Autobahn

Het wordt hoog tijd om op te treden tegen middenbaanplakkers

Overal waar drie rijstroken één kant op gaan zie je ze: mensen met een morbide angst voor rechts houden. Ook al zijn er zeeën van ruimte, ze blijven tot irritatie van het snellere verkeer op hun rijstrook. Hoog tijd om dit egoïstische gedrag te beboeten.

Wat is asociaal rijgedrag? Bumperkleven, files ontwijken via uitvoegstroken en algeheel agressief gedrag in het verkeer zonder meer, maar weet u wat minstens zo aso is? De 'ik ben alleen op de wereld'-mentaliteit van vele bestuurders. Mensen die het vertikken om snelheid te maken als er ingevoegd moet worden, en hiermee iedereen achter zich in gevaar brengen, en mensen die. Maar. Niet. Van. Die. Middenbaan. Komen. Niet zelden is er een overlap tussen beide groepen bestuurders.

Elke wegcode/wegenverkeerswet in continentaal Europa schrijft voor dat de plaats op de weg rechts is, dus wie volop ruimte op rechts heeft, moet een baan opschuiven. Hier zijn grenzen aan, zeker op een vijfbaans A2 zou het zeer onrustig worden als iemand met een beetje snelheid de hele tijd van links naar rechts aan het weven is. Dit is precies de reden waarom bijvoorbeeld de randweg Eindhoven in vier tweebaans stukken is opgeknipt, in plaats van twee vierbaans stukken. Op twee banen in één richting rijdt het verkeer het efficiëntst. Echter, op een driebaans (eigenlijk zesbaans dus) snelweg begint de irritatie. U rijdt netjes 130 rechts, en vervolgens komt u de één na de andere halve zool tegen die stoïcijns met 110 de middenbaan bezet houdt. Wat doet u dan? Volledig naar links opschuiven en daarna weer volledig naar rechts, of gewoon uw baan houden en er rechts voorbij? Ondergetekende is inmiddels op het punt aanbeland waarbij voor de laatste optie gekozen wordt, mits er geen mogelijke conflicten zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een truck verderop waar u zich op klemrijdt als de gekrenkte middenbaanrijder besluit gas bij te geven om u - asociale rechtsinhaler - een lesje te leren.

Gevaarsetting

Het probleem hiermee is a) het is verboden om rechts in te halen en b) het is gevaarlijker dan links inhalen, omdat automobilisten passerend verkeer links verwachten, en niet rechts. Bovendien kijkt het slag mensen dat op de middenbaan kleeft doorgaans ook uitermate slecht in zijn/haar spiegels, wat de risicosetting door een plots toch naar rechts komende auto alleen maar vergroot. Het laatste punt is vele malen belangrijker, want er wordt nauwelijks nog door echte agenten bekeurd, dus de pakkans is ook voor rechtsinhalers uitermate gering.

U zou overigens kunnen discussiëren of het passeren van iemand aan de rechterkant, zonder dat u hiervoor of hierna direct een baan opschuift, kwalificeert als rechts inhalen. Het is eerder het houden van je rijstrook. Maar goed, dat is een (bij voorbaat verloren) discussie die u met het OM aan mag gaan, als het toch eens tot een constatering door een diender komt.

Het beste zou zijn om de oorzaak van het asociale rijgedrag aan te pakken, en dat betekent eindelijk eens boetes uitschrijven voor die irritante vervelio's die op de middenbaan plakken, en doorgaans met niets anders bezig zijn dan zichzelf. En dan hebben we het niet over mensen die even naar rechts hadden gekund, maar daarna weer voor een inhaalactie naar links moeten, maar mensen die honderden vrije meters rechts van zich hebben. Als er 250 meter voor u een vrachtwagen met 90 km/u rijdt, en u hebt zelf 120 op de klok, dan duurt het een halve minuut tot u er bij bent. Ruim tijd om even plaats te maken voor sneller verkeer. Het resultaat van mensen die te veel links kleven, is dat mensen die normaal gedisciplineerder rechts rijden nu ook naast de meest linker rijstrook gaan rijden, omdat ze zich anders altijd rechts klem rijden zodra er langzamer verkeer opdoemt. Hierdoor hangt iedereen links, en gaat de snelheid er bij sommigen onnodig uit. Dit laatste gaat vooral op in Duitsland, op de stukken met Freie Fahrt. Stel: u rijdt 140 op de middenbaan. Voor u rijdt iemand 120, en in uw spiegels komt er links een treintje met 160-170 aan. Dan smijt je als nette chauffeur je auto niet naar links, want daar hinder je het snellere verkeer. Maar omdat die luldebehanger voor u stug in het midden blijft rijden, bent u uiteindelijk degene die op de rem moet trappen, moet wachten, en na een inhaalactie weer terug naar de originele kruissnelheid. Dit kost onnodig tijd en brandstof, en voor wat? Remmen op de snelweg is in 99 procent van de gevallen onnodig.

