Autobahn

Snorfietsterreur neemt alleen maar toe

De grote steden in Nederland zullen steeds verder vollopen met snorfietsen. De afgezwakte scooters blijven razend populair en ondertussen rijden er al meer dan 700.000 stuks door ons land. De verkoop van de tweewielers groeit explosief.

In de eerste zes maanden van het jaar verlieten al 26.943 snorfietsen de showroom en dat is een stijging van 15,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo vertelt BOVAG ons vandaag. "Grote steden en toegangswegen slibben dicht, terwijl parkeerruimte in stadscentra steeds schaarser wordt. Logisch dus dat veel weggebruikers op zoek gaan naar een alternatief waarmee ze deze problematiek kunnen omzeilen", verklaart BOVAG-woordvoerder Bertho Eckhardt. 

Steeds meer mensen stappen dus op de nepbrommer zonder helmverplichting om lekker snel door de stad te karren. Ideaal, want je kan de snorfiets overal op de stoep dumpen zonder te zoeken naar een parkeerplek. Een beetje jammer alleen dat de tsunami aan snorders een nachtmerrie zijn voor automobilisten in de grote steden, want ze proppen hun tweewieler vaak zonder te kijken overal tussen. 

Provincies

Ondanks de groeiende populariteit in de grote steden blijkt Limburg de provincie met de meeste snorfietsen te zijn met 46 fugaziscooters per duizend inwoners. Friesland is minder happig op de herriemakers met slechts 29 snorfietsen op duizend Friezen. 

Reacties

Grmblbarf 17-07-17 | 13:13

Deze (en soortgelijke) apparaten meteen verbieden in die zogeheten milieu zones.
Fijn op mengsmering door de binnenstad heen gaan (zonder je ook maar iets van verkeersregels aan te trekken).
Dit soort apparaatjes verstookt stukken meer olie dan willekeurige auto (ook die van voor 2000) en geeft meer fijnstof en andere troep in de lucht.

Hanz der Schwanz 17-07-17 | 13:33

Ook al heb je gelijk, doet het mij toch een beetje pijn dat ik mijn oude Citta (die al 2 jaar stilstaat dat wel) nu volgend jaar moet weg doen, aangezien het verboden wordt in Amsterdam centrum....

CamaroHans 17-07-17 | 14:03

Dit zijn nou juist de voertuigen die bij wel uitstek geschikt zijn om te elektrificeren.

Grmblbarf 17-07-17 | 14:20

Nou ja, ik denk dat veel soorten voertuigen prima geelektrificeerd kunnen worden, er zullen altijd uitzonderingen blijven (schepen, ruimtevoertuigen).
Maar inderdaad, de elektriciteitsrevolutie had veel beter bij de snor/bromfiets kunnen beginnen. Afstanden zijn minder spannend, maximale snelheid stukje lager, gewicht stuk lager.
Er zijn overigens al wel heel wat elektrische snor/bromfietsen, maar die worden procentueel nog minder verkocht dan elektrische auto's.

laatmaargaan 17-07-17 | 14:20

Maar die hoor je tenminste nog aankomen.
Hier bezorgt Domino's met elektrische scooters, en die knallen je met 40 km/h voorbij, zonder dat je ze aan hoort komen.

laatmaargaan 17-07-17 | 14:23

P.S. zeg maar zoals wielrenners, maar dan stil, snel, breed en lomp.

de_tyvus 17-07-17 | 14:23

Een nieuwe e- snorfiets kost 1800.- Dat is volgens mij praktisch hetzelfde als een 4-taktje.

error503 17-07-17 | 14:37

@Grmblbarf 17-07-17 | 13:13
Veel van wat ik hier zie (hoor) is 4 takt, gelukkig. Veel van die krengen hebben zelfs injectie. 2 takt komt ook nog zeker voor hoor, maar veel minder dan vroeger. Een goed afgestelde en onderhouden 2 takt stinkt of rookt overigens niet (of amper) als de choke uit is, helaas een kunst die nog maar weinig bezitters machtig zijn. Zolang het rijdt wordt er niets aan onderhouden...
CamaroHans 17-07-17 | 14:03
Eens. Wat ik echter minder waardeer is dat die krengen vrijwel geruisloos met 45km/h (of harder?) over het fietspad racen. Gelukkig toeteren veel bestuurders even, maar lang niet iedereen.
Ik zou het wel waarderen als het bij wet verplicht wordt om een zoemer oid te monteren. Wat mij betreft met geluid van een UFO oid, als ze ook maar te horen zijn..

