Autobahn

Wilders wil MINDER, MINDER Wegenbelasting

Gisteravond presenteerde Geert Wilders een concept-verkiezingsprogramma vol duidelijke taal. Naast minder 'enz.' wil de Blonde Roerganger ook de wegenbelasting (MRB) halveren. De PVV ziet dat de VVD al lang geen autopartij meer is, en slaat toe.

In het politieke speelveld dendert de PVV als een nietsontzienende stoomtrein voort. Helaas wordt de opponent van het establishment Wilders die een paar zeer valide punten presenteert ingehaald door de dorpsgek Wilders met onuitvoerbare holle en bij vlagen reactionaire retoriek.

Voor de autorijder die houdt van doorrijden en weinig betalen is de PVV de aangewezen partij. Het was immers de PVV die 130 op de snelweg doordrukte, en het is de PVV die met minder belastingdruk voor de autorijder lijnrecht tegenover VVD-bewindspersonen als Eric Wiebes staat. 

In Nederland betalen we per jaar €5,5 miljard euro aan wegenbelasting, een halvering hiervan zou (naar beneden afgerond) inderdaad 2 miljard kosten, zoals politicus en part-time ramenlapper Wilders terecht opmerkt:

Social

Het is waar dat de Nederlandse automobilist (die niet in een Outlander PHEV rijdt) zich blauw betaalt. Al jarenlang is de hoge belasting- en accijnsdruk een doorn in het oog van de automobilist, als je ziet wat er voor teruggeïnvesteerd wordt. Wilders weet dit, en probeert hier zieltjes te winnen. 

En we moeten toegeven, de automobilist die wil dat zijn belangen het best behartigd worden, die komt vanzelf uit bij de PVV. Een andere partij doet het niet voor je.

Reacties

panadol 26-08-16 | 12:14 | 1

Hij wil ook minder innovatie. Kappen dus met die elektrisch aangedreven auto's, terug naar de huifkar.

Irrelephant 26-08-16 | 12:27

Duh, vroeger was álles beter, dus waarom heb je innovatie nodig? De mensheid heeft nog nooit iets aan innovatie gehad!

Vogelbeest 26-08-16 | 12:33 | 3

Ausi A6 2.0 TDi. Welke reaguurder in NL betaalt hier zelf de wegenbelasting voor? 2145,- per jaar toch?
In België 414,- per jaar.
DAn kun je zeggen dat in België de wegen kut zijn, maar als je weet dat de Nederlandse automobilist per jaar 15 miljard betaalt aan auto-gerelateerde belastingen , waarvan 2,5 miljard naar wegen en onderhoud gaan snap je dat Wilders gelijk heeft.

Vogelbeest 26-08-16 | 12:34

Ausi=Audi. Lezen voordat je op "verstuur" klikt schijnt te helpen.

fail 26-08-16 | 13:08

Ik wil hierbij opmerken dat in België de wegen kut zijn.

kloopindeslootjijook 26-08-16 | 16:13

Slechte wegen is gewoon een kwestie van een goede SUV nemen.

glaaf 26-08-16 | 12:41

verkiezingstijd.. pffff als je zo in de echte wereld je handel verkoopt eindig je in een rechtbank

FrankieSantana 26-08-16 | 12:55 | 4

#manmanman.. nu bezuinigingen doorvoeren omdat het wegennet er goed bij ligt om vervolgens over 10 jaar met een gat in de begroting te zitten van miljarden.. slecht plan. Ik wil een auto graag blijven rijden op asfalt en niet op grindpaden of over slechte bruggen zoals in Duitsland.

@Vogelbeest 26-08-16 | 12:33 de begroting bestaat uit vele onderdelen, waaronder hoofdwegennet met een begroting van 2-3 miljard. Je vergeet de mega projecten, spoor, provinciale wegen enz.

Min-of-meer 26-08-16 | 13:20

Prima wegen zijn ook te financieren zonder torenhoge belastingen. Kijk maar naar Frankrijk, Denemarken en Zwitserland.

FrankieSantana 26-08-16 | 14:03

@Min-of-meer 26-08-16 | 13:20
Ja, daar bestaat het uit het verplicht voeren van een wegenvignet of veel tolwegen. Het wegenvignet heeft in NL weinig zin aangezien we een eindbestemming zijn of beginpunt. Dat zou de haven van Rotterdam behoorlijk wat markt kosten. En tolwegen zorgen inderdaad voor minder belasting, maar dat is nagenoeg praktisch onuitvoerbaar in Nederland vanwege het aantal afslagen / knooppunten. Dan betaal ik liever meer belasting en kan ik overal gewoon doorrijden zonder nog een keer extra aangeslagen te worden.

