Autobahn

Het lijk van de kilometerheffing wordt weer opgewarmd

Nee, wij weten ook niet wat er in de 'brancheorganisatie' van autoverkopers en -importeurs is gevaren, maar RAI Vereniging wil kennelijk proberen om de gehate kilometerheffing alsnog in te voeren.

De Nederlandse automobilist is een melkkoe, om er even een mooie Telegraafterm in te gooien. De rijksoverheid plukte de autobezitter in 2015 voor ongeveer 18 miljard euro. Daar kwamen ook nog provinciale opcenten à 1,5 miljard bij. Daarvan komt nog geen drie miljard terug in uitgaven waar specifiek automobilisten iets aan hebben, zoals - noem eens iets geks - wegen. 

RAI Vereniging zit daar niet mee, blijkt. Het huidige kabinet is zo goed geweest om de kilometerheffing in het mortuarium op te bergen, maar RAI is als een malle aan het mond-op-mond beademen. Frankenstein moet weer leven. Dat is onbegrijpelijk, want kilometerheffing is om ten minste twee redenen een heel slecht plan.

In de eerste plaats is het voor kilometerheffing noodzakelijk om auto's uit te rusten met een kastje dat de overheid precies vertelt waar de auto allemaal is geweest, zodat de eigenaar kan worden aangeslagen. De overheid weet dus precies waar u rijdt, altijd. Het zou een plan uit VVD-koker kunnen zijn, want qua privacy verneuken scoort kilometerheffing 11 op de schaal van Stasi

In de tweede plaats hebben we al een kilometerheffing. Het idee van kilometerheffing is files oplossen autorijden ontmoedigen door het per gereden kilometer te belasten. Klinkt bekend, hè? Inderdaad, want brandstofaccijnzen doen precies hetzelfde. Accijnzen maken bijna de helft van de prijs van bijvoorbeeld een liter benzine uit. De automobilist het leven zuur maken kan ook zonder privacyschendingen. Maar hee, waarom makkelijk doen als het ook burgerhatend kan?

Misschien dat RAI Vereniging eerst iets wil doen aan de bizarre manier waarop automobilisten in Nederland meer dan tachtig procent van hun afdrachten ziet wegvloeien naar overheidsprojecten die meer te maken hebben met gesubsidieerd multicultureel kickboksen dan met infrastructuur. Dat lijkt ons beter dan nadenken over weer een nieuwe automobilistentaks. Want zeker als blijkt dat Milieudefensie de oproep van RAI steunt, weet de automobilist dat ook kilometerheffing niets meer zal worden dan extra in plaats van slimmere belastingen. Anders hopen is naïef.

Reacties

Dutch_Holland 15-06-16 | 21:36

Als de BPM/CO2 heffing, wegenbelasting, bijtelling en accijns op benzine verdwijnen, mag die heffing er wel
komen.

postmodernismisdead 15-06-16 | 22:00

Is in de ijskast gezet wegens vertraging in de uitrol van het Galileo navigatiesysteem. Nu dat een beetje op de rit zit wordt het weer actueel. En het is verkiezingstijd hè? Je moet op tijd beginnen.

potsenmakkert 15-06-16 | 22:08

"In de eerste plaats is het voor kilometerheffing noodzakelijk om auto's uit te rusten met een kastje dat de overheid precies vertelt waar de auto allemaal is geweest"
.
Niet perse, daar zijn zat andere mogelijkheden voor te verzinnen. Verrekenen bij de APK, een (gps)chip in de auto die bij tankstations uitgelezen kan worden (gelijk een goede controle op fraude), dit alleen voor de snelwegen invoeren met een tolpoortensysteem, mogelijkheden te over. Ik ben het met jullie eens dat de overheid waarschijnlijk voor de meest privacy schendende methode gaat inderdaad.
.
"Klinkt bekend, hè? Inderdaad, want brandstofaccijnzen doen precies hetzelfde."
.
Klopt, en als je die af kunt schaffen komen Duitsers en Belgen weer bij ons tanken ipv andersom.
.
Ik moet zeggen dat ik positief sta tegenover een variant van kilometerheffing waarbij de privacy van de burger niet in het geding komt. Het lijkt mij veel eerlijker te worden belast op gereden km's ipv op autobezit.

Raider Twix 16-06-16 | 16:32

75% Benzinetaks is een kilometerheffing!!!!111!!!

Pjoi 15-06-16 | 22:25

Helaas verzuimen jullie de mogelijk positieve effecten te bekijken. Heel Nederland rijdt nu in pauperautootjes omdat de er ook karrenvrachten aan belasting worden geheven op auto's die niet of nauwelijks worden gebruikt. Als dit alles wordt vervangen door kilometerheffing is het wellicht een stuk aantrekkelijker om eens een v8 aan te schaffen voor de hobby in plaats van een citroen c1. Komt de verkopen ook ten goede.

