Autobahn

VIDEO. Zat Max fout in Spa?

Was er wel of geen ruimte voor Max Verstappen om een inhaalactie op Kimi Raikkonen te proberen? Hier een videootje dat het antwoord probeert te geven.

Max Verstappen was serieus over de zeik na zijn Ardennenrace, wat allemaal te herleiden was naar bocht 1 in ronde 1. De Nederlander raakte in de knel doordat Vettel vanaf de buitenkant de bocht erg scherp aansneed. Vettel raakte Raikkonen, die op zijn beurt Verstappen een tik verkocht. Het resulteerde voor Mad Max in een gebroken voorvleugel, een kapotte bodem en een verloren race. De uitdijende groep Max-haters in het buitenland stelt dat Verstappen nooit aan de binnenkant van Raikkonen had moeten zitten, omdat daar simpelweg geen ruimte was. Voorstanders vinden juist dat er genoeg plek was en dat je als echte racer zo'n gat moet pakken.

De Formule 1-organisatie besloot het veelbesproken incident eens grondig te analyseren en deelde de resultaten in de onderstaande video.

Reacties

Waldorf 30-08-16 | 17:11

Er is geen resultaat te zien in dit filmpje, dus zal ik mijn eigen analyse maar doen: Raceongeval. Kan gebeuren.

Het Vragevuur 30-08-16 | 18:15

Kijk nog eens naar Vettel. Die neemt de bocht alsof hij in zijn eentje een testrit maakt.

XaleX_2 30-08-16 | 17:39

Vettel praat poep. De helft van alle Spa GPs gaan ze 3 dik door de 1e bocht.

Risingson 30-08-16 | 17:48

dit is toch gewoon afsnijden van die Ferrari's? Of had Max beleelfd moeten remmen? En dat gezeik over de leeftijd van Max (zie Twitter), alsof hij een kind en een baby is, of op z'n minst een lastige puber. Dieptriest maar ze zien de bui al hangen.......

Guiermo 30-08-16 | 18:02

In aanvang was er afdoend ruimte, als de Ferrari 's niet op elkaar gedonderd waren was dit goed afgelopen. Go Max, laat je niet intimideren.

Het Vragevuur 30-08-16 | 18:11

Jullie hebben het verkeerde filmpje gelinkt. Hier zit geen analyse in.

andretti5353 30-08-16 | 18:47

In 2015 deed Ferrari in Spa exact wat max nu deed. Sterker nog ik denk dat het Vettel zelf was!
youtu.be/2W6KOv-hZmQ

XaleX_2 30-08-16 | 20:10

Het zal mij niet verbazen dat Vettel en Raikkonen een voorafgesproken 'trucje' voor de eerste bocht hadden afgesproken. Team orders, maak het Versappen/de RBs lastig in de eerste bocht en tik desnoods zijn vleugel eraf zonder dat Team Control Ferrari de schuld geeft.

Satria 31-08-16 | 09:07

@XaleX_2, jaja, want zoiets kun je plannen.....

Memek 30-08-16 | 19:11

Analyse: een slechte start goedmaken in de eerste bocht en nul punten halen.

Swoop 30-08-16 | 19:23

Hij kon geen kant op. Gesneden door twee Ferrari's die elkaar aanreden. Wel weer eens wat anders dan twee Mercs. Had de reactie van Maurizio wel even willen zien. Toto ontplofte zo'n beetje, dan gaat zo'n Emo-Italo helemaal door het lint.

BamiShake 30-08-16 | 20:09

Max heeft verloren bij de start. Normaliter is zijn start beter dan die van Nico, nu dus niet. Hoe graag ik het anders gezien zou hebben.
Had hij goed gestart, had hij dus nooit, zeg maar never, last van de stijgerende paardjes gehad hebben.
Natuurlijk baalt hij, dat hij Nederland in rouw dompelt.
Een podium zondag maakt weer veel goed.
Proost.

happen naar de baas 30-08-16 | 23:13

Jammer maar waar, met een goede start was dit niet gebeurt en had ik nog wel eens willen zien wie hem voorbij was gekomen.
Maar goed, als telt niet en dus was zijn race bij de eerste bocht eigenlijk al voorbij.

Harry Turtle 30-08-16 | 20:16

Vettel. De man die elke race de boordradio vol huilt, die zegt dat het geen kleuterschool is, er minder gejankt en meer geraced moet worden...

Jonkheer Wttewaall 30-08-16 | 20:21

Tja, hij heeft de genen van zijn vader. Die kon ook niet onder druk presteren en van het niet kunnen beheersen van diens plots oplaaiende blinde woede zijn zelfs rechterlijke uitspraken voorhanden. Ook in dat opzicht doet zoonlief van zich spreken met zijn dreiging dat hij betere coureurs bij het inhalen van de baan zal rammen.