Vogelbeest 26-08-16 | 14:55

Autobaanvignet Zwitserland kost toch €40,- of zo? Ik geef hierboven aan dat je voor een redelijke auto in Nederland per jaar ca. 1800,- meer betaald dan in België. Als dat op te lossen is met een vignet van 40,- is de beslissing bij deze genomen.

flatlander 27-08-16 | 08:19

De totale belastingdruk voor inwoners is (dus totaalplaatje incl auto) is even hoog in NL als in DK, CH en FR. Het is dus niet toevallig dat die een uitstekend wegennet hebben, waarbij je in Frankrijk natuurlijk sowieso mag bijbetalen voor de beste snelwegen. De Fransen hebben het wegennet gewoon geprivatiseerd, dat gaan we in NL mooi ff niet doen!

Marcel66664746 26-08-16 | 13:12

haal om te beginnen de provinciale opcenten er vanaf. De provincie is zo rijk dat ze niet weten wat ze met het geld moeten.

Marcel66664746 26-08-16 | 13:13

En vervolgens het restant halveren...

Wees_eens_creatief 26-08-16 | 13:27 | 5

Lol... Nederland heeft 1 van de, zo niet het, best onderhouden wegennetwerken ter wereld. Hoe klein en ongebruikt het weggetje ook is, in Nederland weet je dat het een glanzend nieuw wegdek heeft. Dat kost geld.
*
Ach, in Wilders wereld is tenslotte alles mogelijk aangezien er precies 0,0% van uitgevoerd gaat worden.

Vogelbeest 26-08-16 | 13:39

Klopt. Dat kost 2,5 miljard per jaar. Waarom betaalt de Nederlandse automobilist dan 15 miljard per jaar?

eXplorer1 26-08-16 | 13:45

precies dit, gaat nergens meer over in NL aangaande wegenbelasting.

Wees_eens_creatief 26-08-16 | 14:30

Neen heren, dat kost een veelvoud. 2,5 mrd is louter onderhoud aan de snelwegen.

Vogelbeest 26-08-16 | 14:58

Heb je daar een bron bij? Ik zat recent op een of andere begrotingssite en daar beweerden ze dat er van de 15 miljard 2,5 miljard naar wegen en onderhoud ging <I> en 5 miljard naar openbaar vervoer </I> . Leuk zeg, met je autbelasting het openbaar vervoer sponsoren.

Min-of-meer 27-08-16 | 15:23

"Hoe klein en ongebruikt het weggetje ook is, in Nederland weet je dat het een glanzend nieuw wegdek heeft"
Dat valt buiten de Randstad hard tegen.

BoerinFrance 26-08-16 | 14:14

Mijn geschorste VW rijdt hier net zo makkelijk als mijn andere auto's hoor...

kloopindeslootjijook 26-08-16 | 16:10 | 2

Met die tolwegen tast je de vrijheid aan, want dan gaat het geld kosten waar je wilt rijden. Dus wordt vrijheid mobiliteit inkomensafhankelijk. Dat is nu juist zo irritant. Nu kun je met een goedkope of een dure auto gaan waar je wilt. Het geld steek je in de auto zelf. Het enige zou kunnen zijn dat op een goed moment een tolweg is afbetaald. Maar dat zie we niet gebeuren in dit land met de melkkoetjes.

Bytemaster 26-08-16 | 23:00

Dat kun je natuurlijk ook zeggen over accijns. De hoeveelheid benzine (en daarmee de mobiliteit) die je kunt kopen is natuurlijk ook inkomensafhankelijk.

kloopindeslootjijook 27-08-16 | 05:41

Ja, maar niet locatiespecifiek.

kwakindezak. 26-08-16 | 18:48

Voor allen hier die het normaal vinden om zo gepakt te worden via de wegenbelasting en zich niet comfo voelen met hun overschot aan centjes kunnen bij de redactie mijn rekeningnummer opvragen om alsnog in de comfomodus te geraken en toch de wegenbelasting te halveren.
B.V.D.

Geronimo8 26-08-16 | 19:01 | 3

In nederland betaalde ik voor mijn mitubishi pajero diesel 580 euro per 3maanden wegenbelasting
heb hem in spanje ingevoerd betaal nu 119 euro PER JAAR!!!!!!!
Lekker he een europa

Bytemaster 26-08-16 | 23:02

Maar ja... Spanje hangt dan ook steeds aan het infuus om gratis geld uit het noorden te krijgen.

kloopindeslootjijook 27-08-16 | 05:52

En, hoe is het wegennet in Spanje?

Majoor Pikindewind 27-08-16 | 09:38

Vast niet zo goed als hier, maar ruim 17x slechter....... Dat vraag ik mij af.

Reageer