Boetes

En daar moet jij wat aan doen, SNOR

Om te tonen dat ons politieapparaat middenbaanrijders absoluut geen prioriteit geeft, raadpleegden we cijfers van het CJIB. Er werden in 2017 veel meer boetes uitgeschreven voor rechts inhalen dan voor onnodig links rijden: 5.190 tegenover 2.162 stuks. Bovendien is de boete voor rechts inhalen met 229 euro veel duurder dan de 140 euro die het CJIB rekent voor het 'niet zoveel mogelijk rechts houden'. Opbrengst: 1,2 miljoen voor rechtsrijders, en drie ton voor middenbaanrijders  Een bizarre situatie als je naar het verkeersbeeld kijkt. Ons voorstel: als alle agenten die tegenwoordig zo scherp zijn op het gebruik van een smartphone achter het stuur meteen even de middenbaanplakkers meepakken, dan leren deze hun voor medeweggebruikers oneindig irritante gedrag hopelijk eens af. 

En nogmaals: hierbij moeten de echt duidelijke gevallen aangepakt worden, om te voorkomen dat mensen elke twee seconden van baan wisselen uit angst voor een bekeuring. De definitie in Nederland is al behoorlijk ruimhartig: pas als je langer dan 10 seconden onnodig links blijft hangen, mag de agent bekeuren (in Duitsland is dit zelfs 20 seconden). De politie Rotterdam heeft in juni van dit jaar de aanpak van linksrijders al eens tot speerpunt van het handhavingsbeleid gebombardeerd, we wachten met smart op de statistieken van 2018 om te zien of ze ook echt meer bekeurd hebben. Hopelijk lezen de Duitse collega's ook mee, want wie daar vooral op een (truckvrije) zondag rijdt wordt helemaal knettergek. De twee linker stroken zijn propvol, en de rechter wordt nauwelijks gebruikt. Hieronder een videootje uit Duitsland over de zogeheten Mittelspurschleicher, die er bij constatering KEIHARD met 15 hele euro aan boete worden aangepakt:

Reacties

LonelyWanker 11-12-18 | 17:15

Helemaal mee eens! Je kunt wel een 3 baansweg aanleggen maar die die middenbaanplakkers blijft het effectief een tweebaansweg. Superirritant.

Epistulae_Morales 11-12-18 | 21:41

Dat ligt er natuurlijk wel aan hoe druk de meest linker baan is. Als daar gewoon ruimte is, haal je daar toch in?

RiKoMaWi 12-12-18 | 09:48

@Epistulae_Morales: Daar zit nou net het probleem. Met 'Er is toch een baan vrij om in te halen' praat je het gedrag middenbaanplakgedrag goed. Maar schuif je op naar de meest rechter baan dan zijn er twee banen vrij om in te halen = betere doorstroming.

GoedenMorgenDezeMorg 11-12-18 | 17:20

Zolang sneller verkeer rechtsrijders 'klemrijdt' achter een vrachtauto, blijft iedereen in het midden rijden. Zo simpel is het. Andere tips om een fijner mens te worden: vertrek eerder van huis, tel vaker eens tot 10, bespreek flexibele werktijden en thuiswerken indien enigszins mogelijk en vooral gun die ander op de weg ook eens wat. Dus ga eens naar rechts als er een BMW of Audi in je spiegel opduikt maar ook, laat het gas even los als iemand zichtbaar achter een vrachtauto vandaan wil.

