Autobahn

Tesla Model 3 heeft indrukwekkend WLTP-bereik

Vanaf vandaag kan elke boerenlul met (teveel) geld in Nederland een Tesla Model 3 bestellen. De auto staat dan over drie maanden bij je te glimmen en te kwispelen bij de laadpaal. Echt vaak laden hoeft overigens niet, voor het bereik nemen we ons petje af.

Als u een Tesla Model 3 wilt hebben, dan had u drie jaar geleden al een stapel geld voor Elon Musk moeten klaarleggen. Aan die oneerlijkheid komt nu een eind: vanaf vandaag kan de rest van Nederland ook geld inleveren voor een batterijmobiel. Tesla belooft dat een auto die vandaag besteld wordt al in maart geleverd wordt. Er zijn weinig elektrische auto's die zo'n korte levertijd hebben. Wat echter niet kort is aan de Tesla is de afstand die de auto kan rijden op een batterijlading.

In eerste instantie komt de Model 3 alleen beschikbaar met Dual Motor en met het Long Range-accupack, de dikste uitvoeringen dus. Klanten kunnen kiezen uit een Long Range of een Long Range Performace. De accu geeft de auto een WLTP-bereik van respectievelijk 560 en 530 kilometer. De afstand die de auto op een keer opladen kan rijden is dus enorm, geen andere auto op de markt scoort meer dan 500 km aan WLTP-bereik. Helaas is de prijs ook enorm: €58.800 om €69.700. Aan de andere kant, een zakelijke rijder betaalt in het gunstige geval maar over €8.800 de volle bijtelling.

Prestaties

Dat Tesla er voor kiest om eerst zijn duurste modellen te pushen, is zakelijk gezien de enige juiste beslissing. Het bedrijf zit niet heel ruim in de slappe was, en dus moet er eerst marge gepakt worden. De versies met standard range- en mid range-batterij zullen later aan het aanbod worden toegevoegd. Nog even de belangrijkste gegevens op een rij:

  • Tesla Model 3 Dual Motor Long Range: Accupakket 80,5 kWh ; 0-100 km/u in 4,8s ; Topsnelheid: 233 km/u ; Bereik (WLTP): 560 km ; Vanafprijs: €58.800.
  • Tesla Model 3 Dual Motor Long Range Performance: Accupakket 80,5 kWh ; 0-100 km/u in 3,5s ; Topsnelheid: 250 km/u ; Bereik (WLTP): 530 km ; Vanafprijs: €69.700.

Reacties

bitflip 04-01-19 | 13:14 | 8

1/5de van de luxe auto markt in de VS is nu in handen van Tesla (hier zijn de hoge marges, dus dat doet serieus pijn bij andere fabrikanten).

En, nr. 4 in het lijstje best verkopende auto's in de vs in december, nr. 11 over het hele jaar.

TuurlijkNiet 04-01-19 | 14:07

Zelfs op de Mercedes E63S station krijg ik van de lease maatschappij een enorme korting. Ik mag dit beest voor 5 jaar gaan berijden voor slechts 1250 dollar per maand. De Audi S8+ welke in maart uit de lease gaat heeft dezelfde catalogus waarde (125.000 dollar), maar daarvoor heb ik 1580 dollar per maand moeten neerleggen..

Leasemaatschappijen moeten zorgen voor diversiteit in hun wagenpark, anders kunnen na afloop van de lease de auto's niet meer kwijt..

kloopindeslootjijook 04-01-19 | 14:25

Voor de mensen die 1250 dollar per maand inkomen hebben is er nog niet veel te EV-en. En dat zou wel het doel moeten zijn.

kloopindeslootjijook 04-01-19 | 14:28

kloopindeslootjijook 04-01-19 | 14:25
... als je op EV wil overgaan.

bitflip 04-01-19 | 14:42

1250 dollar p/m klinkt als onder de armoedegrens, misschien is een electrische fiets dan handiger (vs, dus kansloos, maar da's hun keuze), of zo'n kanta ding met loodbatterijen waar sommige chinese steden mee uitpuilen.

zandoerlenaar 04-01-19 | 15:21

geloof dr geen fuck van dat t serieus pijn doet, De gesettelde bedrijven hebben t gewoon beter voor elkaar en kunnen Tesla met gemak over t randje duwen naar de uitgang. VW group bijv komt binnenkort op de markt Model 3 wegjagen. Vertrouwde VW met VW infrastructuur en financiële middelen incl massaproductie waar Tesla komende 10 jaar nog niet van kan dromen.. wel van schulden afbetalen, maar dat zijn nachtmerries :)

bitflip 04-01-19 | 15:42

Tuurlijk, de luxe markt waar je de beste marges maakt in een land met ruim 200 miljoen inwoners krimpt effectief met 1/5de en dat doet niemand pijn.