Bytemaster 16-06-16 | 10:05

Klopt, maar Nederland zou Nederland niet zijn als die kilometerheffing gewoon bovenop de bestaande belastingen komt. Of, puur voor het idee, worden de belastingen met 10% verlaagd zodat je uiteindelijk nog steeds veel meer kwijt bent dan nu al het geval is. De huidige overheid richt zich vooral op het binnenslepen van zoveel mogelijk geld, niet op een zo comfortabel mogelijk infrastructuur. Doel van de kilometerheffing is gewoon meer inkomsten voor de overheid. Wedden?

FW Ta-183 Huckebein 15-06-16 | 22:36

1) waarom denk je dat fysiek diefstalbestendige kentekenplaten door I&M/RDW zijn tegengehouden? omdat ze platen met een chip willen: lezers lanhs de op- en afritten plaatsen en je kan zonder kastje km-heffing invoeren.
2) met een km-heffing kan je ook e-auto's een poot uitdraaien
3) geld tekort als overheid: gooi het om klimaat/groen/duurzaam en verhoog de km-heffing van b.v. 6 ct/km naar 6,5 ct/km. En dan volgend jaar naar 6,95 ct/km onder het mom van inflatiecorrectie. Tanken over de grens helpt dan niet meer, alleen emigreren naar net over de grens kan je dan nog redden.

Zware Guy 15-06-16 | 22:52

"Het lijkt mij veel eerlijker te worden belast op gereden km's ipv op autobezit."
Niet per sé, ongeveer de helft van alle energie die een auto tijdens z'n levenscyclus verbruikt, zit in de productie (bij hybride auto's zelfs meer). Iedere auto die stil staat, is al een enorme berg uitgestoten CO2. Als een liter benzine voor de helft uit belasting bestaat, zou dat dus ook prima kunnen gelden voor een auto.

Overigen is er een veel simpeler alternatief voor kilometerheffing: gewoon de belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer afschaffen. Dicht bij je werk wonen wordt dan een belangrijke afweging bij het kiezen van je huis.

P.A. van der Werff 15-06-16 | 23:18

De oplossing ligt zoals gebruikelijk niet in lastenverzwaring maar in kostenbesparing. Zolang dit principe niet wordt doorgevoerd zal men blijven proberen op elke mogelijke wijze extra inkomsten voor de staat te genereren. De kosten van rekeningrijden komen voor het grootste deel bij zakelijk nederland te liggen, die zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van de gereden kilometers (Zowel transportsector als dienstverleners). En die kosten moeten ergens worden gecompenseerd, lees duurdere eindproducten. Dus als particulier wordt je dubbel genaaid, je betaalt meer voor vervoer en je betaalt meer voor alles wat je koopt.

De Nare Varaan 15-06-16 | 23:43

Je vraagt je toch echt af wanneer er een keer echt iets gebeurd.
Dan heb ik het niet over politiek maar over mensen die met fakkels en speren naar het Binnenhof togen om de bestuurders uit hun blauwe stoelen te sleuren en op het Plein te lynchen.

KayakFun 16-06-16 | 00:31

Bij de gedachte om alle nederlandse auto's uit te rusten met een kastje dat klauwen vol geld en dus giga veel winst gaat opleveren grijpt menige VVD-er meteen naar de telefoon om een corpsballenvriendje te bellen die dat wel zal maken.

Ook van der Steur die dommer is dan elke IT-er in zijn departement zal dit heerlijk vinden en nodig voor de strijd tegen terreur. Helaas, dit kabinet is onze grootste terreur.

der Schmutz 16-06-16 | 01:18

Aan meeste hierboven:
Het resultaat van jaren lang genaaid worden is dat blij bent als je zelf het standje en gaatje mag kiezen.
18 mld in 3 mld uit en jullie maken je druk over details als 'woon werk verkeer belasten (wat het al wordt via BTW correctie) of jammeren over accijns versus CO tax. Genaaid worden is genaaid worden.
Als BPM co2 zooi morgen wordt afgeschaft, worden auto's op wegen dikker, maar zullen er niet veel meer gaan rijden. Je kunt maar met één auto tegelijk rijden.
Als morgen € 0,1129 van Kok + andere accijns onzin wordt afgeschaft zullen we meer gaan rijden, maar niet 2x zoveel. Je zit niet tussen 5 en 7 voor de lol in de auto. Wordt hoogstens leuker als het een 8 cylinder is ipv 1.0 TFSDI slowmotion ecoboost twinair koekblik. Maar je gaat echt niet iedere dag 50 KM omrijden om de paarden uit te laten.
De automobilist is voor de overheid wat vakantie geld is voor meeste Nederlanders, gatendicht geld.
Bijtelling is oplichting, BPM is oplichting, accijns op benzine en gas zijn oplichting.
Denkt iedereen nu echt dat als bijtelling niet bestond iedere vertegenwoordiger in een M5 zou rijden? of dat iedere ZZP'er een Rolls van de zaak had? Zelfs een Outlander PHEV moet gewoon betaald worden. Bijtelling of niet. BPM of niet. Denkt iedereen nu echt dat als er geen bijtelling was iedere werkgever zijn personeel 20k KM per jaar gratis, banden, brandstof en onderhoud ging schenken? Het is de overheid niet!

