Autobahn

Duitse autobouwers doen niet als Volvo, verlagen topsnelheid niet tot slakkengang

De meeste Duitse autobouwers hebben jaren geleden een herenakkoord gesloten om hun wagens te begrenzen op 250 km/u. En ze gaan niet mee met Volvo's voornemen om 180 km/u de nieuwe limiet te maken.

Met uitzondering van een paar sportwagens, is de gemiddelde Duitse plutocratenbak begrensd op 250 km/u. Dat is een acceptabele topsnelheid waarmee je lekker kan doorrijden op Duitslands unique selling-point: de limietloze Autobahn. Volvo vindt dat allemaal maar niets en kondigde aan de topsnelheid van zijn modellen vanaf 2020 terug te schroeven naar 180 km/u. Zou iets met veiligheid van doen hebben (alsof Volvo-rijders überhaupt weten wat zoiets als De Linkerbaan of Het Rechterpedaal is). 

Nu moeten we daaraan toevoegen dat Volvo ook ooit aankondigde diesel in de ban te doen. Daar hebben we nog steeds niet van gemerkt. We moeten dus maar afwachten of de Zweden woord houden. Er is wel een aantal redenen waarom we Volvo geloven: een trage wagen heeft een minder grote koelinstallatie nodig, kan toe met een lichter blok en ook op de ophanging kan bespaard worden. Het is dus goedkoper om een veredelde snorfiets onder de kap te hebben. Komt nog eens bij dat het voor elektrische wagens de actieradius verbetert. 

Maar goed, de Duitsers willen er niets van weten. En daar we erg blij mee. Zij zijn niet overtuigd dat een hoge topsnelheid een aanjager van ongevallen is. De meeste ongevallen gebeuren op plaatsen waar gewoon een snelheidslimiet geldt, aldus Daimler. Ook zijn er geen cijfers beschikbaar die laten zien dat het aantal ongevallen disproportioneel groot is bij 180+. 

Mooi dat snelheid vandaag gered is - Duitsers hebben het dan buitengewoon smaakvol over 'Freie Fahrt' - maar wij sluiten niet uit dat andere merken wel overstag gaan. Dat zal niet zoveel te maken hebben met veiligheid, maar meer met kostenbesparingen. Alles wordt ons afgepakt!1!!

Reacties

prutser83 07-03-19 | 20:47 | 3

Lekker tendentieus weer. Beetje druk maken om niks. De bouwers van vlotte wagens gaan echt geen snelheidslimiet introduceren en voor de rest van de fabrikanten boeit het geen fuck en als ze er al in mee gaan zou het me niks verbazen als ze voor de sportievere modellen een uitzondering maken.
Volvo is zo weer even mooi in het nieuws, benadrukt hun bedrijfsvisie nog eens, marketingafdeling heeft zn werk weer gedaan en we gaan zo weer over tot de orde van de dag...

Hunebedbouwer 07-03-19 | 21:45

Nou, Volvo heeft ook een sportafdeling, Polestar.
Geen idee of ze dat dan opdoeken?

poging7 07-03-19 | 22:49

@Hunebedbouwer | 07-03-19 | 21:45: Is al opgedoekt. Polestar maakt alleen nog elektrische auto's al submerk van Volvo.

Johnny66 08-03-19 | 09:16

polestar is nu enkel EV . De sportafdeling , geen succes , is opgeheven.

Dwergmaster 07-03-19 | 20:53 | 7

180 km/h een slakkengang? Wat een gezeik.
Volvo doet maar wat ze willen met hun eigen producten. Prima toch.

Hunebedbouwer 07-03-19 | 21:50

Ja, 180 is een slakkengang. Met die snelheid komt de eerste de beste VW diesel Transporter je lachend voorbij blazen.
Freude am fahren. Da's pas (ruim) boven 200 het geval.

Dwergmaster 07-03-19 | 22:17

Je hebt duidelijk geen enkel idee wat Freude am Fahren is.
Een mooie bergweg met veel bochten afleggen in een hoogtoerige cabrio (met veel of weinig vermogen, egal), dát komt in de buurt bij het echte Freude am Fahren.

