Autobahn

'Voer speciaal boetetarief in tegen laadpaalklevers'

Het is de grootste irritatie van elektrisch rijdend Nederland: de laadpaalplakker. Degene die het nodig vindt om een laadplek als parkeerplek te gebruiken kan in de toekomst rekenen op een extra boetetarief voor het bezet houden van de laadplek.

Volgens de mensen met een elektrische auto is niet zo irritant als aankomen bij een laadpaal en erachter komen dat er al iemand anders hem in gebruik heeft. Dan heb je mooi pech met je Tesla op 1% en geen andere opties in de buurt. Als het dan ook nog blijkt dat de auto van de bezethouder drie uur geleden al afgetopt was, maakt het extra zuur. Daarom moet dit soort gedrag aangepakt worden. De laadpalen zijn schaars en moeten daarom ook zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Een boetetarief voor laadpaalplakkers lijkt hiervoor de oplossing als we Vereniging Elektrische Rijders en enkele grote energiebedrijven mogen geloven.

Volgens de partijen moeten laadpaalparkeerders nadat het opladen gestopt is beboet worden met een extra hoog tarief. Hoe hoog dat moet zijn, is nog niet bedacht, maar uit een proef van de TU Delft, de Hogeschool van Amsterdam en het bedrijf PitPoint bleek dat Amsterdammers hun elektrische auto tussentijds verplaatsen als ze het lullige bedrag van 25 cent per uur extra moesten betalen. 80 procent van de plakkers voelde de pijn in de portemonnee en verplaatste de batterijbolide.

Of toch niet

Een boetetarief lijkt dus te werken. Dat blijkt ook uit woorden van Energiebedrijf Nuon/Vattenfall. Dit bedrijf heeft een boetetarief al langer in gebruik en merkt op dat laadpalen 20% vaker ook daadwerkelijk laden. Dat duidt er dus op dat er vaker ruimte is om te laden. Maar toch werkt het hele idee niet volgens Maarten Hachmang van laadpastop10.nl. Volgens hem boeit het kleine beetje extra geld niet wanneer mensen met de auto erop uit gaan. Parkeren moet toch gebeuren, dus die paar centen maken dan ook niet uit.

Daarnaast merkt hij op dat er in de laadpassenwereld een hevige concurrentiestrijd gaande is, en dat zieltjes winnen met boetetarieven daarbij niet gaat helpen. En zelfs als ze er wel zijn, dan worden ze waarschijnlijk weggepoetst in vaste maandelijkse bedragen waardoor de klant toch niets meer door heeft.

Overheid

De invoering van een boetetarief lijkt dus geen echte nadelen te hebben, behalve voor de aanbieders van laadpassen. Deze kunnen de invoering hiervan tegenhouden en dus wordt er al gewezen naar ingrijpen van de overheid. Vereniging Elektrische Rijders denkt dat de volksvertegenwoordigers een belangrijke rol hebben in het beschikbaar maken van laadpalen. Zeker nu de druk hierop steeds toeneemt doordat er steeds meer accubakken rondrijden. Volgens de VER is het dan ook handig om de boetetarieven keihard te verplichten.

Reacties

bitflip 28-11-18 | 12:35 | 3

Typische transitie issues, dadelijk is er v2g standaardisatie en is het weer slimmer en winstgevender om die dikke batterypacks zo lang mogelijk gekoppeld te houden en in dienst te houden van het energie net.

Gewoon rustig alle parkeerplekken voorzien van standaard laders dus, en dan over een jaar off 4/5 je netwerk verkopen voor veel centjes aan zo'n wanhopige autobouwer die z'n achterstand probeert in te halen.

redanx 28-11-18 | 14:02

Ze kunnen nog niet eens de geleverde energie correct afrekenen. "Zo dadlijk" is misschien vanaf 2040/50.

Johnny66 28-11-18 | 16:33

In ieder geval , het is een oerwoud ( en dus te duur).

bitflip 28-11-18 | 18:16

Oh, dus daarom hebben we nog steeds geen magnetrons.

2voor12 28-11-18 | 12:52 | 9

Met waterstof heb je al die ellende niet. Huidige tankstations zijn prima om te bouwen dat ze ook waterstof kunnen leveren.
En natuurlijk heerlijk je tank in 5 minuten vol in plaats van uren een laadpaal bezet houden terwijl jij wanhopig duimen zit te draaien.

niet-creatief 28-11-18 | 12:59

Waterstof heeft daarintussen wel een boel andere nadelen waardoor het altijd de auto van de toekomst zal blijven. Eigenlijk is een waterstof cell een behoorlijk dure, inefficiente en ingewikkelde batterij. Batterij technologie ontwikkelt zich in sneltreinvaart en de waterstof cell staat al jaren stil.
Lui die vol blijven houden dat waterstofauto's de oplossing zijn klinken voor mij als religekkies.

www.treehugger.com/cars/why-hydrogen-...
energypost.eu/hydrogen-fuel-cell-cars...

