Autobahn

Red Bull: andere motoren, anders stoppen we

Red Bull Racing voelt zich als privéteam benadeeld ten opzichte van de fabrieksteams, omdat ze afhankelijk zijn van hun motorleverancier. Daar moet maar eens verandering in komen, zo eist Helmut Marko en anders kan het team wel eens uit de F1 verdwijnen.

Het team van Max Verstappen zit in een lastig parket. De Renault-motor is niet zo sterk en betrouwbaar als gehoopt, waardoor ze moeite hebben om Ferrari en Mercedes bij te houden. Overstappen naar een andere motorleverancier is alleen geen optie, omdat Ferrari en Mercedes geen blokken willen leveren. 

De topmerken vrezen de concurrentie van Red Bull Racing voor hun eigen fabrieksteams en sluiten daarom geen deal met de energiedrankjesrijders. Dan blijft verder alleen Honda over en daar zullen we het verder maar niet over hebben

Regels

Het huidige motorreglement blijft tot en met 2020 in stand en momenteel vergadert de FIA over de koers die vanaf daar gevolgd gaat worden. Teamadviseur Helmut Marko pleit voor een onafhankelijke motorleverancier die privéteams van een krachtbron kan voorzien. "The latest must be 2021 that an independent engine supplier comes into F1. This is more than necessary - and the engine has to be simple, noisy and on the cost side below ten million. We are talking about a much less sophisticated engine to what we have now - a simple racing engine."

Volgens de teambaas moet het geen enkel probleem zijn om een bedrijf te vinden die deze taak op zich neemt. "There are enough companies around that could supply. So we expect from the new owners together with the FIA to find a solution at the latest by the end of this season", verklaart Marko en gooit daar meteen een klein dreigement achteraan. "If that doesn’t happen our stay in F1 is not secured."

Oftewel: zorg voor een onafhankelijke motorleverancier, want anders stoppen we ermee. Nu is dreigen met stoppen niet nieuw voor Red Bull. In de periode dat ze een vervanging voor de Renault-motor zochten, is dit dreigement ook al een keer geuit. Tot nu toe blijft het team braaf in de F1 zitten, dus we hechten er nog niet veel waarde aan. Het geeft wel aan dat Red Bull voor nu heeft gekozen voor een tweede kans met Renault, maar nog steeds op zoek is naar iets beters. De relatie tussen team en motorbouwer blijft onder druk staan.

Reacties

Raider Twix 20-04-17 | 15:13

De Renaultjes rijden gewoon niet zo hard. Dus die motoren zijn ook gewoon wat meer voor de oudjes onder ons, dan voor de snelle haasthebbers.
Max moet gewoon een extra Red Bull nemen voor de rit. Probleem opgelost.

netniet 20-04-17 | 15:20

De man heeft een punt. De rest van het veld dat met Mercedes en Ferrari motoren rijden, rijden allemaal met zooi van een seizoen dat niet verder ontwikkeld wordt. In de Indy series is het gebruikelijk, beperkt aantal motor en carosserie mogelijkheden, zelf beperkt wat afstellen en gassen maar. En dan finishen bij 375 kmh met een verschil van soms minder dan 1/100 ste. Best wel spannend dus.

TuurlijkNiet 20-04-17 | 16:39

@NetNiet: Bij de Indy series mag iedereen zijn eigen motor ontwikkelen. Momenteel zijn er alleen twee leveranciers welke aan de eisen voldoen, namelijk Honda en GM (Chevrolet).

Overigens haalt RedBull wel het maximale uit de Renault motor, want het Renault fabrieksteam doet meer mee voor 'degradatie' dan voor de winst.

Men zou ook kunnen eisen dat motor fabrikanten verplicht zijn om de motor inclusief de updates later in het seizoen aan elk team te leveren welke bereid is daarvoor te betalen..

Daarnaast moet ik zeggen dat dit seizoen het vooral de rijder is welke het verschil maakt en minder de DRS optie. Je ziet dan ook direct dat een Vettel een betere coureur is dan een Raikkonen. Ik hoop dat we vanaf Canada drie teams hebben welke voor de overwinning kunnen gaan. Dat zou namelijk heel erg goed voor de sport zijn..

Boepert 20-04-17 | 15:19

Het is niet de beste motor, dus logisch dat de verhouding tussen Renault en RedBull onder druk staat. Dat is hetzelfde als stellen dat water nat is. De concurrent maakt een betere motor.
.
Verder kan RedBull ouwehoeren wat ze willen, ze zitten met 2 teams zwaar in de F1 en boeken wel degelijk vooruitgang. Die gaan er echt niet zomaar mee stoppen. Zelfs dit seizoen staat er echt nog niet vast wat er gaat gebeuren, men ouwehoert wel dat Ferrari en Mercedes beter zijn, maar vooralsnog komt dat er niet 100% uit. Max gaf bv. na de laatste race aan dat hij er goed bij zat. Dat Riciardo niet verder dan de 5e plek kwam, zegt ook iets over de chauffeur, niet alleen over de auto. Vettel en Hamilton kunnen gewoon ook een heel aardig stukje sturen. Komt nog bij dat er gedurende het seizoen nog een motorupdate van Renault verwacht wordt. Als laatste; was de motor de reden dat RedBull niet gewonnen heeft? Voor wat ik uit de reacties van RB en Max zelf opmaak, was het niet het vermogen. Sure men reed nog met een 2016 regenerator, maar Max klaagde vooral over de balanse in de auto, tractie en grip. En daar heeft de motor niets mee van doen, je zou zelfs kunnen stellen dat bij tractie- en gripproblemen, de motor teveel vermogen levert.

