Autobahn

Is een elektrische auto echt pas na 700.000 km groener?

U heeft de koppen vandaag waarschijnlijk overal gespot: 'elektrische auto pas na 700k km milieuvriendelijker dan benzineauto'. De uitspraak is ontleend aan een Belgische hoogleraar, en wij laten hieronder de nuancewals er keihard overheen rollen.

Zo begon het: een Belgisch autoprogramma testte de Jaguar I-Pace en Audi e-tron, en besloot dieper te gaan dan simpelweg alleen een autotest met de standaard dingen. Verfrissend. De Walen staken hun licht op bij Prof. Dr. Ir. Damien Ernst, een expert in energie die is verbonden aan de universiteit van Luik.

Ernst maakte een rekensommetje, waarbij als uitgangspunt de CO2-uitstoot werd genomen. Bij zowel de productie van batterijen en elektromotoren als bij het opwekken van stroom komt CO2 vrij, en dit moet in het verhaal worden meegenomen. Cradle-to-grave, heet dit in vaktaal, hoewel de grave-component (het recyclen van opgebruikte materialen) hier volgens ons niet in ogenschouw is genomen. Enfin, lang verhaal kort: pas na 697.612 km is een elektrische auto groener dan een benzineauto. Hierbij wordt uitgegaan van een accupakket van 60 kWh en een verbruik van 20 kWh/100 km, tegenover een benzineauto die 6l/100 km verbruikt (waarden die enigszins in het voordeel van de benzineauto zijn, want tegenover een dergelijke zuinige benzineauto zou een elektrisch verbruik van 15 kWh/100 km realistischer zijn, maar wij hebben de waarden niet gekozen.)

Dit soort berekeningen is een mijnenveld waar het oude Angola jaloers op zou zijn: je kunt rustig een dozijn variabelen bedenken die het resultaat beïnvloeden. De chemische samenstelling van de batterij (nikkel, kobalt, aluminium?), die van fabrikant tot fabrikant verschilt bijvoorbeeld. Maar ook de grootte van het accupakket: een 24 kWh-batterij in de eerste generatie Leaf heeft een andere voetafdruk dan een 95 kWh-batterij in de Audi e-tron. Daarnaast speelt het productieproces een grote rol: wij durven de stelling wel aan dat een BMW i3 een heel stuk ecologischer in elkaar wordt gezet dan een Tesla Model X, niet alleen absoluut, maar ook relatief. Tesla's worden in een oude Toyota-fabriek gebouwd, BMW hecht veel waarde aan een zo CO2-neutraal mogelijk productieproces en dito materialen. Zeg wat je wilt van de i3, maar werkelijk elke stap is met een ecologische mindset doordacht. Een andere zeer essentiële factor is de opwekking van de stroom. Als u uw EV louter met eigen zonnepanelen oplaadt in plaats van met bruinkoolstroom scheelt dit enorm. Daarnaast kunnen we zaken als rijstijl niet negeren. Weinig elektrische rijders rijden harder dan 110 km/u, vanwege het effect op het bereik. Bij conventionele auto's is dit geen issue. Ook bevat een elektrische auto geen olie die naderhand verwerkt moet worden.

Onderzoeksmethode

Ernst baseert zijn uitspraken zo veel mogelijk op gemiddelde waardes en wetenschappelijke literatuur: hieruit komt naar voren dat een batterijpakket 18,7 ton CO2 vertegenwoordigt. De CO2-emissies per 100 gereden kilometer liggen voor een elektrische auto op 11 kg, voor een benzineauto op 13,68 kg. Zou de batterijcapaciteit dalen tot 24 kWh, en de volledige elektriciteitsvoorziening afkomstig van hernieuwbare bronnen in Europa (zonne- en windenergie, biomassa), dan daalt het omslagpunt naar 30 tot 40.000 km.

Kern van het verhaal: we moeten allemaal in de i-Miev en dergelijke schoenendozen, dan redden we het milieu. De vraag is hoe realistisch dit is, de automobilist heeft nou eenmaal een bepaald wensenpakket.

Don't shoot the messenger

Ondertussen gebeurt wat je kunt verwachten: mensen die het item niet gezien hebben of alleen maar hetzers napraten op basis van onvolledige informatie, gaan op social media compleet Islamic rage boy op Ernst. Niet heel verbazingwekkend, sociale media worden nou eenmaal voor een aanzienlijk deel bevolkt door totaalidioten die het liefst in wilde weg om zich heen slaan. Het verbaast ons elke keer weer hoe mensen boos en persoonlijk kunnen worden over iets dat hen niet direct treft, maar alleen niet in het ideologische straatje past. Je zou er bijna een belerende SIRE-campagne van beginnen...