JaEchtZekerWel 11-12-18 | 17:32

Hear hear

two ball cane 11-12-18 | 17:53

Dit. Je ziet ook vaak dat als iedereen braaf de maximale snelheid rijdt er een hele trein van auto's is die 5 km harder rijdt/wil rijden. Prima hoor. Als midden/rechts vrij is ga ik naar rechts. Maar als ik dan een vrachtwagen tegenkom zijn het om de een of andere reden altijd duitse auto's/taxi's die vooral het gat met hun voorganger dichtrijden omdat ik 'langzamer' ben. Zulke mensen verpesten het voor de mensen die prima naar rechts willen.

Questionmarc 11-12-18 | 22:12

Dit dus. Ik rij meestal net boven de 100 (3/4 van mijn rit gaat over 100km/uur wegen) en merk dat zodra je naar rechts gaat dan gaat de auto die al 5 min achter je zit net iets harder rijden waardoor je weer van de cc af kan bij de volgende vrachtwagen. Dus zit ik inderdaad langer dan nodig op de middenbaan.

Muxje 12-12-18 | 00:13

@ Questionmarc 11-12-18 | 22:12 : Heel erg herkenbaar. Soms kan je ze op sleeptouw nemen. Jij gaat naar rechts, zij gaan ietsjes harder rijden om "niet naar de rechterbaan te hoeven"... en dan versnel je langzaam. Soms kan je ze van 100 naar 140 meenemen.

De Ongematigde 11-12-18 | 17:23

Als ik mijn jaarlijks tripje naar zuid Spanje maak laat ik mijn kinderen, om de tijd te doden, turven hoeveel van die middenbaan-terroristen ik rechts passeer (Ik blijf op de meest rechtse rijstrook rijden). Met name in Frankrijk schrijven zij zich de vingers blauw, kaffers daar hebben echt niet gehoord van rechts houden. Zelfs nadat ik een geïrriteerde blik tijdens het passeren hun richting in werp blijven de meeste stoïcijns hun weg vervolgen op de middenstrook, slechts een enkeling begrijpt de hint en gaat dan naar rechts.

two ball cane 11-12-18 | 17:46

Ik ben een schijterd en durf niet rechts in te halen. Ik ga er dus altijd helemaal omheen maar zorg dan wel bij het 'invoegen' op de middelste baan (direct voor de slomeduikelaar) dat er tussen de 30 en 50 centimeters tussen onze autos zit. En dan 5 seconde later het laatste baantje naar rechts opschuiven. En dan ook gewoon stoïcijns doen alsof je niet snapt waarom die maniak uit z'n vel springt. Heerlijk.

GoedenMorgenDezeMorg 11-12-18 | 17:56

Succes met het opvoeden van de rest van wereld en ook succes alvast voor die ene keer dat je de verkeerde tegenkomt.

jitro 11-12-18 | 20:57

Ik kom hier waar ik woon niet op een snelweg( is er niet) en er is heel weinig verkeer. Stoplichten (als ze er staan) springen op rood als je te hard de bebouwde kom in rijd. Ik ben een rustige rijder die de tijd heeft en neemt. Ik ben het niet altijd geweest. Heb gewerkt al vrachtwagenchauffeur op buitenland, op Schiphol en chauffeur bij een koeriersbedrijf vaak ook buitenland en snachts voor fokker. Kan me nog goed herinneren de stoplichten bij weert, picknicken in de berm en een brug op de snelweg die open ging voor de scheepvaart de oude Zaltbommel brug zonder midden geleiders Dat zou nu een verkeers infarct geven met als gevolg kilometers lange files aan beide kanten. Ik was laatst in Nederland voor 5 dagen ik werd opgehaald op Schiphol ik ben blij dat ik weer hier terug ben. Man man wat een drukte en chaos op de Nederlandse wegen.

Tapu 11-12-18 | 17:31

De gemiddelde Nederlandse automobilist lijkt te denken dat ie rechts houdt als ie niet in de meest linker baan rijdt. Ook al zijn er rechts van hen één, twee of drie stroken vrij. Ik ben inmiddels ook zo ver dat ik er doorgaans rechts voorbij ga en het grappige is dat het vaak educatief werkt: als ik dan in m'n spiegels kijk zie ik ze alsnog naar rechts gaan. Zendingswerk is het!