De_Rokjesman 28-11-18 | 13:53

Dat je het relatief snel kan tanken is zo ongeveer het enige voordeel van waterstof. En je kan dat net zo goed met een alternatieve synthetische brandstof zoals mierenzuur wat als vloeistof voorkomt dat je het onder hoge druk in je voertuig moet opslaan. Ik volg niet zo goed waarom waterstof maar ge-papegaait wordt in plaats van te kijken naar andere brandstoffen die je ook duurzaam kunt produceren en kan verbranden in een brandstofcel.

2voor12 28-11-18 | 14:46

Het blijven pushen van een techniek waarbij je gewoon weet dat de infrastructuur nooit toereikend kan zijn valt onder religekkies.
Snelladers met 350 kW klinkt leuk maar hebben een onhaalbare en onbetaalbare infrastructuur nodig als je er een groot aantal van nodig hebt. En die heb je nodig als je echt wil dat heel het land over gaat op EV.

Epistulae_Morales 28-11-18 | 16:44

Hoezo is de laad infrastructuur iets statisch?
Heb je wel door dat sinds de invoering van electriciteit die infrastructuur ook aardig gegroeid is? Ik zie geen redenen dat dat stop bij meer vraag, sterker nog, daar leven netbeheerders van.

prutser83 28-11-18 | 17:12

Bij mij moest pas de aansluiting verzwaard worden ivm inductiekoken: van 1x25A naar 1x40A, zou een kwestie van hoofdzekering wisselen zijn, uiteindelijk mocht bij mij en drie buren naast me de tuin open om een nieuwe aansluiting aan te leggen omdat we met z'n vieren aan elkaar gelust zaten. Hoofdaansluiting komt op de hoek binnen en gaat door de kruipruimte naar de buren, in plaats van een aansluiting per huis vanaf de straat. Dat was in die periode (eind jaren 60) blijkbaar gebruikelijk en zo zit het in de hele wijk (paar honderd huishoudens).
Uiteindelijk zijn er zes man een volle dag bezig geweest met graven, aansluiten, straten enz. Heeft mij 120 euro gekost, rest van de kosten zijn voor de netbeheerder.
Bottomline: als ze hier in de wijk massaal aan de elektrische auto gaan of van het gas af willen dan zullen _alle_ individuele aansluitingen opnieuw aangelegd moeten worden op kosten van de netbeheerder... Dan is het ook nog de vraag of de bekabeling in de straat en de wijkcentrale het wel aan kan als iedereen tegen zessen z'n auto aan de prik hangt en z'n inductieplaat aan zet terwijl het buiten donker wordt en de zonnepanelen ook niks meer doen.
We gaan nog "leuke" tijden tegemoet...

Epistulae_Morales 28-11-18 | 17:42

Precies mijn punt. Je haalt een voorbeeld aan van een situatie die 60 jaar oud is. En die is aangepast aan de huidige eisen. Conclusie: het electriciteitsnet is niet iets statisch, maar iets dat continue in ontwikkeling is naar de eisen van de tijd. Net als wegen , het OV, gas, water en al het andere.

bitflip 28-11-18 | 18:48

"tank in 5 minuten vol in plaats van uren een laadpaal bezet houden"

Appels en peren zoals altijd. Tanken bij een tankstation is vergelijkbaar met snelladen, een proces van 10, 20 of 30 minuten meestal. Ter indicatie, de meeste mensen zullen net zo vaak gaan snelladen als ze nu in 1 trip driekwart van hun tankinhoud verstoken. Een standaardlader thuis, of op werk is ruim voldoende om praktisch nooit te snelladen, en zal altijd goedkoper zijn.

Maargoed, de laadpalen in dit artikel betreffen de standaardladers bij parkeerplekken, daar wacht dus welgeteld nooit niemand, die bestuurders zijn aan het werk, slapen of shoppen, etc.

"Snelladers met 350 kW klinkt leuk maar hebben een onhaalbare en onbetaalbare infrastructuur nodig als je er een groot aantal van nodig hebt. "

Electriciteit is overal beschikbaar, goedkoop duurzaam op te wekken in Nederland en opslag is elk jaar goedkoper. Je bent in de war met benzine en/of diesel wellicht?

"als ze hier in de wijk massaal aan de elektrische auto gaan of van het gas af willen dan zullen _alle_ individuele aansluitingen opnieuw aangelegd moeten worden op kosten van de netbeheerder"

Je gemeente kan ook prima laadpalen langs de parkeerplekken aanleggen of het recht om dat te doen per veiling verkopen. Geen reden om dat via de huis aansluitingen te moeten doen.