Leukautootje 04-01-19 | 15:57

Nou, pijn doet het wel, kijk maar naar al die automerken op de beurs, alleen audi en Tesla zijn nog enigszins stabiel, de rest is rustig 30% in koerswaarde gedaald.

zandoerlenaar 04-01-19 | 17:30

ja want aandeelmarkten gaan voor langertermijn..... oppurtunisme pur sang

Johnny66 04-01-19 | 13:26 | 16

Zou hier 30.000 euro gaan kosten.....

bitflip 04-01-19 | 13:40

Deze modellen zouden nooit 30.000 euro gaan kosten, weet je wat je moet doen als de wanen opspelen johnny?

ZwarteDag 04-01-19 | 13:54

Er zijn geen EV's te koop voor 30K...
Hooguit wat rijdende schoenendozen.

bitflip 04-01-19 | 13:58

VW heeft grote verhalen over 25k ID's... Nog dit jaar.

joran v d s 04-01-19 | 14:04

is een beetje in het verlengde met dat een e-tron hier vanaf € 84,000 op naam gaat en in de USA vanaf € 65,500. terwijl de auto uit dezelfde brusselse fabriek rolt...

Johnny66 04-01-19 | 14:11

Grootste beperking van de mens is als hij niet weet wat hij niet weet.

Harry Turtle 04-01-19 | 14:15

Johnny66 04-01-19 | 14:11
Wat een zelfkennis

jip_86 04-01-19 | 14:21
zik 04-01-19 | 14:25

Jongens, Jognny komt hier al een jaar trollen en heeft nul inhoudelijke kennis. Laat die trol toch.

mbt. de prijs; altijd een leuk ding waar mensen over struikelen. Wat ze vergeten, is dat je deze auto niet hoeft te tanken. Zelfs al had het ding 150k gekost, dan nog was ie in gebruik goedkoper geweest dan een brandstofauto van 30k. Maar Johnny is een beetje dom. Kan hij ook niets aan doen.

Johnny66 04-01-19 | 14:30

Als jouw intelligentie dan maar zover reikt dat indien ik belastingbetaler zou zijn er een bedankje af zou kunnen , aan je medebewoners.

kokkie klaphaak 04-01-19 | 14:44

een bmw 3 serie is instappen vanaf 46k. dan is dit toch een heel logische prijs voor naar mijn mening een superieur product.

Francisca 04-01-19 | 14:45

De grootste gave van mensen die reëel zijn t.o.v. zichzelf is dat zij weten dat ze nog veel niet weten en daar in het dagelijkse sociale contact rekening mee houden.

koeberg 04-01-19 | 15:12

> Zelfs al had het ding 150k gekost, dan nog was ie in gebruik goedkoper geweest dan een brandstofauto van 30k.
Voor 120.000 euro kun je heel wat benzine kopen.

Leukautootje 04-01-19 | 15:58

30k? De goedkoopste versie misschien, maar er worden maar 1000+ auto's per dag gebouwd, eerste de performance versies dus.

Johnny66 04-01-19 | 16:47

@koeberg , die auto''s worden nooit gekocht . Nou een verloren BN er dan.

De musso linie 04-01-19 | 19:04

Johnny schrijft hetnu zelf. Als ik belasting zou betalen. Dat komt vanzelf ventje, als je van school komt en gaat werken.

Johnny66 05-01-19 | 09:48

Ben al zo oud dat de wijsheid mij heeft gezegd dit land te verlaten . En die kou ...... brrrr

LaPachanga 04-01-19 | 14:02 | 7

Toch nog best veel geld voor zo’n lelijke auto.

harry19612 04-01-19 | 14:08

Laat je hem toch mooi wrappen met een of ander leuk plaatje?

