Autobahn

U koopt nog steeds geen elektrische auto, want te duur

Hoewel het aandeel van de elektrische auto in de nieuwverkopen in november over de 9 procent ging, is een particulier in een elektrische auto nog zeldzaam. De reden hiervoor kennen we allemaal: elektrische auto's zijn simpelweg nog erg duur.

Van onze regering moet iedereen het liefst zo snel mogelijk in een elektrische auto, maar de realiteit is dat de afzet nu bijna exclusief wordt verdeeld over zakelijke rijders en de vloten van bedrijven. Waarom, dat weet iedereen, maar de conclusie komt nu ook van de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB: niet zozeer het bereik of de laadinfra, maar wel de prijs houdt de consument nog wel bij elektrische auto's. Niet genoemd, maar wel, relevant: u mag hier van ons de extreem lange levertijd bij optellen. Zo'n drie tot vier procent van de consumenten zegt een EV te overwegen, dus u kunt zelf invullen hoeveel van de bovengenoemde 9 procent op het conto van niet-particulieren komt. 

Zelfs de goedkoopste Renault Zoe (compleet, dus zonder batterijhuur) kost 32.890 euro, en als u deze incidenteel in een normaal stopcontact wilt pluggen, dan komt hier 559 euro voor een extra laadkabel bij. Een flinke smak geld, zeker wanneer je ook nog eens wat spullen of een gezin te vervoeren hebt, want de ruimte is vrij beperkt. Voor hetzelfde bedrag koop je ook een Skoda Octavia Combi met 150 pk. Ook de Nissan Leaf en de elektrische auto's van Hyundai en Kia zitten in de hoge regionen van de 30 duizend euro, en over de prijzen van een Tesla of een Audi/Mercedes/Jaguar zullen we maar helemaal zwijgen. 

Haken en ogen

Kortom: zonder KIA, MIA, VAMIL of bijtellingshulpjes moet je wel erg begaan zijn met moeder aarde én de liquide middelen hebben om elektrisch te rijden. Daar bovenop willen we nog een paar dingen aanstippen: wie voor het eerst een elektrische auto koopt, krijgt in de meeste gevallen ook te maken met de bijkomende kosten van een thuislaadpunt, inclusief elektriciën die een extra stroomgroep moet aanmaken. Daarbij zijn er weliswaar meer openbare laadplekken, maar het comfort van een auto met verbrandingsmotor wordt in sommige gevallen niet gehaald. 

Een voorbeeld: u woont in Enschede en wilt bij uw moeder in het verzorgingstehuis in Groningen langs. Het is winter, dus het bereik van uw Nissan Leaf 40 kWh is niet afdoende om zonder tussenladen heen en terug te kunnen. Voor het tehuis zijn geen laadplekken. In dat geval moet u uw gezin eerst afzetten, en vervolgens naar de dichtstbijzijnde beschikbare laadpaal rijden, om daarna te voet weer naar het tehuis te gaan. Als het koud is en sneeuwt geen aantrekkelijk scenario, want je betaalt niet 35 mille voor een auto om deze vervolgens niet ergens voor de deur te kunnen parkeren. Aan alles is een mouw te passen, maar elektrisch rijden betekent vooralsnog nagenoeg altijd compromissen sluiten. Zo heeft u momenteel zonder Tesla op vakantie-/wintersportritten gewoon nog een probleem.

Reacties

FredJ 12-12-18 | 12:23

Ik koop wel een tweedehands benzine-auto voor heel weinig als electrisch rijden aanslaat.
Benzine zal ook wel lekker goedkoop worden dan ;)

koeberg 12-12-18 | 15:30

Dat hangt er vanaf waardoor electrisch rijden aanslaat. Als dat komt doordat de overheid fossiele brandstoffen onbetaalbaar maakt dan gaat je redenatie niet op.
(en dan gaan er heel wat gele hesjes de straat op, maar dat terzijde)

Raider Twix 12-12-18 | 19:41

De overheid overleeft een 0 verkoop van benzineaccijns niet.

prutser83 12-12-18 | 12:45

"Als het koud is en sneeuwt", dan is je range ook nog een tikkie kleiner. Maar kom op, die paar dagen per jaar dat het sneeuwt (als het al sneeuwt) mag geen argument zijn.