CamaroHans 08-03-19 | 00:26

@Dwergmaster: Ben ik niet met je eens. Hoewel wat jij schetst ook leuk is geniet ik zeker van een diesel die met lage toeren grote afstanden snel en comfortabel kan afleggen. Dat is voor mij Freude am Farhren, geniet zo jaarlijks vele malen van de mooie (in grote delen van Beieren ook erg rustige) autobahn.

prutser83 08-03-19 | 08:47

@Hunebedbouwer | 07-03-19 | 21:50: in Duitsland misschien. De rest van de wereld heeft snelheidslimieten ergens tussen de 100 en 140. Waarom zou je alleen omwille van enkele stukken snelweg in Duitsland (en een handjevol stukken asfalt in de rest van de wereld) 180 als slakkengang bestempelen?

mr.Cam 08-03-19 | 09:11

@prutser83 | 08-03-19 | 08:47: Je hoeft je natuurlijk niet aan de regels te houden. Dat is slechts duurder, als je al gepakt wordt natuurlijk. Das als je al een auto bezit die 250 kan (meestal toch wat duurder dan de gemiddelde jan modaal-mobiel.), dan durf je ook de snelheidslimiet wel wat losser te interpreteren (lees: kan je de boete toch wel betalen).

Hunebedbouwer 08-03-19 | 09:59

@ prutser83 08-03-19 | 08:47 |
Zal best. Er is zoveel wat niet mag. Zoals ze hier wel zeggen: "achter de karke piss'n mag ok nie, en toch is de mure gruun".
Ik woon in de buurt van de Duitse A31. Ook leuk, maar op de A37 alhier rij ik ook wel eens volgas. Op zondagmorgen vroeg ofzo. (da's dan +/- 290)

Hunebedbouwer 08-03-19 | 10:01

@ mr.Cam: valt mee met dat geld. Ben maar een gewone beroepschauffeur. Maar een M3 van 10 jaar oud haalt (met verwijderde begrenzer) ook gewoon 290. En kan ze zelf onderhouden, dat scheelt ook.

Martin, Aston Martin 07-03-19 | 22:03 | 3

"een trage wagen heeft een minder grote koelinstallatie nodig, kan toe met een lichter blok en ook op de ophanging kan bespaard worden"

En met jouw redenatie vermogen kan je lekker kort door de bocht....
Wie zegt dat begrenzen op 180, betekend dat je een lichter blok krijgt? gewoon in 8 seconden van 0-180, en dan is 180 hard zat imho

CamaroHans 08-03-19 | 00:31

Nee, een top van 180 is mij zeker niet genoeg, zelfs de lease Skoda wordt jaarlijks enkele malen daar ruim voorbij gestuurd. De grote premium modellen van Audi, Mercedes en BMW rijden met snelheden ver boven de 180 nog zo comfortabel dat 180 gewoon stompzinnig zou zijn.

mr.Cam 08-03-19 | 09:14

Of je moet op je verbruik willen letten natuurlijk, als ik 800 km moet rijden dan doe ik dat liever rond de 180-200 dan met 220, verschil in verbruik is dan toch 10L/100km of 14l/100km, dus het verschil tussen aankomen zonder tanken, of een keer moeten stoppen..

CamaroHans 08-03-19 | 10:13

Dat klopt, ik maakte me er vroeger ook wel druk om om de plaats van bestemming zonder tanken te halen. Dat lukte dan wel maar kwam je met een bijna lege tank aan en kon je de volgende dag toch gaan tanken. Dus vandaar nu gewoon volgas waar het kan

staples 07-03-19 | 22:39 | 4

Gevalletje in eigen vingers snijden. Volvo is al jaren bezig om ook gezien te worden als Premium merk (voor de leken onder ons: Mercedes-Benz, Audi en BMW in willekeurige volgorde). Een max instellen van 180km ph is belachelijk, uiteraard is 180 kmpu snel zat voor onze snelwegen, maar Premium merken worden wereldwijd verkocht dus denk ook aan Dubai, Arabische landen en de opkomende Aziatische landen als China. Daar geld nog steeds: hoe dikker en sneller des te beter. Maar Volvo doet dus nu echt niet meer mee. Los van de gemiddelde leaserijders.