Johnny66 04-01-19 | 14:12

Kan de wrap ook mooi de kiertjes in symmetrie brengen.

bitflip 04-01-19 | 14:22

Makkelijker en goedkoper om dat aan het service center over te laten. Maar bedankt voor je tip johnny.

Johnny66 04-01-19 | 14:32

Constructie valt binnen de ruime toleranties van Tesla . Derhalve met verschillende diktes wrap op te lossen.

bitflip 04-01-19 | 15:04

Johnny gaat er duidelijk over.

kokkie klaphaak 04-01-19 | 15:23

Johnny heeft een obsessie met kiertjes

Johnny66 04-01-19 | 16:48

Ik ben verwend , met kwaliteit . Waarschijnlijk.

kloopindeslootjijook 04-01-19 | 14:22 | 8

Dat is niet indrukwekkend, dat is normaal.
De markteting maakt ook van elke scheet die Tesla laat een succesverhaal.
Een beetje diesel haalt nog steeds meer dan 1000 km op 1 tank.

zik 04-01-19 | 14:26

Want iedereen rijdt dagelijks 1000km op één tank, echt heel nuttig.

kloopindeslootjijook 04-01-19 | 14:33

Want iedereen rijdt dagelijks minder dan 200 km.
Not.

kloopindeslootjijook 04-01-19 | 14:38

Het is niet fijn als je echt steeds op je limiet moet rijden en dat laden een onderdeel van je reisplanning wordt als je wat meer op de weg zit als verkoper, adviseur, wegenwacht, taxichauffeur of veel op locatie moet zijn met apparatuur.
Laatst hier op AB een Tesla rijder die toch echt wel op koude dagen goed moest plannen hoe hij van Leiden via klanten naar Friesland kan rijden en weer thuiskomt aan het einde van de dag. Die moest bij Joure toch echt aan de stekker.
Met een 1000km diesel kun je rustig een dagje of 1-2-3 overslaan met laden en tank je er in 1 minuut weer 1000km bij.

Harry Turtle 04-01-19 | 15:03

Leuk extreem voorbeeld. Voor 95% van de automobilisten is het bereik gewoon ruim voldoende. En het scheelt je stink diesel handen.

Johnny66 04-01-19 | 15:08

En op vakantie een ottoauto.

bitflip 04-01-19 | 15:23

Jemig, friesland, ja daar hebben mensen geen stopcontacten om op je bestemming te laden natuurlijk, en de klanten onderweg ook al niet. Het is me wat.

En guttegut even lunchen bij een willekeurige snellader is natuurlijk vet onhandig, dit verhaal raakt me diep hoor.

Wat een bergen werk qua planning zeg eej.

kokkie klaphaak 04-01-19 | 15:25

Je kan je ook afvragen waarom je meer dan 300 km per dag wilt rijden voor je werk. Dan is je werk gewoon chauffeur.

Johnny66 04-01-19 | 16:49

Nou ja , veel lease contracten omvatten een ottoauto voor de vakantie . Iets met het milieu.

D-Fens_1963 04-01-19 | 14:24 | 7

Mijn leptob had net nieuw uit de doos ook een "range" van 3 dagen. Na een jaar nog maar de helft van over. Toen ik het apparaat na 2 jaar doorspeelde naar 1 van mijn kinderen was het vervolgens in 6 maanden gedaan. Nu alleen nog maar direct aan de stekker bruikbaar.

shakebeker 04-01-19 | 14:54

Je wát?

ScumbaggusMaximus 04-01-19 | 14:55

Hoeveel kost een nieuwe laptopaccu? En hoeveel een Tesla accu?

Harry Turtle 04-01-19 | 15:04

Daarom liggen 6 maanden oude Tesla's ook massaal op de schroothoop.
Onee wacht, ze zijn zeer gewild op de tweedehands markt.

Gerard 04-01-19 | 15:20

Onzin, na 5 jaar heeft mijn Model-S nog steeds vrijwel de zelfde range. In eerst jaar een beetje degradatie (3 tot 4%), daarna nu al weer 4 jaar gelijk gebleven.
Lees je in en informeer je, google eens naar “why do li-ion batteries die” and how to improve the situation Jeff Dahn.
Waarschuwing, je gaat net als ik wellicht heel boos worden op de makers van laptops / notebooks.

bitflip 04-01-19 | 15:25

Uitstekende bron van batterijen, al die weggegooide laptop accu's met 1 slechte cell en de rest in prima staat.

