Autobahn

Bizar! Slapende Tesla-Autopilot-alcomobilist van A27 geplukt

Wat we nu toch aan onze fiets hebben hangen... De politie heeft vannacht op de A27 bij Eemnes een Tesla-bestuurder met een slok op aan de kant gezet. Dit had wat voeten in de aarde, want meneer was in slaap gevallen.

De 50-jarige bestuurder uit Meppel viel op omdat hij dicht op zijn voorganger reed. Toen de politie langszij kwam, constateerden ze tot hun verbazing dat de bestuurder achter het stuur lag te snurken. "Een volgteken werd gegeven maar de bestuurder merkte dit niet op en de Tesla begon ons zelfs in te halen toen wij de snelheid omlaag brachten", aldus de politie. Ja gek he, dat hij dit niet opmerkte, jullie zeggen net letterlijk zelf dat hij lag te slapen, stelletje muppets... Instant update: de huisjurist meldt dat alles omschreven moet worden in een PV, anders is het niet aangetoond voor de rechter.

Met behulp van de sirene wist de pliesie de man uiteindelijk uit droomland te bevrijden. Zonder incidenten, welteverstaan. Hier moeten we aan de ene kant Tesla een compliment geven, maar aan de andere kant een uitbrander: eigenlijk zou een auto zonder enige input van de bestuurder niet zo lang op Autopilot moeten kunnen rijden - misschien had de man een sinaasappel ingezet?

De apenlul bestuurder blies na staandehouding 340ug/l, boven het wettelijk maximum van 220 ug/l. Zijn rijbewijs is ingevorderd op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet. Tesla's: je kunt er niet alleen al rijdend in van bil gaan, ook een dutje na een paar gin-tonics behoort tot de mogelijkheden. Silver lining: zonder Autopilot had deze man zich waarschijnlijk ergens een vangrail ingeboord.

Social

Reacties

SanderVreibik 17-05-19 | 14:32 | 4

Slapende bestuurders gaan we veel vaker meemaken, de mens is niet gemaakt om een zelfrijzend voertuig / een computer te monitoren. Net als piloten, die vallen ook regelmatig in slaap met de automatische piloot.
Groot nadeel; bij een onvoorziene omstandigheid zal een slapende bestuurder niet ingrijpen.

MisterMr 17-05-19 | 15:03

zelfrijzend :-)

Johnny66 17-05-19 | 15:36

Ik lees hier de aanname dat een tesla een zelfrijdend voertuig is . Kom ff elders klaarkomen.

TuurlijkNiet 17-05-19 | 17:22

Ik vind hem vooral juridisch wel interessant. De wet heeft het nadrukkelijk over bestuurders, echter deze man was op dat moment geen bestuurder, want hij sliep.

Even een uitspraak erbij gepakt: uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocum...
Gerechtshof Leeuwarden voorhouden d.d. 25 januari 2011 (LJN: BP1972).
‘Als bestuurder in de zin van de Wegenverkeerswet 1994 moet worden aangemerkt elke persoon die één of meer bedieningsorgaan van een motorrijtuig hanteert en door middel daarvan de voortbeweging of rijrichting van het motorrijtuig beïnvloedt.’

Als je slaapt heb je geen invloed op de voortbeweging of rijrichting van het voertuig, dus ben je technisch gezien geen bestuurder. Een goede (sluwe) advocaat moet hier wel iets mee kunnen doen..

Johnny66 17-05-19 | 19:18

Onzin , immers dan zal iemand anders als bestuurder aangewezen moeten worden .

Zijkweif 17-05-19 | 15:35 | 3

Wel een interessante situatie. Ze konden nu de man wakker maken met sirene om de Tesla te stoppen. Maar wat als iemand z'n Tesla op autodrive heeft staan en een hartaanval oid krijgt? Moet je hem dan maar door laten rijden tot z'n bestemming?

Johnny66 17-05-19 | 16:00

Autodrive bestaat niet , jij bent immer de juridische bestuurder.

KapiteinKlein 17-05-19 | 16:01

Ik dacht dat de systemen tegenwoordig er voor zorgden dat de auto's zelf langs de kan van de weg stil komen te staan (op een langzame, veilige manier) zodra het stuur een bepaalde tijd is losgelaten.

Johnny66 17-05-19 | 16:08

Ook dat kan deze niet , daarbij niet toegestaan op veel plaatsen , indien mogelijk.

bitflip 17-05-19 | 15:39 | 5

Tijd om zelfrijdende auto's verplicht te voorzien van een proces waardoor ze veilig aan de kant parkeren na een radiosignaal met unieke cryptografische sleutel van de pliesie oid.