Hoe dan ook. Ik wil een auto met grote kofferbak, genoeg ruimte voor de kids en een trekhaak. Range vind ik niet zo heel boeiend, ritjes van meer dan 100 km heb ik niet zo vaak in een jaar.
Als ik iets wat aan die eisen voldoet wil leasen kom ik al niet uit qua budget, zelf nieuw kopen is al helemaal niet te doen; van de afschrijving alleen al kun je best leuk 2e hands rijden...

2voor12 12-12-18 | 12:59

En tweede- of meerderhands elektrisch van zeg 10 jaar oud betekent investeren in een nieuw accupack van 10.000 euro. Waar brandstofauto's makkelijk 15 tot 20 jaar mee kunnen zijn EV's na 10 jaar gewoon totaal afgeschreven.

Harry Turtle 12-12-18 | 13:08

2voor12
Ongefundeerde onzin, er zijn genoeg Tesla's met meer dan 3 ton op de klok. Amper range verlies. De eerste Model S-jes zijn ondertussen ook al 7 jaar oud.
Onderhoudskosten zijn laag vanwege lage aantal bewegende en slijtdelen.
.
Daarnaast ben je met die opgefokte conplexe downsize turbo blokkies van tegenwoordig er echt niet zeker meer van dat je daar de 3 ton mee haalt.

Motormuis 12-12-18 | 13:31

Heb al een aantal Peugeot 208 blokjes gezien die na 60k gewoon op waren. Zolang het in de garantie zit is het niet erg, maar na de garantie ben je gewoon 3k verder.

Amazing Tukker 12-12-18 | 14:56

2voor12 12-12-18 | 12:59

Wat een onzin. Ik heb afgelopen zomer mijn Amerikaanse Ford Escape (Kuga) Hybrid AWD ingeruild, precies 10 jaar oud. De accu was nog in topconditie, hij verbruikte in toen ik 'm kocht 1:15,0 op zomerbanden, bij inruil in juli een keurige 1:14,0 op winterbanden, op normale benzine, bij stadsverkeer.

Het huidige autootje, een RAV4 Hybrid AWD gebruikt 1:17,5 op zomerbanden.

CamaroHans 12-12-18 | 14:14

@Harry en Motormuis: Welke EV zouden jullie hem aanraden dan? Ik ga ervan uit dat ie niet meer dan 1200 kg hoeft te trekken. Model X is natuurlijk geen optie voor iemand die, net als ikzelf, een baan heeft waarbij je een gewone middenklasser kan leasen.

CamaroHans 12-12-18 | 14:14

Oeps, had onder voorgaande reacties gemoeten...

prutser83 12-12-18 | 22:03

E-golf komt een beetje in de buurt. Maar ja, om nou 38K voor een Golf hatchback neer te tellen.
Maar goed, heb ondertussen een 2e hands Volvo gekocht met 2.5L vijfpitter, kost wat qua onderhoud, brandstof en MRB, maar omgerekend is dat ongeveer gelijk aan alleen al de afschrijving van die E-Golf.
Over een paar jaar zien we wel weer verder...

CamaroHans 12-12-18 | 23:25

E-Golf komt totaal niet in de buurt. Daar mag geen trekhaak op.

prutser83 12-12-18 | 23:43

Pffft, je hebt gelijk. Was even in de war met de GTE. Wat een prutzooi :/

Defman 12-12-18 | 14:44

Tegenwoordig woont 15% van de bevolking in een appartement en 40% in een rijtjeshuis, waarvan het merendeel geen eigen parkeergelegenheid heeft. Dus succes met het plaatsen van opladers in de publieke ruimte. Ik kan me niet voorstellen dat de samenleving bereid is om te betalen voor al de opladers; ik in ieder geval niet. Tenzij de politiek bereid is de belastinginkomsten op mobiliteit, waarvan daadwerkelijk maar ongeveer een derde naar mobiliteit gaat hier in te stoppen. Maar dan krijg je dus wel gaten in de begroting, want steuntrekkers en windmolensubsidies moeten natuurlijk ook betaald worden.

koeberg 12-12-18 | 15:09

> een rijtjeshuis, waarvan het merendeel geen eigen parkeergelegenheid heeft.
Ik woon in een grote Vinexwijk (27.000 inwoners). Bijna allemaal rijtjeshuizen met carport. En er zijn nog veel meer van dat soort Vinexwijken.