CommandeurBroekhuis 17-07-17 | 14:40

@laatmaargaan

Precies zo als de gemiddelde wielrenner dus.

error503 17-07-17 | 14:45

laatmaargaan 17-07-17 | 14:20
Precies dat.
Grmblbarf 17-07-17 | 14:20
Schepen zijn ook prima zonder stookolie voort te bewegen. Met een nucleaire reactor aan boord bijvoorbeeld. Zoals de Nimitzklasse vliegdekschepen, refueling eens in de 20 jaar. Helaas leven we echter in een tijd waar er net wat te veel mensen zijn met kwade bedoelingen. Permanente bewaking zou dus nodig zijn, en of je het onderhoud aan een organisatie met winstoogmerk moet toevertrouwen...

Atlantis-95 17-07-17 | 15:04

De meeste (snor)scooters zijn 4-takt. De overtreffende trap is een injectiemotor, maar daar hebben alleen Kymco, Honda en Yamaha een (1) model in hun assortiment. Ik zit te wachten op een model met 16" wielen en een ruime brandstoftank.

En elektrisch klinkt leuk, echter kijk ik naar de actieradius en vraag ik me af hoe ik kan opladen. Wat men vergeet is dat dergelijke scooters meestal buiten staan, echter wel aan de lader moeten. Ik kan in mijn geval mijn scooter in de berging stallen, echter moet ik opladen dan moet ik aan de VvE vragen of dat mag. Ik heb in de berging alleen een 42 Volt lichtpunt.

Atlantis-95 17-07-17 | 15:15

Een nieuwe e- snorfiets kost 1800.- Dat is volgens mij praktisch hetzelfde als een 4-taktje.
de_tyvus 17-07-17 | 14:23

Die wil ik niet hebben. Heeft een accu (9 kilo zwaar) die een bereik heeft tot 70km, 50km effectief. Een 4-takt met 5,3 liter tank heeft een actieradius van ~200-250 kilometer. Die 5,3 liter vindt ik al laag en daar zal ik bij een volgende aanschaf rekening mee houden (4-takt, >7 liter tankinhoud zoals de Piaggio new Fly)

de_tyvus 17-07-17 | 18:10

@Atlantis Ah, je hebt dezelfde gevonden. Voor in de stad kan zoiets prima toch? Of een korte woon-werk bij mooi weer. Accu is voor het mooie net even te zwaar dat klopt, maar lijkt me dat je met de klep open die ook wel kunt opladen in de schuur.
Dat lang niet iedereen een oprit of garage heeft om zijn auto ongestoord op te laden is één ding.
Maar praktisch iedereen heeft toch wel een schuurtje met een stopcontact?

Atlantis-95 17-07-17 | 18:27

@de_tyvus
> Ah, je hebt dezelfde gevonden.
Ja en die is te koop met 3 vermogens (1000 (goedkoppste), 2000 of 3000 Watt motor). Hoe hoger het vermogen, hoe sneller die kan optrekken. De accu pack is even groot.
>Voor in de stad kan zoiets prima toch?
Niet als je hem voor de fun hebt en lekker her en der wilt touren door Amsterdam en niet wilt omkijken naar de accu.
>Accu is voor het mooie net even te zwaar dat klopt, maar lijkt me dat je met
>de klep open die ook wel kunt opladen in de schuur.
Ik woon in Amsterdam in een appartement. Daar heeft menigeen of een gemeenschappelijke stalling of een berging met een enkel 42 Volt lichtpunt (dus geen 220 Volt). Dus moet je of toestemming vragen van de VvE of je moet de accupack meenemen naar de woning (geeft veel gedoe).

KermitDeKrikker 17-07-17 | 19:35

Jongens wat een berg dom gelul. Even een voorbeeldje:
[quote]
Atlantis-95 17-07-17 | 15:15
4-takt met 5,3 liter tank heeft een actieradius van ~200-250 kilometer.
[/quote]

200 km op een snorfiets. Dan ben je ziek in je hoofd. Dat doet dus NIEMAND. 40/50km is al een factor 10 hoger dan wat de gemiddelde snorfietser doet per dag.
.
Verder is de oplossing heel simpel. De helm verplicht stellen op een snorfiets. Ze rijden sowieso toch allemaal als debielen en te hard.