Swoop 30-08-16 | 22:52

U lijkt ook erg op uw vader met dit soort kulredenaties.

HorDeKnor 30-08-16 | 21:18

Jullie doen het er om, of niet. Ik blijf het zeggen; Vettel zat fout, en Max ook. Hij reed NIET naast de ferrari's, maar er schuin achter. Zijn voorwielen waren op 2/3 tussen voor- en achterwiel bij kimi. Dan rij je er dus NIET naast, maar er achter. En ja, als je in de binnenbocht schuin achter iemand gaat rijden, heb je kans dat die persoon het gat dicht en je moet remmen. Dat is racen. Het enige wat hier gebeurd is dat Kimi de ballen niet heeft het gat dicht te gooien, en Vettel daar wél vanuit ging. Verstappen had na z'n slechte start die eerste bocht moeten laten gaan.

CamaroHans 30-08-16 | 22:04

Volgens de regels rij je er dus gewoon naast, je kan blijven herhalen dat het niet zo is, maar dat maakt het niet waar.

HorDeKnor 30-08-16 | 22:16

Quote die regel dan eens? want het is gewoon niet waar wat je zegt. Makkelijk om te zeggen 'volgens de rege's, maar zolang je niet met bewijs komt, nietszeggend.

Swoop 30-08-16 | 22:50

Vettel zat fout, want die rijdt de hele boel klem, terwijl er aan zijn linkerkant voldoende ruimte zat. Het is maar wat je wil. Zowel Kimi als Max kunnen geen kant op. Als Max hier echt had ingehouden, hadden er drie autos in puin gelegen.

happen naar de baas 30-08-16 | 23:11

Hou gewoon op met zeuren zwitsal en ga de regels lezen ipv te zeuren dat anderen jou die regels moeten laten zien.
Je kent ze geeneens en lölt dus gewoon anderen na zonder te weten waarover het gaat.
Typische Mol volger, het roept maar wat zonder te weten waarover het gaat.

heeenk 30-08-16 | 23:15

@HorDeKnor

In de regels staat onderstaand stukje,

(citaat uit regel 27.7)
"For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is
alongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a ‘significant portion’."

Ook al gaat dit over het rechte stuk, ik krijg hierdoor wel twijfels over jouw 2/3 verhaal, ik vind ook niet 1-2-3 iets dat jouw bewering ondersteund. Kun jij anders de toepasselijke regel even citeren voor alle andere reaguurders die het blijkbaar allemaal fout hebben?

bvd,
Heeenk

treser.info 31-08-16 | 03:05

Heerlijk thanks heeenk :-)
Hordeknor waar blijf je nou?

GoodOldDays 30-08-16 | 23:16

De link van andretti 5353 hierboven zegt genoeg. Er is ruimte zat in bocht 1. Bewijs van vorig jaar met een opvallend knalrode auto aan de binnenkant die inderdaad verdacht veel op een Ferrari lijkt.
youtu.be/2W6KOv-hZmQ
No need to say more.....

netniet 30-08-16 | 23:40

Als er geen ruimte is om in te sturen, dan is er geen ruimte om in te sturen. Vettel raakt Kimi en Kimi wordt tegen Max aangedrukt. Kimi noch Max hebben actief aandeel in deze aanrijding en de inhaalactie van Max staat daar dus helemaal los van. Het is een non-discussie.

adjudant 31-08-16 | 04:25

Gaat leuk worden in de F1, Max woord nu de trofee om af te schieten,groot verhaal van Max heeft de andere coureurs op scherp gezet, hoop dat Max een goede verzekering heeft

koud kunsje 31-08-16 | 08:50

Incognito naar Monza maar !

Dima Beeline 31-08-16 | 08:52

De laatste tijd gaan heel veel van die start 1e bocht binnenzijde pakken als je van achteren komt heel veel mis. Dus een race incidentje met een gat in je vleugel was 90% te verwachten als je daar aan de binnenzijde gaat zitten. Niet over miepen en gewoon opnieuw beginnen. Max zat niet fout maar kon wel verwachten dat het fout zou gaan. Grow a pair.

quigg 31-08-16 | 12:24

Mee eens. Fout is een groot woord, maar echt slim en doordacht is het ook niet, integendeel. Hij vertrekt vanaf plaats 2 aan de buitenkant, verprutst de start en wil dat dan goed proberen te maken door de binnenbocht te nemen. Dan manoevreer je je bewust in een kwetsbare positie want je kunt nergens heen. Rechts is de muur en links de andere wagens. Ik snap niet waarom hij niet gewoon de buitenkant bleef houden, daar is genoeg ruimte om uit te kunnen wijken. Het zijn wel meer meters natuurlijk, waarschijnlijk verliest hij daardoor een aantal plaatsen. Dat maakt niks uit, deels omdat Max goed in inhalen is, en deels omdat hij op zachtere banden staat dan de anderen en daardoor toch al eerder naar de pits moet.

aero911 31-08-16 | 08:57

www.youtube.com/watch?v=CxUFUJJTTnc&a...