Rekening rijden is de meest eerlijke methode om de 3 mld kosten eerlijk te verdelen. Echter omdat overheid al decennia lang bewijst net zo betrouwbaar te zijn als een Nigeriaanse bankier, mag het er nooit komen.

potsenmakkert 16-06-16 | 01:29

@Zware Guy 15-jun | 22:52
Maar dan pak je alleen de mensen die de auto gebruiken voor woon-werk verkeer. Terwijl dat me nu juist nog een tamelijk nuttige variant van autogebruik lijkt.
.
@der Schmutz 16-jun | 01:18
Ik ben het eens met je conclusie: als de overheid betrouwbaar was geweest graag, maar met de huidige stand van zaken: niet doen.

lauwebal 16-06-16 | 07:31

Files hebben slechts één oorzaak: Overbevolking. Stoppen met kinderbijslag en alle asielzoekers weigeren is veel effectiever dan die belachelijke kilometerheffing.

Bytemaster 16-06-16 | 10:43

Als iedereen in één regio wil wonen en alle bedrijven zich ook vooral in die ene regio willen vestigen, heb je ook al files zonder overbevolking. Nederland is klein genoeg om alles over het hele land te verspreiden en toch heb je hier krimpregio's en regio's die uit hun voegen barsten. Spreiding en een beleid dat minder op de Randstad gericht is, zal ook helpen tegen de files.

lauwebal 16-06-16 | 08:00

@ Pjoi 15-jun | 22:25 : Je overdrijft. Alsof een V8 zonder belasting ineens net zo betaalbaar wordt als een C1. Gelukkig wordt er belasting geheven op het bezit van auto's want in veel woonwijken is nu al een parkeerprobleem. Met mijn ene autootje ben ik daarvan niet de oorzaak.

beschuitfluiter 16-06-16 | 08:08

Jongens; km heffing komt er gewoon, want dat kastje zit straks al verplicht in alle auto's via E-Call

Mastermattie 16-06-16 | 09:03

Ik denk dat ik m'n auto maar op Pools kenteken zet ofzo...

bisbisbis 16-06-16 | 09:54

In Frankrijk hebben ze daar het volgende, nogal simpele middel op gevonden: de brandstoftoeslag. Als je tankt, betaal je meteen een beetje extra belasting per liter. Daardoor betalen mensen die veel rijden meer, en mensen die wenig rijden minder. Simple comme bonjour, je hoeft er geen nieuwe club ambtenaren voor op te zetten, geen infrastructuur voor op te tuigen en bovenal: geen burgers bij te bespioneren.

Bytemaster 16-06-16 | 10:11

Dat hebben we hier al lang, maar daar is iedereen al zo aan gewend dat het niet als zodanig meer herkenbaar is en zo kan de overheid weer een nieuwe toeslag verzinnen. Accijnzen noemen we dat. Die zijn in het leven geroepen om meer te laten betalen naarmate je meer gebruikt.

Gingersrule 16-06-16 | 11:23

in frankrijk is de benzine behoorlijk goedkoper dan in nederland en je betaald geen wegenbelasting. Je kunt dan zelf kiezen om via de RN te rijden of via de tolwegen. Dus idd, als je weinig rijdt betaal je minder. Als je oto stilstaat betaal je niets. Prima systeem

Casamalakka 16-06-16 | 10:29

@De Nare Varaan 15-jun | 23:43
Eens! Liever dat dat vandaag gebeurt dan morgen....

panadol 16-06-16 | 11:30

Naar de politiek kijkend kan ik maar één conclusie trekken: dit land wil niet meer leven.

behangtafel 16-06-16 | 12:08

Milieudefensie, goede doelenclub??? Oprotten.

Shokrani Shokran 16-06-16 | 13:52

Terecht. Waarom moet ik net zoveel wegenbelasting betalen voor 15000KM/jr dan de buurman die 60000KM/jr rijdt? Slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik betaal in de supermarkt toch ook niet hetzelfde voor 1 komkommer of voor 10 komkommers? KM heffing ipv wegenbelasting heeft mijn stem!

voldemort 16-06-16 | 14:21

Wegenbelasting is sowieso te veel zeker als de auto wat zwaarder wordt. Buurman gooit wel 4 keer zoveel brandstof in zijn auto, dat is al snel 4000 euro per jaar.

Reageer