D-Fens_1963 04-01-19 | 17:32

@Gerard
En u in de toekomst wellicht op de makers van EV's (bedenk accu's).

En voor de rest ongezien de typhus voor al diegenen die een vrouw en kinderen hebben die de auto niet met een lege tank achter laten.

Johnny66 05-01-19 | 09:55

Tesla heeft daarbij verouderde techniek , daar waar de huidige Ev''s een zekere thermobalans ( waterkoeling ed.) heeft . Oftewel , continue prestaties , ook als de accu bijna leeg is . Derhalve is de ontwikkeling in de EV zo snel dat je te snel in een oude auto rijdt en dus afschrijft. Dat weet de particulier ook , die niet koopt.

koeberg 04-01-19 | 14:29 | 6

"Echt vaak laden hoeft overigens niet"
Dagelijks, net als een auto met een lagere range. Tenminste als je 'm thuis oplaadt. Want als je wacht tot deze auto leeg is kost het je 80/3,7=bijna 22 uur om hem op te laden op een standaard thuislaadpaal.
Op een gegeven moment is niet langer je auto maar je laadinfrastructuur de beperkende factor.

W_F 04-01-19 | 15:06

3,7 kW klinkt als een 16A 1-fase lader. De Tesla voor de Europese markt ook van 3-fasen laden, standaard met 11 kW.

bitflip 04-01-19 | 15:07

Als dat te langzaam gaat regel je toch een 7, 11 of 22 kw lader?! 3.7kw laders zijn bedoeld voor hybrides met 5 tot 15 kw batterypacks.

Gerard 04-01-19 | 15:14

Onzin, een Tesla thuis laden gaat met ca. 70+ km rabge per uur.
En dat is gewoon met een standaard aansluiting zoals in principe elk woonhuis in NL standaard heeft.

koeberg 04-01-19 | 15:29

Oké 3 fasen is mooi. Dan kun je idd 11kW laden. Dan heb je 'm in 7,2 uur vol. Ik kende nog geen andere 3-fasen EVs buiten de Zoe.

Gerard 04-01-19 | 15:38

De huidige Tesla’s kunnen met 3 fasen 24 Ampere laden. Er zijn er ook die 3 fasen van 32 A aankunnen, dat is circa 100 km range per uur laden.

voldemort 05-01-19 | 06:14

Een huisaansluiting is 3x25Amp als je daar ook nog op kookt is niet alles beschikbaar voor de auto.

Johnny66 04-01-19 | 14:35 | 5

Na zeg 6 jaar Ev leeftijd object is dit dan ook de waardekiller . We gaan nog veel leren.

bitflip 04-01-19 | 15:08

Lol. Hou op joh.

W_F 04-01-19 | 15:12

Een aantal Tesla's die (vaak in ploegendienst) als Taxi gebruikt worden zitten nu al rond de 500.000 km. Het zou mij ongeveer 50 jaar kosten om dat te halen, dus 6 jaar lijkt mij makkelijk haalbaar.

Johnny66 04-01-19 | 16:51

6 jaar kon weleens de psychologische grens van een Ev gaan worden , was mijn punt.

D-Fens_1963 04-01-19 | 17:38

@W_F
Ploegendienst? Als in 24-7? Donder op joh, mafkees.
En de taxi's die dat presteren wat u beweert (zoals er laatstelijk wel 2e hands worden aangeboden) doen dat nooit op het 1e en originele accu pack. Maakt niet uit, "gewone" taxi's die dat presteren hebben uiteraard ook zo hun kosten, maar kom mij niet vertellen dat EV's in deze tijd het ei van Columbus zijn.

Martin, Aston Martin 04-01-19 | 22:53

D-Fens_1963 04-01-19 | 17:38
For fuck sake, ontspan een beetje. Zo wordt je niet oud

2voor12 04-01-19 | 15:18 | 6

Het blijft een hele hoop geld dat alleen vanwege de enorme subsidies aantrekkelijk is. Bijtelling over maar 8800 euro is natuurlijk complete waanzin. En ja dat is subsidie want deze zware monsters rijden de wegen kapot en ook de rest van de infrastructuur als verlichting moet door anderen betaald worden.

bitflip 04-01-19 | 15:38

De fossiele brandstof industrie krijgt directe subsidie en voordeeltjes twv ruim 5% van de wereldeconomie.