Epistulae_Morales 11-12-18 | 21:49

Ik zou de mongelen de kost niet willen geven die je niet links inhalen op de meest linker baan maar gaan bumperkleven, soms zelfs flitsen, omdat ze op de middenstrook je willen passeren. Dat in combinatie met het eveneens achterlijk slechte verkeersinzicht met een vooruitziende blik van maximaal 100m waarbij je continu klem gereden wordt maakt mij tot een middenbaanrijder met een attitude ‘ flikker op

Overigens is al jaren bekend dat inhalen en daarbij van baan wisselen de doorstroming verslechtert. Als iedereen gewoon zoveel mogelijk in zn baan blijft en gewoon links/rechts passeert, zeker met uiterst rechts verplicht en gereserveerd voor vrachtverkeer en aanhangers is iedereen gewoon sneller op zn werk.
Maar ja dan kun je natuurlijk niet even 140 in je paupergolf of paupervolvo 1.x met 2 uitlaten...

RiKoMaWi 12-12-18 | 10:00

@Epistulae_Morales: Dus jij bepaald je eigen verkeersregels? Volgens jou verslechtert van baan wisselen de doorstroming, maar je blijft zelf in de weg rijden voor het achteropkomende verkeer. Het achteropkomende verkeer moet door jou(!) van baan wisselen. Als er 50 auto's achter je rijden die sneller willen, dan wordt er 50x van baan gewisseld om je in te halen. Was jij 1x van baan gewisseld dan had je 50 baanwissels voorkomen. Degene die de doorstroming verslechert ben jij!

JaEchtZekerWel 11-12-18 | 17:31

Ik heb aan iedere medegebruiker een tyfushekel en dat geeft toch een rust...

Jan Slot 11-12-18 | 17:37

Helemaal mee eens, afschieten dat tuig.

Wedstrijdkrokodil 11-12-18 | 18:15

Links plakken is niet het grootste probleem. Ik zou liever zien dat een ander probleem wordt aangepakt: Bestuurders die een kruising oprijden terwijl deze nog niet vrij is, waardoor er een permanente staat van chaos heerst. Ga die hufters eens beboeten. Daar heb ik elke dag last van.

Johnweer 11-12-18 | 21:47

Vlak de mensen niet uit die op een voorsorteervak/afrit/stoplicht gewoon 6 a 8 meter afstand houden terwijl ze stilstaan zodat achter hen mensen niet kunnen aanschuiven en dus de doorgaande weg wel moeten blokkeren.

Beffel0Bill 11-12-18 | 18:20

Ach jah .....
Wat is het probleem?
Door die middenbaanplakkers is d'r nog eens wat te sturen op de snelweg.
Helemaal van baan 1 naar baan 3 om zo'n malloot in te halen is spannender als suf voor je uit gaan zitten staren op baan 1 en door kachelen.
Er zitten risico's aan rechts passeren.
Als ze niet spiegelen lig je in de berm.
Als oom agent d'r zin an heeft schrijft ie je op ....
Beetje sturen maakt het leven op de snelweg minder saai, da's mijn mening.
Laat die malloten lekker plakken op baan 2, pffff.

youwish 11-12-18 | 21:49

Nee, geen probleem hoor want dat zie je toch aan de richtingsaanwijzer dat ze alsnog naar rechts komen. Oh nee, die gebruiken ze ook niet alleen als je iemand zien rijden . Facepalm..

dr.andus 11-12-18 | 18:42

Onzin. Het probleem is dat we niet gewoon rustig op onze eigen baan kunnen blijven en zonodig rechts inhalen. Iedereen die wel eens in de VS heeft gereden hoeveel extra rust dat geeft in het verkeer. In plaats van al dat voortdurende gezigzag van rechts naar links en weer terug.

Neviathan 11-12-18 | 23:56

Helemaal mee eens, in het verkeer is het praktisch niet te doen om telkens helemaal naar rechts te gaan. Vervolgens rij je achter een vrachtwagen die net 80 haalt en moet je wachten tot iemand zo gul is om je er wel tussen te laat. Het voordeel van alleen links inhalen lijkt me redelijk klein tov de nadelen. Steeds meer auto's hebben nu ook dodehoek-detectie wat links en rechts inhalen minder risicovol maakt.