De hoogleraar zet vooral zijn vraagtekens bij de immer uitdijende accupakketten, volgens hem moeten elektrische auto's lichter en kleiner worden, met minder batterijcapaciteit. Hij valt hierbij direct Tesla aan: de Amerikaanse auto's zijn volgens hem meer gizmo's dan ecologisch verantwoorde producten. We plaatsen het TV-item hieronder, voorwaarde voor het volgen is wel dat uw Frans op peil is.

Social

Reacties

Boemibol 08-03-19 | 13:10 | 1

Dit weet bijna iedereen al jaren, goed dat het een kert bevestigd wordt.

Boemibol 08-03-19 | 13:10

r=e

Johnny66 08-03-19 | 13:15

Die accus , gaan we nog een hoop van leren.

Johnny66 08-03-19 | 13:18 | 2

Het feit dat je bij fastnet nooit een auto ziet is tweeledig . 1. Te duur . 2. Thuis lekker laden en declareren . Weet : 90 procent is vuile stroom.

hier openen 08-03-19 | 17:28

Thuisladen is beter voor je accu.

Johnny66 08-03-19 | 17:33

Precies en 90 % vies.

Harry Turtle 08-03-19 | 13:19 | 1

'Zeg wat je wilt van de i3, maar werkelijk elke stap is met een ecologische mindset doordacht'
.
Ja want dat CFRP frame is echt superfijn om te recyclen.

Scania_V8 08-03-19 | 16:27

En nog meer superfijn om het te herstellen na een ongeval.

Johnny66 08-03-19 | 13:29 | 1

Kortom en derhalve : de 700.000 km is van toepassing op de meeste Ev's . Laten we eens normaal gaan doen. De klimaathysterie is een kaskraker van jewelste , de duwmarkt vertegenwoordigt door de Ev.

ZomaarEen 08-03-19 | 21:56

Neem alleen de stelling:
"Weinig elektrische rijders rijden harder dan 110 km/u, vanwege het effect op het bereik"

Ik zie maar twee opties: H Feitsma is al jaren niet meer op een snelweg geweest of hij weet niet hoe een Tesla Model S eruit ziet. Die scheuren je gewoon net als de Audi's continue voorbij op de linkerbaan hoor. En ik rij netjes rond 120 waar dat mag.

Meneer Feitsma, duik eens in je archief, misschien heb je er zelf ook wel over geschreven:
www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2018...

nicknamee85 08-03-19 | 14:15 | 1

Ja, als je altijd op alleen écht groene stroom rijdt, dan daalt het omslagpunt naar 'maar' 30.000-40.000km... Zo kan ik het ook. En de rest van de wereld ook. Allemaal op echt groene stroom. Eén 'klein' probleem: zoveel groene stroom is er bij lange, lange, lange na niet beschikbaar en gaat ook niet beschikbaar komen. Helaas. Jammer. Doei.

ZomaarEen 09-03-19 | 12:09

100% gelijk.
Maar je maakt 1 fout. Kijk, de trein rijd ook op "groene" stroom uit een kolencentrale. Waarom kunnen ze dan toch zeggen dat treinen op groene stroom rijden? Je kunt voor heel weinig "groen certificaten" kopen, het zgn "greenwashing". Producenten van groene stroom in bijv Noorwegen verkopen die. Daarmee wordt "hun" stroom grijs en jou kolenstroom plotseling "groen".
Het probleem met de CO2 uitstoot van auto's in Nederland is simpel op te lossen. Als iedereen bij elke tankbeurt een paar "groen certificaten" koopt voor het equivalent in KWh van de getankte brandstof dan zijn alle benzine en diesel auto's op papier net zo milieuvriendelijk als een Tesla.
Wat heeft 3x milieuvriendlijker want wij rijden niet in tanks van ruim 2000 kg.
Maar helaas, volgens mij staat de wet deze "greenwashing" alleen toe voor de subsidieslurpers als de Tesla's en de iPace

satoer 08-03-19 | 14:51 | 1

Ik snap niet dat hier zo negatief over gedaan wordt. Een gemiddelde auto rijdt volgens mij minstens 250k weg. Dus dan is een elektrische auto dus gewoon veel groener.

loze stijl 08-03-19 | 15:44

Ha ja, idd... Het zijn geloof ik hoofdzakelijk Mercedessen en Volvo's die zonder noemenswaardige revisies meer dan 7 ton halen en dan zijn het ook nog eens dieselaars. En wat buiten de vergelijking zou moeten blijven is de produktiemethode van de laadstroom voor EV's.
EV fabrikanten en berijders hebben geen keus en zullen voorlopig gewoon moeten accepteren dat hun produkten op 50 tinten grijs t/m inktzwarte elektriciteit rijden. Overigens: 7 ton rijden in een diesel voertuig is nou ook weer niet gezond voor de bloemetjes en bijtjes..