Als de overheid in de VS het niet zou subsidieren zouden direct de helft minder nieuwe bronnen worden aangeboord.

Subsidie richting de zieke & ziekmakende fossiele brandstof industrie is het probleem. Niet de grijpstuivers subsidie voor EV's die dit land op vele manieren een positieve impuls gaat geven zoals 20% lagere zorgpremies.

Gerard 04-01-19 | 15:41

Hmm, en wat te denken van die ‘monsters’ met een verbrandingsmotor waardoor we allemaal gedwongen worden elke dag weer gif en troep in te ademen waarvan miljoenen mensen astma krijgen of zelfs ongeneesbare COPD.

Johnny66 04-01-19 | 16:52

EV monsters tanken toch ook ? Vuile stroom nog wel.

D-Fens_1963 04-01-19 | 17:44

@bitflip
Ziekmakende fossiele brandstof industrie? Ben je wel helemaal lekker? Verkeerd eten en drinken, niet bewegen, roken e.d. zijn volgens mij nog altijd de primaire oorzaken van het feit dat we met z'n allen geen 100 jaar worden.

bitflip 04-01-19 | 23:13

Omdat sommige mensen domme keuzes maken ten nadele van hun gezondheid mag ik niet aanstippen dat luchtverontreiniging de productie en verbranding van fossiele brandstoffen een direct verband met zorgkosten heeft?

Johnny66 05-01-19 | 09:50

kijk hoe die afrikaantjes gaten van tientallen meters inkruipen om hooggiftige grondstoffen voor jouw accu''s te verkrijgen om hier met vuile stroom (90 procent) het ego te blijven boosten , met name op de linker strook. . Vele filmpjes te zien !

Leukautootje 04-01-19 | 16:20 | 1

Nu is het tussen de 60 en de 80k, maar spoedig wordt dit alleen maar nóg lager.
Hier kun je er zelf één bestellen of een beetje met de instellingen spelen:
www.tesla.com/nl_NL/model3

Johnny66 04-01-19 | 16:53

Er zijn zelfs modellen te koop die je niet kan kopen .

Johnny66 04-01-19 | 17:05

Daarbij , het feit dat je een topsnelheid aangeeft voor een EV is erg discutabel. Iets met draagvlak.

jackychany 04-01-19 | 17:40 | 2

Onderaan het artikel staat dat het accupakket 80,5 kwh is. Dit is volgens mij onjuist en moet 75 kwh zijn. Bron teslamodel3wiki

H.Feitsma 04-01-19 | 20:27

Volgens EPA-documenten en het uitlezen van het batterijmanagement in de video die is gelinkt is er sprake van een bruto capaciteit van 80,5 kWh. Maar officieel zijn er nog geen mededelingen over gedaan. - insideevs.com/tesla-model-3-gets-80-5...

TP 1984 04-01-19 | 22:57 | 4

Over 20 jaar weten we wellicht niet beter meer en is de benzine auto net zo bekend als een floppydisk nu is, ondertussen ga ik mn best doen nog wel een mooie klassieker te kopen en er nog zoveel mogelijk van genieten zolang het nog kan.

Weet wel dat een Model 3 nu al een legendarische auto is. Er een kunnen bezitten over een tijdje als goede 2e hands kan later nog ooit een leuk pensioen opleveren als er dan ook weinig km's op de klok staan en in goede staat verkerend uiteraard.

Johnny66 05-01-19 | 09:51

Nieuw zijn ze al niet bepaald in goede staat , en dan 2 de hands.

UncleAlbert 05-01-19 | 11:36

Legendarisch, maar dan wegens de verkeerde redenen...
autoweek.com/article/green-cars/tesla...

Johnny66 05-01-19 | 13:16

Autos maken is een vak en dat leer je niet in de Vs.

Hiesjes 06-01-19 | 00:54

Tegen die tijd is de accu (het duurste onderdeel) wel naar de klote. Die degradeert wel in een paar decennia van weinig gebruik.

Reageer