzetten, dan zorgen we er wel voor dat we voldoende basismaterialen hebben om gelijk weer verder te kunnen. Maar nee, bij Tesla wordt (tijdens een produktiestop???) alles opgemaakt om er vervolgens achter te komen dat materialen ingevlogen moeten worden. Ik verzin het niet, blijkt zo uit het nieuws....

Graaier 15-12-17 | 14:49

Ach en ik verdenk Tesla er ook van om fake nieuws naar buiten te brengen als het hen uitkomt. Hun naam wordt immers weer genoemd en dat is gratis reclame. Dan heb je de kosten van een paar vliegtuigladingen er zo weer uit. Musk is een PR boef. Maar respect voor hem, want hij loopt wel binnen met al die subsidies.

Ulle Ruttelflut 15-12-17 | 16:06

En niet te vergeten dat hij aardig wat spaarcentjes van kleine aandeelhoudertjes heeft afgeroomd, ook knap.

flatlander 15-12-17 | 20:08

Onbegrijpelijk dat ze jou niet om een mening hebben gevraagd, Ulle, je werkt immers bij een productiebedrijf. Bij Tesla (en SpaceX) werken zowat alleen de allerslimste mensen uit bijna uitsluitend technische/beta opleidingen, denk je nou echt dat ze allemaal zo dom zijn, of zou er iets anders ingewikkelders aan de hand zijn dan wat jij als toetsenbordheld even uit de losse pols opnoemt?

Ulle Ruttelflut 15-12-17 | 23:49

@flatlander 15-12-17 | 20:08
Je slaat de spijker op de kop, Flatlander. Ook bij ons werken heel veel slimme mensen, mensen met technische opleidingen, ingenieurs etc. Kunnen je alles vertellen over verjongen van buizen, weten precies waarom een zaagsnede op welke plek gemaakt moet worden. En inderdaad, die maken ook meestal weinig fouten. Die komen ook verhaal halen bij de directie als ze door een fout van de directie niks te doen hebben. Kijk, je maakt niet zo maar een auto, maar als je de kennis in huis hebt, dan is het maken van een EV helemaal niet zo moeilijk. Zelfs gemakkelijker dan dan het maken van een auto met brandstofmotor. Ik heb trouwens ook nooit bgrepen waarom Spijkstaal met zijn EV's de wereld niet heeft veroverd....

CamaroHans 15-12-17 | 11:02

Zo dan, 5000 stuks per maand. Ford verkocht vorige maand 72.769 F-150 pick ups. Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat het milieu wat van Tesla gaat merken.

flatlander 15-12-17 | 20:13

Ik snap deze gedachtegang nooit: als we niet gelijk alle problemen in een keer voor 100% kunnen oplossen, kunnen we beter niets doen? Of zo?

Ulle Ruttelflut 15-12-17 | 23:56

Ja, en nu de onderdelen ingevlogen moeten worden, boeren we alleen maar achteruit. Ze hadden beter niets kunnen doen....

Lex Trumbauer 15-12-17 | 11:38

Kleine Tesla? Ik zie hier nu inmiddels die Hyundai Ioniq rondrijden. Lijkt me betrouwbaarder merk..

Reageer