Applefanboy69 12-12-18 | 08:25

Als van baan wisselen “praktisch niet te doen is” ben je dat pappiertje ook niet waardig.
Mag hopen dat je nooit opnieuw hoeft af te rijden, bovenstaande gedrag wordt namelijk tijdens uw afrijden niet beloond met een roze pasje van het CBR.

timberleek 12-12-18 | 13:18

keep your lane is leuk op lange uitgestrekte wegen. In Nederland gaat dat nooit werken.

We hebben hier veel te veel op- en afritten en daardoor veel te veel zijlingse verplaatsingen om op die manier een rustig verkeersbeeld te geven.

keep your lane gaat hier alleen maar leiden tot legaal geblokkeerde snelwegen ongeacht de breedte. En links en rechts verschillende snelheden is gewoon wachten op problemen.

Pcharky 11-12-18 | 18:56

Simpele maatregel verhelpt dit. Als de rechtsinhaler er drie kan pakken in 5 minuten, wordt zijn bon verscheurd, en krijgen de middenhangers die bon erbij. Moet je eens kijken hoe snel opa in de ochtendspits naar rechts gaat...

Biet 11-12-18 | 19:03

Met name het gebruik van een spitsstrook ontgaat deze bevolkingsgroep. Ik stel voor: negeren van groene pijl net zo zwaar beboeten als negeren van rood kruis.

Harry Turtle 11-12-18 | 21:08

Spitsstrook was geniaal toen het net ingevoerd was, geen hond die het begreep dus heerlijk met 80 langs de files cruisen tussen de beroepschauffeurs.

nulk 11-12-18 | 19:41

Mijn grootste irritatie met de middenbaanrijders zijn degene die liggen te slapen en wakker worden zodra je er langs wilt.
Zit je lekker met 120 op de rechterbaan, kom je zo'n eikel tegen die met 100-110 op de middenbaan rijdt. Dus: naar de middenbaan, er achter, huppakee naar de linkerbaan en er langs zou je zeggen.
Maar nu wordt meneer wakker, en heeft zoiets van: hey, volgens mij ga ik te langzaam. En tegen de tijd dat je naast hem zit gaat ie 140. Dus dan laat ik het gas maar weer los, ga netjes naar de rechterbaan en zie hem in de verte verdwijnen. Waar die dan weer indommelt en zijn gas laat zakken en ik hem vervolgens weer tegenkom.

Epistulae_Morales 11-12-18 | 21:54

Ja jij snapt het dus ook al niet. Je moet gewoon 120 op de middenbaan rijden en dan ga je er links voorbij. De rechterbaan voor vrachtwagens , aanhangers etc laten houden. Als iedereen zo rijdt, rijdt iedereen sneller.

KoffieDikKijken 12-12-18 | 10:17

Epistulae_Morales 11-12-18 | 21:54

Jij bepaalt dus schijnbaar je eigen regels op de weg. Je bent verplicht om rechts te houden, ga dan ook naar rechts.

MonsantoSucks 11-12-18 | 19:47

Grotendeels eens met dit verhaal maar dat klemrijden gebeurt dus ook constant als je wèl rechts rijdt. Ga je lekker met 135km/u op de rechterbaan en in zicht die vrachtwagen, wordt je alsnog door een veel snellere kolonne audi's op de middenbaan klemgereden zodat je bijna tot stilstand komt achter die vrachtwagen. Dat rechtsrijden is wel zo netjes maar je moet er ook veel meer slalomacties door maken. Effectief ben je sneller op je bestemming door op de middenbaan 125km/u te rijden.

LonelyWanker 11-12-18 | 21:03

Dan spiegel je gewoon niet goed, met mijn camper heb ik dit probleem namelijk ook niet. Gewoon een kwestie van inschatten hoe snel het overige verkeer rijdt en op tijd richting aangeven en er voorbij. Ik rijd me nooit klem. Ligt toch echt aan jezelf als dit je overkomt.

Neviathan 11-12-18 | 23:59

@LonelyWanker jij rijdt met je camper in de ochtend- en avondspits? Als het in de spits zou makkelijk was om er tussen gelaten te worden zouden minder mensen de meest rechter baan vermijden.

CamaroHans 12-12-18 | 08:18

In de spits zijn er geen middenbaanplakkers, dan is alles vol, links midden én rechts.

trongbeker 11-12-18 | 19:49

In het weekend zijn de overjarige Belgische exemplaren die een iPad als navigatiemiddel voor hun snuit plakken het ergst. Deze types klampen zich aan hun stuur vast alsof hun leven ervan af hangt en weigeren ook maar één blik in de spiegels te werpen, terwijl ze met een noodgang van 90 km/h over de middelste strook pruttelen.