TuurlijkNiet 08-03-19 | 15:02 | 8

Raar dat de CO2 uitstoot van de auto wordt beperkt tot de auto zelf, maar het oppompen van de olie, het vervoer van de olie met olietankers, het raffineren van de ruwe olie naar diesel en benzine en het vervoer van de raffinaderijen naar de benzine pompen niet wordt meegenomen..

De cradle van de benzine auto is de plaats waar de olie wordt opgepompt. Niet waar je het in je auto stopt.

Het is ontzettend moeilijk om beide type voertuigen van cradle to grave te vergelijken.
Iedereen begrijpt dat olie uit de Noordzee minder vervuiling met zich mee brengt naar Nederland dan als de olie uit het midden oosten moet komen. Stroom uit een bruinkoolcentrale is inderdaad erg vervuilend (nog los van de vervuiling door bruinkoolmijnen zelf), kernenergie (inclusief ion, fusion en thorium varianten) is dan weer veel minder vervuilend. Deze centrales kunnen 's nachts als ze energie over hebben dan ook waterstof produceren. Dat geeft dan weer de waterstof gebaseerde auto's een boost. Echter totdat deze waterstof auto's betaalbaar zijn zijn accu auto's nog steeds beter voor het milieu en al helemaal als je kijkt naar de luchtkwaliteit van grote steden. Immers de uitstoot van de elektrische auto's bevind zich eigenlijk bij de centrale. Die staat vrijwel nooit in het centrum van de stad..

Johnny66 08-03-19 | 16:53

Klopt , we moeten ook de fabrikage van een Ev meerekenen. 2500 kg aan schaarse grondstoffen kost heel veel co2 .

koeberg 08-03-19 | 17:02

@Johnny66 | 08-03-19 | 16:53: Dat heeft Emst ook meegenomen. Maar de fabrikage van de ICE is niet meegenomen. Die is welliswaar een stuk laver dan bij een EV, maar niet nul. En de fabrikage van benzine is ook niet meegenomen. Dat betekent dat je de twee zo echt niet kunt vergelijken en de conclusie dus nergens op slaat.

Johnny66 08-03-19 | 17:16

Al bekend dat de fabrikage van een Ev heeeeeeel veeeeeeel co2 kost .

Johnny66 08-03-19 | 17:16

De accus.

bmohnee 08-03-19 | 19:10

@Johnny66 | 08-03-19 | 17:16: Hoeveel energie en water zou het kosten om carters van motoren te gieten, versnellingsbakken, tandwielen etc.

Johnny66 08-03-19 | 19:18

Niet zo veel als bij een accu , dus vanwaar die subsidies ?

issieookweer 08-03-19 | 20:09

@bmohnee | 08-03-19 | 19:10: Zitten die carters, versnellingsbakken en tandwielen dan nog niet in de auto als de berekening voor het geheel geassembleerde voertuig wordt gemaakt? En bij batterijauto's de batterij wel?

bitflip 09-03-19 | 19:04

Johnny weer met z'n lariekoek door de bocht.

Even wachten en hij gaat weer zdf docu's die jaren achter lopen aanprijzen alsof het een primeur betreft.

Kosten EV's je zoveel geld?

Leukautootje 08-03-19 | 16:10 | 7

"De CO2-emissies per 100 gereden kilometer liggen voor een elektrische auto op 11 kg"

Even kijken hoor, een Tesla model 3 rijdt 6km per kWh (eigenlijk meestal eerder 7, maar oke), een kWh kost 400 gram CO2 (dat is in Nederland, in de meeste andere landen een stuk minder CO2, vergeten we nog even dat het écht hard daalt), dat maakt, laten we flink overdrijven, 70 gram per km, keer 100km maakt, flink over dreven, 7kg CO2 per 100km.

How the ?!?! komt hij aan 11kg?