Everything been said and done after this vid..

Sinclair 31-08-16 | 12:53

Inderdaad! Max had alle ruimte en zat op tijd naast Raikonen. Vettel nam de bocht veel te krap en was de veroorzaker van het gebeuren. Ook zonder Max zouden de 2 ferrari's elkaar geraakt hebben.

een_mike 31-08-16 | 14:42

Wat je in dat filmpje ook goed ziet is dat de twee auto's na Max, OOK helemaal de binnenbocht induiken terwijl er een auto naast hen zit, ook rijdend over de curbs vrijwel exact zoals Max! Maar daar komt Vettel niet als een razende stier op ingereden dus gaat dat ging allemaal goed en hoor je niemand erover.

treser.info 31-08-16 | 10:20

Hahahha de Duitse Motorsport raakt er maar niet uit, prachtige vergelijkingen met Shumi www.motorsport-magazin.com/formel1/new...

Nuchternederland 31-08-16 | 11:05

aero911 | 31-08-16 | 08:57

www.youtube.com/watch?v=CxUFUJJTTnc&a...

aero911 | 31-08-16 | 08:57 Everything been said and done after this vid..
Je hebt helemaal gelijk, Vettel snijdt de bocht op een belachelijke manier. Prima gedurende de race, maar niet tijdens de start als daar al 2 auto's rijden. Geen typisch raceongeval, maar een zware fout van Vettel.

van heinde en verre 31-08-16 | 12:01

Vettel wist exact wat hij aan doen was: Max eraf rijden mbv zijn ploeggenoot. Dat gaat zo in topsport. Max' reactie spreekt ook boekdelen. Het is de reactie van de verliezer die door een gemeen trucje van de tegenstander uitgeschakeld werd.

aero911 31-08-16 | 12:01

HorDeKnor 30-08-16 | 22:16
Quote die regel dan eens? want het is gewoon niet waar wat je zegt. Makkelijk om te zeggen 'volgens de rege's, maar zolang je niet met bewijs komt, nietszeggend.

Je bewijs is geleverd zie www.youtube.com/watch?v=CxUFUJJTTnc&a...

Zet het beeld even stil op 14-15 sec en zie dat er voldoende ruimte is en Verstappen voor 80-90% naast de Ferrari rijdt van Kimi. Er was DUIDELIJK een kans en Verstappen pakte die. Vettel heeft volledig schuld aan deze crash. Al dat gelul bvan Vettel over dooie hoek etc is niet waar. Vettel komt van ver en had in ieder geval Kimi moeten zien

koud kunsje 31-08-16 | 15:22

Als Max niet zo gretig was geweest en zijn verlies bij de start had genomen waar zijn probleem begon dan had hij gewoon aan kunnen sluiten en een mooi inhaal race van kunnen maken en dan dik in de punten kunnen eindigen .Daar had hij zij team en alle duizenden fans een groot plezier mee gedaan

BamiShake 31-08-16 | 15:40

Ook mee eens...... Ik heb ook heeeeel veel fouten moeten maken voor ik ook maar iets lirde......
Laten we hopen dat Max een snellere leerling is :-)

aero911 31-08-16 | 15:40

koud kunsje 31-08-16 | 15:22
Heb jij nou echt een stalen plaat voor je harses ofzo? Wat loop je nou te papegaaien? In de Formule 1 neem je geen verlies wanneer dit niet hoeft. En bij de start was er voor Max geen enkele reden om niet Kimi te parreren. Hoe had Max moeten weten dat Vettel zijn auto in die van Kimi ging boren?

koud kunsje 31-08-16 | 16:24

aero911
Niks papegaaien die plaat heb jij blijkbaar voor je knar .
Max verkloote zijn start waar door hij niet weg kwam .
Daar zat het probleem die erop volgde .
Misschien een afspraak bij Hans Anders voor jou zal je blik verruimen.
De race word niet gewonnen in de eerste bocht ,dat is wel gebleken.
maar als jij dat niet wilt in zien mij best.
Max doet nog een hoop fout zo is het en niet anders!!

Reageer