CamaroHans 12-12-18 | 08:19

Het woord zondagsrijder is ook niet toevallig ontstaan.

snars 11-12-18 | 20:13

Hoewel de constatering van linksplakkers en de aandacht die u hiervoor vraagt uitstekend zijn, gaan wij, allen die nu leven, het handhavend optreden van oom bromsnor niet niet meer meemaken. Die doen het al 50 jaar niet meer.

CamaroHans 12-12-18 | 08:20

Klopt, daarom haal ik ook gewoon rechts in. Pakkans is gewoon nul.

jitro 11-12-18 | 20:16

Ik pleit ook voor meer politie die zijn taken uitvoert. Ben ook een voorstander dat mensen die zich misdragen verplicht een cursus met staatsexamen opleggen en bij slagen het rijbewijs terug te geven aan de kandidaat. Bij hardnekkige overtreders rijbewijs en auto inleveren. Regels en wetten moeten weer terug in aanzien stijgen men moet weten dat deelnemen in het verkeer geen spelletje is maar een serieuze taak voor de bestuurder. In het land waar ik woon raak de passagier(s) zijn rijbewijs kwijt als de bestuurder met drank op word gepakt. De passagier(s) is medeverantwoordelijk als de bestuurder met drank op achter het stuur kruipt. Goede zaak.

draaideurgezeur 12-12-18 | 01:15

Goh, dat lijkt bijna op "Gezond Verstand(tm)". Dat ik dat nog mag meemaken. Maar... dat is vast niet in Nederland, he? Het laatste beetje gezond verstand is al decennia geleden operatief verwijderd uit elke wetgeving en handhaving hier.

CamaroHans 12-12-18 | 08:26

Daar ben ik ook voor, echter moet de verkeerspolitie met 50% worden verminderd. Laat dat geld maar naar politiezaken gaan die dringender zijn. Zoals rond AZC's bijvoorbeeld waar je dochter niet langs kan fietsen of uit de bus kan stappen. Controles zoals we bij wegmisbruikers zien kunnen wat mij betreft volledig worden opgedoekt.

027 11-12-18 | 21:22

Zet de minimale snelheid op het matrixbord boven de betreffende rijstrook. Maak de status van het matrixbord zowel de maximale als de minimale snelheid en regel dat dus per rijstrook.

Van linkerbaan 100/120/130 via middelste baan op 10 of 20 km minder en rechts op 80/90.

Dan hoef je dus ook niet naar rechts meer als je je maar aan de minimum snelheid houdt.

En flitsers? Doe dat maar waar het wel nuttig is.

Ik_ben_1337 11-12-18 | 21:34

Bij een file (stilstaand of langzaam rijdend verkeer) is het toegestaan om rechts de rij auto's in te halen. Dus wanneer er 2 of meer van die plakkers met lagere snelheid dan de maximum snelheid niet naar rechts gaan mag je rechts inhalen mits je zelf niet harder gaat dan de maximum snelheid, want dan ben je zelf ook fout bezig. Alleen zijn ze 'helaas' lang niet altijd met minimaal 2 achter elkaar waardoor ik dus volgens de wet ook fout ben.

Johnweer 11-12-18 | 21:41

"Als er 250 meter voor u een vrachtwagen met 90 km/u rijdt, en u hebt zelf 120 op de klok, dan duurt het een halve minuut tot u er bij bent. Ruim tijd om even plaats te maken voor sneller verkeer. "

Dan duurt het inderdaad 30 seconden voor je vol op de achterkant van die vrachtwagen klapt.

Het is handiger om ruim daarvoor alvast een baantje op te schuiven.