Haakneus 17-07-17 | 22:22

KermitDeKrikker
Mijn dochter komt makkelijk aan de 50km per dag, alleen al heen en weer naar school zit ze daar overheen...
Hebben aantal maanden geleden een nieuw scootertje voor haar aangeschaft, weet niet waar jij je 250km op 5 liter vandaan haalt, ding hier doet ongeveer 450 op 5,5l(Yamaha Neos).

telelezer 17-07-17 | 14:57

Hopelijk mogen ze niet meer op de fietspaden want ouderen en kinderen worden gewoon tegen de vlakte gereden door sommige onverantwoordelijke snorfietsers die met hun krankzinnige snelheden gewoon niet kunnen remmen

Atlantis-95 17-07-17 | 15:05

Sommige misschien, de meerderheid niet. Ik kan je melden dat ik netjes vaart minder. Net zo heb je asco fietsen (9 van de 10 fietsers) die door rood rijden in Amsterdam. Daar hoor ik niemand over.

Atlantis-95 17-07-17 | 15:06

Je verhaal gaat overigens prima op voor wielrennners.

razwanzel 17-07-17 | 15:05

Ach, als ze zometeen ook een helmplicht krijgen dondert die verkoop totaal in elkaar...

Atlantis-95 17-07-17 | 15:10

Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat kan nog tegenvallen.
a.) Een bepaalde groep, zonder brommerrijbewijs, zal vasthouden aan de snorscooter.
b.) Een ander deel zal overgaan naar de scooter, omdat ze (toch al) een brommerrijbewijs hebben en ze nu toch een helm moeten dragen.
c.) Dan is er een groep die momenteel rondrijd in een Biro of Canta (soms aangeschaft vanwege het niet kunnen krijgen van een tweede parkeervergunning), echter mogen die mogelijk per 1 januari 2018 niet meer op de stoep parkeren en wijken mogelijk alsnog uit naar een (snor)scooter.

doppie85 18-07-17 | 15:59

@razwanzel,
voor een snorscooter is ook een bromfietsrijbewijs verplicht. Een brommerrijbewijs is niet nodig als u een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A) bezit.

R30 17-07-17 | 15:50

Bij PostNL worden de gemotoriseerde scooters geleidelijk vervangen door elektrische exemplaren. Het opladen vergt (nu) nog wel enige tijd, maar je kunt de accu er simpel uithalen en binnen opladen als je de scooter buiten moet stallen.

Atlantis-95 17-07-17 | 15:56

De (totale) maximale afstand per lading zal niet meer zijn dan 50km. Het is redelijk aan te nemen dat dagelijks moet worden opgeladen (vereist discipline).

watergeus 17-07-17 | 17:42

En dan wel even alle opgevoerde scooters meteen in de shredder, dan zijn alle ziekenhuizen meteen een stuk minder belast.

marrretje 17-07-17 | 17:58

Per januari 2018 willen ze in de snorfiets op de weg hebben, nou ben ik het er wel mee een dat er een zootje aso's rondrijden in Amsterdam, waar ik ook last van heb op de scooter, maar fietsers kunnen er ook wat van, 3 rijen dik op het fietspad, bellen en appen, geen richting aangeven. Ben zelf een keer op een fietser geknald die gewoon zijn fiets voor me neer zette en wilde opstappen midden op het fietspad en er is er zelfs eentje achterop mij geknald die wilde er even links langs terwijl ik linksaf ga.

EasyAloha 17-07-17 | 18:57

Jah jongens; snorfietsterreur! Sowee wat ereégg. Echt he! Ga tog deaud joh.
Nou houdoe he!

Martinspire 17-07-17 | 18:59

Het is niet alsof mensen er vrijwillig voor kiezen om zo'n kabaalding te rijden. Dit is gewoon pure noodzaak van mensen die het anders niet meer kunnen betalen. Maarja, pesten van de automobilist gaat gewoon door zolang Amsterdam nog van die positieve berichtgeving te horen krijgt. Waarom komt hier nou niet nog een mooi onderzoeksjournalistiek item van? Oh wacht, dat is allemaal wegbezuinigd.

KermitDeKrikker 17-07-17 | 19:36

Onzin. In het gros der gevallen is het gewoon luiheid en laksheid. Net zoals scootmobieltjes. Er is een groep die het écht nodig heeft, maar 80% is gewoon te lui om te fietsen.

Reageer