CamaroHans 12-12-18 | 17:15

Dat is niet echt een woning voor Jan Modaal dan denk ik. Kom eens in de gemiddelde stad kijken hoe het daar met de parkeergelegenheid staat.

koeberg 12-12-18 | 17:41

@CamaroHans
De gemiddelde stad? Haha, ik woon in de meest gemiddelde stad van Nederland. En al mijn buren zijn heel erg Jan Modaal.
indebuurt.nl/apeldoorn/nieuws/opmerke...

CamaroHans 12-12-18 | 23:31

Haha, ja je hebt gelijk, maar kom zeg zelf, Apeldoorn is gewoon een dorp. Ik kom uit de omgeving van Rotterdam waar in de omgeving gewoon heel erg veel hoogbouw is, en oudere wijken waar al te weinig parkeerplek is. Hoe gaan al die mensen hun auto opladen en belangrijker, hoe gaan die mensen zo'n dure auto aanschaffen??

Boemibol 12-12-18 | 15:15

En toch wil de de Nederlandse staat diesel 2 en benzine 1 cent duurder maken zodat het overgrote deel klootjesvolk kan meebetalen aan het goedkoper maken van electrisch rijden.

koeberg 12-12-18 | 15:27

Als de Zoe €32.890 kost plus huur van de accu dan ben je goedkoper uit met een Hyundai Ionic. Kost 1000 euro meer, maar dat is inclusief accu (dus geen huur).

Zou je wel willen we 12-12-18 | 20:07

De zoe van 32.890 is inclusief de accu dus geen huur.

Leukautootje 12-12-18 | 16:22

Dat is ook zo, ik kan rustig 50.000 liter benzine kopen voor de prijs van een Tesla, neemt niet weg dat ik het wel als de toekomst beschouw.

Johnny66 12-12-18 | 16:48

Klimaat akkoord zorgt ervoor dat de EV ons wel door de strot geduwd wordt , kosten € additionele 13 miljard voor de fossiele rijders. NL als beste jongetje in .....

Easy_S 12-12-18 | 18:43

Grootste probleem blijft voor mij de wassen neus van het elektrisch rijden. Want waar komt die elektriciteit vandaan? Het gros van de energiecentrales draait nog op verbranding van gas, kolen, afval of biomassa (80% draait op verbranding van gas of kolen). Hoeveel beter is dat vergeleken met de verbranding in de motor van mijn auto? Een benzinemotor komt aan de 25% efficiëntie en een diesel aan de 30%. Een energiecentrale komt iets hoger uit, zo'n 35% bij het stopcontact. Maar een elektrische auto heeft een rendement van 90% dus die 35% wordt dan 32%. Da's niet zo heel veel beter dan de 32% van een dieselmotor. Dan rijd ik, zeker gezien de actieradius en het gemak van het tanken in binnen- en buitenland, toch liever in mijn dieseltje. En ben dan maar 2% "vervuilender" dan de zogenaamd schone elektrische auto's.

Easy_S 12-12-18 | 18:44

*... dan de 30% van de dieselmotor.*

bartele4 13-12-18 | 10:16

Wat mij opvalt in alle reacties dat de mensen met een caravan zich hier niet melden, een elektrische auto is nog niet in staat om de gemiddelde caravan op de plaats van bestemming te brengen zonder onderweg minstens een maal te laden, laat staan dat hij in staat mag worden geacht de wat zwaardere caravan op zijn plaats van bestemming te brengen. Dat aspect is nog helemaal niet aan de orde geweest. Niet iedereen is in staat om een ton op tafel te leggen voor elektrische trekauto aan te schaffen die 1200 of meer kg kan voortbewegen over langere afstand.
Wij hebben een caravan land bij uitstek, zou met deze voorziening gewoon de nek worden omgedraaid. En wat te denken over de grens , daar zijn ze nog lang niet zover.

Questionmarc 13-12-18 | 11:05

De enige elektrisch auto die ik zou overwegen is de Tesla Model 3, als daar een trekhaakje op kan. Want anders moet ik in de vakantie alsnog een andere auto regelen. En nee, daar hoeft geen grote caravan achter maar een vouwwagen van 700 kg, dus de impact op het bereik zal dan beperkt zijn.
Het grote probleem is nu dat er gewoon weinig keuze is. Ik wil graag elektrisch rijden maar dan gaat mijn v70 wel de deur uit. 2 autos is gewoon geen optie.

Reageer