Nogal een uitdaging om zoiets te bouwen en te beveiligen tegen misbruik. Mmmm....

Johnny66 17-05-19 | 15:55

Zelfrijdende autos bestaan niet.

loze stijl 17-05-19 | 16:47

Klopt...... radiosignaal met unieke cryptografische sleutel en politie in één zin gaat al mank.... Nix te nadele van de politie hoor maar die zijn onderdeel van de overheid en zijn gebonden aan overheidsprocessen.
Technisch zal het zeker mogelijk zijn overigens... Voor nu en op dat gebied meer vertrouwen in Huawei dan in Cisco maar dat is een andere discussie

TuurlijkNiet 17-05-19 | 17:32

Is helemaal niet zo lastig. Zoek eens op Public-Key-Infrastructure.

In het geval van Tesla's is het nog eenvoudiger, want die hebben die functionaliteit eigenlijk al. Alleen wordt het nu gebruikt als een anti-diefstal maatregel, waarbij Tesla een signaal naar de auto kan sturen en de auto zichzelf parkeert en uitschakelt en de positie terug geeft aan Tesla HQ.

De algemene oplossing is ook niet zo lastig. In Nederland zou de RDW een root certificaat krijgen. De public key van dit certificaat (en andere Europese voertuig registranten) worden in de boord computer van de auto geplaatst. De RDW kan op basis van hun certificaat weer sub certificaten uitgegeven aan bijvoorbeeld de verschillende politie korpsen. Elke korps kan elk voertuig weer voorzien van een certificaat gebaseerd op het certificaat van het betreffende korps. Als de (cryptografische) ondertekening van deze certificaat keten in orde is, kan een politie auto dus een signaal naar een auto sturen. Op basis van kenteken zou men het VIN nummer kunnen achterhalen welke uiteraard in het bericht naar de auto moet zijn opgenomen..

SSL certificaten en web of trust werken op een soortgelijke manier..

bitflip 17-05-19 | 20:09

Juist, zo concentreer je dus kwetsbaarheid op een paar plekken waar aanvallers zich op gaan richten.

Mijn hele punt was juist hoe je zoiets wel goed inricht, gezien de mensenlevens die er vanaf hangen.

Johnny66 18-05-19 | 09:06

Mensenlevens . Kom eens uit je droomwereldje en vraag waymo . De actoren zijn er simpelweg niet , de mens wil het niet en boeing heeft veel ontwikkelaars wo waymo doen besluiten dit op een laag pitje te zetten . Miljarden Dromertjes....

Johnny66 17-05-19 | 16:01 | 2

De autovisie noemt tesla rijders een sekte . Begrijpen jullie nu waarom ?

doetmenax 17-05-19 | 16:15

Ja ik begrijp het, alle sekteleden slapen achter het stuur met een slok teveel op. Goed punt!

Johnny66 17-05-19 | 16:19

Het begrijpen moet zijn de taal van je leider spreken , de marketibg doen en positiviteit uitstralen.

BiemInDeWater 17-05-19 | 16:35

eigenlijk zou Tesla voorlopig helemaal niet mogen starten als het zou kunnen weten hoe t met de bestuurder is... theoretisch zou je toch ook kunnen overlijden aan een hartaanval tijdens t rijden en je tesla brengt je doodleuk thuis! wellicht is het voor velen 1984 maar ik zeg laat ze aub bij iedereen een chip implanten, zodat enkele vitale gegevens kunnen worden uitgelezen... vermoeidheid/alcohol/hartslag en zulks... zouden veel ellende kunnen beperken/voorkomen! BLAH BLAH hackers dit hackers dat.... tja weet je zodra iedereen t heeft en icm een smart voortuig, zijn de files ook meteen een verleden tijd... en mogen we eindelijk volledig autonoom rijden. Carpoolen wordt nog efficiënter.... voorbeeld... stel ik ben in Amsterdam aan het shoppen en wil naar huis Amersfoort, ik kijk op een app en kan meteen zien welke auto's in mijn buurt onderweg zijn of langs mijn bestemming komen... ook kunnen ze mij vertellen hoeveel plaatsen er nog zijn... Ik meld me aan en de auto zoek een plekje waar ik in kan stappen, soort van taxi plaats dan stap ik bij de afslag/tankstation uit, want de app weet dat ik van daaruit wel weer een andere auto tot nagenoeg mn voordeur kan pakken!

Helaas zijn ook problemen, want Moslims maken hier ook gebruik van en die willen natuurlijk niet de auto delen met een Kafir (lees: ongelovige hond) maar wees niet getreurd ze mogen van mij ook MOSLIM ONLY smartcars maken, hoef ik me niet druk te maken om bestolen of vermoord te worden!

Reageer