Verder idd... Infra onderhoud kost centjes en slechte keuzes uit het verleden kosten extra. Duh.

prutser83 28-11-18 | 21:07

"Je gemeente kan ook prima laadpalen langs de parkeerplekken aanleggen of het recht om dat te doen per veiling verkopen. Geen reden om dat via de huis aansluitingen te moeten doen."
Maakt niet uit. Je kan geen 6KW kookplaat op een 25A aansluiting hangen en dan ook nog je wasmachine, warmtepomp, lichten enz. Als de gaskraan dicht gaat is iedereen hier aan de beurt. De netbeheerder is vervolgens financieel te klos aangezien die een wettelijke verplichting heeft om te leveren, dus hou er maar rekening mee dat de leveringskosten de komende jaren hoger gaan worden.
Die laadpalen worden ook leuk: de helft van de auto's staat hier in de straat, fileparkeren, zonder aangegeven vakken. Elke 10 meter een paal aan weerszijden van de straat? Lekker efficiënt.

Iedereen van de fossiele meuk af klinkt allemaal hartstikke leuk, maar voordat we een keer zover zijn...

Eagle0511 30-11-18 | 07:57

De_Rokjesman 28-11-18
Andere brandstoffen verbranden in een brandstofcel levert wellicht weer uitstoot op die je niet wilt hebben? Daar is het hoofdzakelijk om te doen. Waterstof verbranden levert slechts H2O op, hetzelfde spul waar je mee begon toen je de waterstof maakte.....

Verkantekeert 28-11-18 | 12:59 | 1

Aha, dus graag hele langzame laders plaatsen ipv snelle....
Ik vind dat de hoogte van de boete moet worden gekoppeld aan de het bijtellingspercentage.
Per slot heeft het marktdeel wat elektrisch rijdt budget over.

Johnny66 28-11-18 | 14:52

Vanaf 2021 gewoon 22 procent.

Drs.Bruutil 28-11-18 | 13:01 | 2

Nog irritanter zijn de 1.0 Twingo dinosaurusverbranders zonder batterij die bij de laadpalen worden geparkeerd... deze zouden direct weggesleept moeten worden.

Johnny66 28-11-18 | 14:52

Deze betalen belasting.

De Ingeniale 28-11-18 | 20:20

Eens. Je blokkeert met je auto ook geen pompstation. Of een intocht van Sinterklaas op de A7. Ik zeg 240 uur schoffelen. Voor Audi en BMW rijders 2400 uur.

Bytemaster 28-11-18 | 13:02 | 1

Met het huidige aantal elektrische auto's is dit al een probleem. kun je nagaan wat het wordt als iedereen 's avonds zijn auto wil opladen. Leuke sfeer zal er heersen in wijken met flats en "sociaal uitgedaagd" volk. Of bij rijtjeshuizen zonder eigen opritten. Als niet iedere parkeerplaats voorzien wordt van een laadpaal heb je iedere avond ruzie.
Investeer lekker in een waterstofauto. Dit gaat hem gewoon niet worden.

Epistulae_Morales 28-11-18 | 16:37

Ik zie een toekomst voor me met aan elke lantaarnpaal 2 a 3 stekkers.. sociaal uitgedaagd volk zal voorlopig diesel blijven rijden. Zeggen ze zelf altijd tenminste. Dat wordt echter wel wat duurder.. win win..

MonsantoSucks 28-11-18 | 13:15 | 4

Gewoon alle lantaarpalen ombouwen tot laadpaal!

redanx 28-11-18 | 13:56

En dan met 50W laden.... . Verder in onze straat ongev 1 lantaarn per 3 parkeerplaatsen - hooguit. Dus wat lost het op? Niks maar het is mooi geroepen.

Epistulae_Morales 28-11-18 | 16:38

Waarom 50 W? In London doen ze dat met 11kW.

DatInternetDingetje 28-11-18 | 16:52

Doe ff iets leren.. electriciteitsleer of zo.
Al eens geprobeerd een auto te starten met een speaker kabeltje? Dat is ongeveer het zelfde effect als snelladen aan een lantaanpaal.

bitflip 28-11-18 | 18:55

Dan kan je kiezen waar je eerst naartoe belt; Stockholm om een nobel nominatie voor te leggen, of London om te waarschuwen voor deze levensgevaarlijke lantaarn paal laders.