Epistulae_Morales 11-12-18 | 21:59

Als ik 500 meter een vrachtwagen rechts voor me heb en links is ruimte om in te halen, dan gaat u maar kekker daar inhalen. En ja, dit is realiteit in Nederland. Niet links inhalen maar erachter blijven plakken .. in Duitsland, Frankrijk en zelf België begrijpen ze dit, maar niet in Nedelnpand waar status op de weg bepaald wordt door hoeveel last je iemand anders geeft

youwish 11-12-18 | 21:46

10 Seconden! wtf wacht dachtje van 5 seconden! Ik ben er in 2 seconden voorbij kan je weer terug.

Blasfemie 11-12-18 | 22:21

Rechts inhalen zorgt voor zo veel ongelukken en gewonden dat het nogal logisch is dat dat een boete boete op staat dan niet compleet rechts houden. Het is ook mogelijk dat iemand vanwege een foutje (te vroeg voorsorteren ed) op die middelste baan zit. Rechts inhalen kan niet per ongeluk, mensen die dat doen zouden ze gewoon hun theorieexamen over moeten laten doen en daarna hun rijbewijs terug geven.

zimmerschwanz 11-12-18 | 22:36

Eerlijk is eerlijk, het zijn bijna altijd lichtgetinte mensen (type NAF) die in het midden blijven hangen. Waarschijnlijk vinden ze het niet stoer om naar rechts te gaan, of ze hebben het gewoon niet geleerd bij hun eigen rijschool.

draaideurgezeur 12-12-18 | 01:23

Nouou... ik rij 2 x daag op de A2 en daar zie ik dagelijks zulke stumpers. Ik zie dan voornamelijk bejaarden, vrouwen en figuren met meer aandacht voor hun mobiel dan de weg, die op de middenbaan blijven plakken en te langzaam tot VEEL te langzaam rijden. En ja, dat zijn de file-veroorzakers. Ik zorg altijd dat ik er zo snel mogelijk langs ben, want die lui kijken echt nergens naar en van spiegels hebben ze al helemaal nog nooit gehoord. Levensgevaarlijk. Ik ga daar ook nooit rechts langs, want ze kijken niet dus je weet nooit wat ze doen als je er net naast zit. Altijd links erlangs, dat is het veiligst.

Doctor Honoris Causa 11-12-18 | 23:01

In Belgie is dit standaard. Waarschijnlijk vinden ze het veiliger, voor als ze in slaap vallen ofzo. Uberhaupt is het deelnemen aan het verkeer in Belgie doodeng. Ik kom er meermalen per week en hoe sympathiek ik onze zuiderburen over het algemeen ook vind, autorijden is daar ronduit gevaarlijk.

TP 1984 11-12-18 | 23:16

"Dit is precies de reden waarom bijvoorbeeld de randweg Eindhoven in vier tweebaans stukken is opgeknipt, in plaats van twee vierbaans stukken. Op twee banen in één richting rijdt het verkeer het efficiëntst."

Ja totdat afslag Leenderheide in zich komt. Daar moet iedereen blijkbaar om de een of andere reden met 20 km/h uitvoegen.
Geweldig die 4x 2 baans. Ze hadden het beter boven elkaar moeten bouwen. Dan weet je niet of er onder of boven ook tegelijkertijd file is.
Scheelt kijkersfiles.

Expert Homo 12-12-18 | 01:40

"dit egoïstische bedrag"?

Expert Homo 12-12-18 | 01:46

Op een vierbaansweg (dus 2 rijstroken voor rechtdoor) reed ik een keer met 120 km/h achter een vrouw. Terwijl ik achter haar reed, kakte haar snelheid in naar de 105. Ik ging inhalen, wat doet ze? Gaat ze weer gas geven, tot ±130! Dan maar met 140 er voorbij (ik ben niet zo van het te hard rijden). Gat gevallen, ik val terug naar 120. Even later haalt ze mij in en gaat voor mij rijden. Vervolgens kante ze weer in van 125 naar 105. Dit heeft zich *serieus* 5 MAAL HERHAALD! Ben ik dan gek??

Expert Homo 12-12-18 | 01:48

De laatste maal trok ik haar meet tot 150 trouwens. Ik moest serieus een paar minuten lang 160 km/h rijden om haar kwijt te raken.
.
Ze heeft geen enkele keer bij mij in de auto naar binnen gekeken.

xtree 12-12-18 | 08:00

Soms als er bijna geen verkeer is bv vanuit Groningen naar Amsterdam, dan rij ik vaak links, omdat rechts de weg zoveel hobbeliger is..

KoffieDikKijken 12-12-18 | 10:02

Ook ik moet bekennen. Ik kies tegenwoordig voor optie 2.

Reageer