d66rechter 20-04-17 | 20:34

Qua race-pace heb je een punt. Maar ik hoor RB/Max toch ook zeggen dat ze in de Kwalificatie minder kans maken omdat met name Mercedes dan het vermogen verder opschoeft.

d66rechter 20-04-17 | 20:35

opschroeft

Boepert 20-04-17 | 21:53

Max weet de qualifying toch echt aan Massa, niet aan z'n motor..

TP 1984 20-04-17 | 15:27

Waarom gaat RB niet eens met Spyker praten. Die gast kan vanalles voor elkaar krijgen toch?

Harry Turtle 20-04-17 | 15:34

Ja, Koenigsegg motor erin.

loze stijl 20-04-17 | 21:10

Laten ze Victor er aub buiten laten want de grossiert in faillissementen en luchtkastelen.

XaleX_2 20-04-17 | 16:38

Tja, dat roep ik ook al een tijdje. Spec engines voor alle teams van 1 leverancier net zoals we ook 1 bandenleverancier hebben. Wie wil mij als teambaas hebben?

adjudant 20-04-17 | 16:58

Zouden BMW,Porsche,Audi de prikwaterverkoper uit Oostenrijk willen helpen ?

treser.info 20-04-17 | 17:10

Lamborghini gaat de Red Bull & Torro rosso helpen

N3uk33nd 20-04-17 | 19:58

BMW zou wellicht nog kunnen, is ook nog eens om de hoek voor ze. Audi en Porsche kunnen wel betrouwbare motoren maken ( 24h Le Mans ) maar hebben 0 ervaring in F1, dus dat kan alleen maar een drama worden.

adjudant 21-04-17 | 04:09

Porsche en Audi hebben racebloed geen prikwater,

Atlantis-95 20-04-17 | 17:25

Een banden leverancier, een motoren leverancier. Wat is het volgende? Een chassis leverancier? Gooi het om, maximaal 1 team per motoren leverancier, herintroduceer pitstops om te tanken en geef dat DRS systeem een schop onder de kont.

fail 20-04-17 | 19:49

Leuk, allerlei maatregelen die niks doen aan het probleem waar het hier om gaat.

rolandet 20-04-17 | 17:54

Is ie nou team adviseur of team baas?

protonplof 20-04-17 | 19:30

Team adviseur en vriendje van de eigenaar mateschmitz van Red Bull heeft een kleine 15 miljard vermogen

N3uk33nd 20-04-17 | 19:55

Dit V6 turbo hybrid technologie is gewoon te complex voor kleinere fabrikanten. Om hier met de big budget fabrikanten Mercedes en Ferrari te kunnen concurreren is er gigantisch veel geld nodig. Niet te vergeten dat Ferrari ook nog eens tientallen miljoenen 'subsidie' kreeg van Bernie vanwege 'historie met Ferrari'.
Oplossing is simpel. Stop met die Turbo V6jes en Hybrid tech, terug naar de V10!
Teams blij, coureurs blij, F1 fan's heel erg blij, en die paar protesterende Groenlinksers mogen hun zegje doen als er een V10 met 18.000rpm voorbij komt.

loze stijl 20-04-17 | 21:12

Thumps up!:-)

Blubberbazooka 20-04-17 | 21:35

Maar dan moeten ze er bij Renault nog steeds in slagen een betere V10 te bouwen dan, of op zijn minst gelijkwaardig aan, de bedenksels uit Italie en Duitsland. ( resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst) ;-) Eens voor wat betreft de V10's zonder al die ingewikkelde hybride tralala.

stiefelen 20-04-17 | 21:41

Toen Red Bull 4 jaar op rij kampioen werd met een Renault motor, hoorde je ze hier niet over.

derksje 20-04-17 | 22:35

precies. Als RedBull het beste chassis met de beste aerodynamica heeft , zijn ze dan ook verplicht dit chassis te leveren aan iedereen die ervoor wil betalen? Volgens mij gaat het om de combinatie van motor, chassis, rijder en een goede organisatie.

pedro300 21-04-17 | 08:39

dan is renault met een zwakkere motor ,en dan weer een ander . moet er toch een zijn anders is het niet spannend, en verstappen kan ook wel een moller zijn

Part Beek7581 21-04-17 | 09:59

Hopelijk presteren ze vanaf Spanje beter. Dan is dit langetermijn gezeik ook even weer afgelopen.

Reageer