Jan Slot 28-11-18 | 13:19

Binnen 5 minuten nadat het opladen gestopt is auto nog niet weggehaald? Dan wordt het ding zo hups de gracht in geduwd. Dat zal helpen denk ik. Totdat de gracht vol ligt natuurlijk, maar dat levert dan wel weer extra parkeerplaatsen op voor grote 4x4's.

joran v d s 28-11-18 | 13:23

na 20 minuten volle accu een seintje naar parkeerbeheer? hele dag auto opgeladen, kosten: 90 euro plus administratiekosten

Pimp my Voortuin 28-11-18 | 13:26 | 1

Na 30 minuten gewoon weer leeg gaan trekken/ontladen. En met maximaal ontladingsvermogen natuurlijk.

prutser83 28-11-18 | 15:05

Dit. En die stroom dan gebruiken om een andere wagen in de buurt mee op te laden, zo wordt de belasting van het net ook nog een beetje opgevangen

GoedenMorgenDezeMorg 28-11-18 | 13:36

heb je eerst je actieradius stress overleeft, krijg je daarna is-de-oplaadpaal-vrij stress om je oren. Klinkt gewoon als een k.tsysteem.

Pierre Tombal 28-11-18 | 14:17 | 4

Nou stond hier volgens mij nog heel recent iemand van de toren te blazen dat je met een EV nooit ergens hoefde te wachten om deze op te kunnen laden. Met een totaal van 22.000 EV's, amper 0,3% van het totaal aantal auto's in Nederland, blijkt het nu dus al niet meer alleen een feestje te zijn. Gauw ophouden met die onzin. Gun degenen die al een stekkerauto hebben hun speeltje en ga werken aan iets dat wel werkt.

Epistulae_Morales 28-11-18 | 16:40

Ik heb nog nooit ergens gewacht idd, maar dat komt ook omdat mijn app zegt waar plaats is.
Ik denk dan ook eerder dat er een reserveringssysteem komt

Pierre Tombal 28-11-18 | 17:26

Het dringt niet echt door hè? Al voorzie je elke parkeerplaats van een laadpaal, met 300 keer zoveel EV's als nu mag jij dan ook rondjes rijden. In tegenstelling tot een benzineslurper is voor jouw EV die parkeerplek echter bittere noodzaak.

bitflip 28-11-18 | 20:29

Want iedere EV is, eenmaal aangekomen op de bestemming, altijd bijna leeg.

Vermoeiend hoor.

Pierre Tombal 29-11-18 | 09:06

Nee, hij is altijd vol. Altijd leuke gesprekken met binaire mensen als jij.

Il Commendatore 28-11-18 | 14:20 | 3

Helaas staan er (te) vaak gewone auto's bij de EV laadplekken....... er wordt daarop nog te weinig gehandhaafd. Kijk, op een invalide plek heb je meteen een prent maar bij een EV plek (nog) vaak niet.

Pierre Tombal 28-11-18 | 14:32

Minstens zo vaak zet een EV eigenaar zijn auto op een normale plek er direct naast om de gereserveerde plek vrij te houden voor een andere EV bezitter. Heel leuk dat jullie onderling zo saamhorig zijn natuurlijk, maar als je een beetje medewerking van anderen verwacht mag je die ook zelf verlenen.

Il Commendatore 28-11-18 | 15:07

Nou, als je niet laadt kun je overal gewoon parkeren. De etiquette leert nou eenmaal dat je een laadplek vrij houdt indien je hem niet (meer) nodig hebt.

Pierre Tombal 28-11-18 | 15:29

Ik mis wat jij schijnbaar onduidelijk vindt aan mijn eerdere reactie.

sparka 28-11-18 | 14:45

Goh, iets delen met een onbekende. Blijkt wel weer dat mensen gewoon klootzakken zijn.

TP 1984 28-11-18 | 14:55 | 1

Koop een hybride, dan kun je altijd nog op conventionele peut van A naar B.

SteefAudiVolvo 29-11-18 | 11:59

Ja leuk man, hybride. Verliest eersr een hoop ruimte in kofferbak voor je batterijen en dan heb je electrisch welgeteld een hele range van 20km. En als je sneller dan 50 rijd rij je al weer op benzine. Nee echt super efficient. Hybride is werkelijk grootste onzin.

Coffee Party 28-11-18 | 15:33

Zolang laden duurder is dan parkeren in Amsterdam: je airco lekker door laten draaien zodat hij nooit 100% wordt volgeladen.

omineuze omnipotent 28-11-18 | 16:12

Typisch voorkeursbehandeling (lees: rechtsongelijkheid) probleem. Er is altijd gelijk iemand die zegt nog meer of ook voorkeur te moeten hebben ... zucht

tommirritant 28-11-18 | 16:17

Simpel, kentekens/laadpassen die meerdere malen kleven mogen 3 maanden niet laden aan publieke palen... Volgende keer opnieuw? 1 jaar, net zolang tot ze het leren...

MisterMr 28-11-18 | 16:28

Gewoon lekker met je diesel elke parkeerplek voor de deur pakken en gewoon betalen. #houeensopmetzeuren.

Reageer