CamaroHans 08-03-19 | 00:32

De gemiddelde leaserijder kiest echt geen Volvo meer als die begrenst gaan worden op 180.

prutser83 08-03-19 | 09:36

@CamaroHans | 08-03-19 | 00:32: de gemiddelde leaserijder geeft (in mijn ervaring) niet zo veel om de topsnelheid. Ik zie in mijn omgeving de laatste tijd toch vooral zo veel mogelijk gadgets in combinatie met zo'n klein mogelijke motorisering. Het liefst zo'n groot mogelijke auto voor zo min mogelijk geld en dus het kleinste blok want anders wordt het te duur.
Die topsnelheid ziet de buurman tenslotte niet als de wagen voor de deur geparkeerd staat...

Johnny66 08-03-19 | 09:56

een kleine motor is niet gelijk aan een lage topsnelheid .

CamaroHans 08-03-19 | 10:14

Nou mijn ervaring is dat ook de mensen die nooit harder dan 120 rijden wel degelijk veel waarde hechten aan de presentaties van de auto

Normpje 08-03-19 | 08:58 | 3

Volvo ziet het scherp. En sneller; het gescheur is voorbij, het moet schoner, veiliger en met minder lawaai, dat gaat hoe dan ook gebeuren. Dus kun je beter bij de eersten zijn. Let maar op.

mr.Cam 08-03-19 | 09:15

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

CamaroHans 08-03-19 | 10:22

Alweer, dat is pas 20x eerder langsgekomen.... gaat niet gebeuren

satoer 08-03-19 | 08:59 | 1

Vandaar dat ik nagenoeg alleen maar Nederlandse Volvo's zag rijden in Duitsland.

prutser83 08-03-19 | 09:23

De voorkeur van Duitsers voor Duitse auto's zal eerder de reden zijn.
In 2017 verkocht Volvo krap 40.000 auto's in DE. De vijf grote Duitse merken verkochten er samen 1.7 miljoen.
En in FR worden voornamelijk Franse auto's verkocht. En in Zweden stond Volvo jarenlang op 1. Raar hè?

Johnny66 08-03-19 | 09:17

Nou , erg veel rijdt hier dagelijks in Duitsland merk ik . Weet dat de stijfjes EV''s allemaal beperkt zijn .

Joris Draaksteker 08-03-19 | 10:20

Voor 95% van de rijders (en 99% van de Volvo-rijders) is 180 natuurlijk prima. Volvo gaat na enige tijd ongetwijfeld cijfermatig kunnen laten zien dat dit een goede move was.

alki 08-03-19 | 11:21 | 1

Dit word toch alleen maar gedaan om de co2 normen te omzeilen. op vol vermogen stoot de auto het meeste uit. Limiteer ze en je kunt weer sjoemelen

Johnny66 08-03-19 | 12:46

Wltp voorziet niet in die snelheden. N.v.t. dus.

who cares? 08-03-19 | 11:44

Afgezien van de tenenkrommende betutteling is het natuurlijk wel een bezuinigingsmaatregel: je verkoopt voor hetzelfde geld auto’s die mindere remmen en motorisering nodig hebben, scheelt een slok op een borrel.

warmeballen 08-03-19 | 15:59

@Hilderink:
Als zogenaamd of zelfbenoemd autojournalist zou je het verschil tussen een baan en een strook toch moeten weten.
Vreselijk irritant.

Zatkniss 08-03-19 | 16:08

Koop gewoon een BMW, AUDI of Mercedes er u wordt niet geconfronteerd met het volvo probleem. Franse hokken moeten zonder meer op 130 worden begrensd.

THEREALMAN12 09-03-19 | 15:04

Als Volvo v60 D6 rijder, zal dit mijn laatste Volvo worden. Rij niet voor niks in een auto met 285pk.

Reageer