Scania_V8 08-03-19 | 16:30

Een Model 3 is dan ook een van de efficiëntste EV's op de markt momenteel, er zijn heel wat modellen die het minder doen zoals de e-tron en andere EV-SUV's.

koeberg 08-03-19 | 17:10

Ernst ging uit van een gemiddeld verbruik van 20kWh/100km. Dan kom ik bij 400 gram CO2 op 8000 gram CO2.
Blijkbaar gaat Ernst uit van 550 gram CO2 per kWh. (op basis van de uitkomst, ik heb dat niet opgezocht).

Pierre Tombal 08-03-19 | 20:55

Je maakt de fout te veronderstellen dat de bestaande mix in dezelfde verhouding uitgebreid kan worden ten behoeve van een EV (of 8 miljoen EV's). Dat is een onjuiste veronderstelling en zelfs al zou het aantal duurzame bronnen wel in gelijke tred uitgebreid worden dan drukt de EV nog steeds op het resultaat dat dit op de bestaande afname zou hebben gehad ("Parijs").

Dit geldt overigens ook voor de warmtepomp en alle overige vormen van elektrisch verwarmen. Aan de extra vraag die hierdoor wordt opgeroepen kan per de definitie uitsluitend worden voldaan door meer vieze stroomopwekkers harder te laten draaien.

Leukautootje 09-03-19 | 11:10

@Scania_V8 | 08-03-19 | 16:30: De model 3 is toch gewoon de meest verkochte elektrische auto? Als je een elektrische audi uit kiest (is die uberhaupt al verkrijgbaar?) prima, maar kies dan ook een vergelijkbare audi uit als benzine auto en niet een die 6 liter per 100km gebruikt, dat is namelijk lichtelijk onrealistisch en met scheve maten meten.

Pierre Tombal 09-03-19 | 13:27

@Leukautootje | 09-03-19 | 11:10: Een Audi A3 doet 5,2 l/100km met de 1.4 FTSI motor. Of vind jij een A6 een betere vergelijking?

bitflip 09-03-19 | 19:24

@Pierre
"Aan de extra vraag die hierdoor wordt opgeroepen kan per de definitie uitsluitend worden voldaan door meer vieze stroomopwekkers harder te laten draaien."

Nergens voor nodig. En veel te duur.

Pierre Tombal 09-03-19 | 19:53

@bitflip | 09-03-19 | 19:24: Zoals ik reeds elders schreef: je kan ook op je hometrainertje ernaast gaan zitten trappen. Of je steekt twee koperdraadjes in een aardappel.

Maar ik veronderstel dat jij een briljant plan hebt dat de fantasie van Asimov ver overstijgt?

HD50 08-03-19 | 16:32 | 1

Waar is Bitflip als je hem nodig hebt ?

Johnny66 08-03-19 | 16:35

denk dat ie opgeladen wordt , een antwoord op dit topic vergt nogal iets .

Rytt 08-03-19 | 18:06

EV's gaan ons klimaat niet redden. Wel de lokale luchtkwaliteit. Dan is een Tesla al na 1 km schoner dan een verbrandingsmotor. Scheelt duizenden vroegtijde doden per jaar. www.blikopnieuws.nl/gezondheid/246734...

Epistulae_Morales 08-03-19 | 19:29

Als je uitgaat van 18 ton CO2 voor een batterijpakket dan kun je inderdaad nooit schoner rijden. Maar dat is wel wat veel aangezien in dit soort vergelijkingen uitgegaan wordt van productiemethoden met scores tussen de 2,5 en 16 ton. Dat verschil alleen al is genoeg reden om een gemiddelde in enig onderzoek dan met een korreltje zout te nemen, zeker als dat gemiddelde veel lager is dan de gebruikte waarde door deze Belg..

Epistulae_Morales 08-03-19 | 19:35

Volgens mij is het enige belangrijke dat je moet vergelijken de energie die je verbruikt per km en de efficiency - well to wheel - om de energie op te wekken voor die km.
Productiemethoden is allemaal leuk en aardig, maar je kunt natuurlijk ook een vergelijking maken met een auto waar een motor van 700 kg in zit van Chinees staal, gemaakt in de VS, getransporteerd naar Europa die 1:8 drinkt. Die auto’s bestaan gewoon en rijden in Nederland rond.
Dit is dus van van die statistiek van een been in water van 0 graden, het andere been in kokend water, dus gemiddeld wel lekker.

Reageer