Autobahn

'Dit jaar duizend banen weg bij VDL Nedcar'

Voor het einde van het jaar gaat VDL Nedcar in Born duizend werknemers wegsturen. Dit zou komen doordat BMW voor volgend jaar een kwart minder auto's in de fabriek wil laten bouwen.

Het rommelt al langer bij VDL Nedcar. Al maanden staakt het personeel af en aan omdat het vindt dat de lonen te laag liggen en dat het teveel moet overwerken. Ook is de directeur om onduidelijke redenen opgestapt. Het leed lijkt nog niet geschied, want nu is er naar buiten gekomen dat er een ontslag van 1.000 werknemers op de planning staat. Dit is De Limburger te weten gekomen door met ingewijden te spreken.

Het massa-ontslag is volgens de krant het gevolg van de stakingen van een kleinere opdracht van BMW: de Duitse automaker wil volgend jaar 40.000 tot 60.000 minder auto's bij de Nederlanders wil laten produceren. Dat komt neer op ongeveer een kwart van de 220.000 auto's die Nedcar nu jaarlijks bouwt. Overigens laat de directie van VDL Nedcar niet weten of de 'ingewijden' gelijk of ongelijk hebben. Het wilde niet reageren op het potentiële banenverlies, maar liet wel weten dat het bedrijf nog met BMW om de tafel zit om het te produceren aantal auto's voor volgend jaar vast te stellen.

Vakbond

Vakbond FNV laat weten dat het geen enkel idee heeft waar verhaal dit vandaan komt. "Dit nieuws komt als donderslag bij heldere hemel," laat bestuurder Hans Wijers aan de NOS weten. Dit terwijl er bij Nedcar al langere tijd gesproken wordt over het schrappen van banen en BMW vorige maand met een winstwaarschuwing kwam. De Duitse autofabrikant kampt met teruglopende orderaantallen en beperkt daarom de productie in alle fabrieken.

De FNV gaat nu samen met de CNV om duidelijkheid vragen. Ze hebben gisteravond een brief naar de directie van VDL Nedcar gestuurd. Gelukkig is er ook goed nieuws voor de werknemers: het overwerk is geschrapt. De achterstand van 5.000 auto's wordt nu opgevangen door een andere fabriek van BMW. Al het werk voor de rest van het jaar valt dus gewoon binnen de normale achturige werkdagen.

Reacties

ZwarteDag 04-10-18 | 10:45 | 3

Eerst staken, daarna gaan klagen dat er werknemers worden ontslagen en een dikke oprotpremie eisen. De FNV en u zit er mee.
Vooral vakbondslid worden, want uw belang is ons behang!

Bello de Hond 04-10-18 | 11:09

Tuurlijk zwarte dag.... kan mijn nog een verhaaltje van een paar weken geleden herinneren over de winsten die VDL maakt....
En je moet nu ook bij onze grote vriend uit Duitsland zijn die neemt de beslissingen. En als je hier de vakbonden de schuld van geeft ben je echt niet goed bij je Harses.
Dan heb je ook oogkleppen op van hier tot hoofdstad van Japan.

de patatpooier 04-10-18 | 12:24

Zonder VDL was er geen NedCar meer. Die gaste hebben altijd wat te zeiken. Dan is er geen werk. Dan werken ze te veel. En de bond weer huillie huillie doen. BMW laat juist minder bouwen door dat gejank en gezeur. Keuzes zat hebben ze bij BMW.

pedro300 05-10-18 | 09:05

Leer is van de geschiedenis ,zonder vakbonden geen voorzieningen ,gezonde werkomgeving en helemaal niet veilig, dankzij de vakbonden was de werknemer in de USA rijk tot Reagan kwam,en nu zijn ze arm dankzij het verdwijnen van vakbonden.en illegalen. een land heeft bevolking met werk en koopkracht nodig .Want dat is het fundament van een economie

pibasso 04-10-18 | 10:45 | 4

En nu spelen de bonden weer de vermoorde onschuld. Niet te geloven dat het volk hier nog intrapt en het lidmaatschap handhaaft. Volkomen terecht dat BMW de productie terugschroeft. In Polen wordt wel gewoon gewerkt. Vakbonden bedankt!

Marcel66664746 04-10-18 | 11:17

Als je het stuk leest en niet alleen de kop dan lees je dat de verkoopaantallen van de Mini teruglopen en dat de productie in alle fabrieken wordt teruggeschroefd. Het overwerkprobleem lost zich nu iig vanzelf op.

Techtalent 04-10-18 | 13:03

Ja duh, dat is wat bmw naar buiten brengt. Die gaan PR technisch gezien niet zeggen dat ze die klagende hollanders zat zijn. Geen extra stap willen zetten voor je baan maakt de keuze voor BMW alleen maar makkelijk. Autofabrieken genoeg in en buiten de EU die de mini portefeuille ook wel willen.

borgmonster 04-10-18 | 21:06

En als je goed leest zie je dat de 5000 eenheden achterstand die Born heeft nu door een andere fabriek wordt bijgeproduceerd. Een fabriek waar de werknemers, o nee, de vakbonden!, wel willen werken.

pedro300 05-10-18 | 09:07

die duitsers hebben afzet problemen dankzij de sjoemel prut.

Bello de Hond 04-10-18 | 11:06 | 3

@ pibasso
Zeker jonge he de vakbonden de schuld geven... Als er geen vakbonden zijn dan worden de werkomstandigheden nog slechter.
En als jij nu de vakbonden de schuld wil geven van de teruglopen vraag naar auto's dan ben jij niet goed snik... Moet jij ff naar Stuttgard gaan om bij BMW te gaan klagen .

beef 04-10-18 | 11:47

In Stuttgart staat een grote taxifabriek, BMW komt uit Muenchen.

Techtalent 04-10-18 | 13:07

Want zonder vakbonden krijgt iedereen onderbetaald en wordt er niet mee veilig gewerkt? Daar zijn andere instanties voor vriend. Vakbonden voeren alleen 'acties' voor jouw 'welzijn' op de korte termijn. Bovenstaand artikel is een gevolg van de lange termijn.

Cen Bramer 04-10-18 | 19:30

Ga je weer lekker, vakbondsman Bello? Jullie maken je eigen fabriek kapot, inclusief alle achterliggende gezinnen. En maar blijven blaffen. Ga dan weg, als je werkplek je niet zint... Maar goed: blaffende honden bijten niet. En nu weer in je mand.

glaaf 04-10-18 | 11:07 | 6

FNV wegermee.. LOL grote bek, staking hier en staking daar: mooi resultaat joh.

Bello de Hond 04-10-18 | 11:10

@glaaf
Dat jij zo een iemand bent die niet voor zijn rechten wil opkomen . En als de vakbond de volgende keer een verhoging heeft geregeld geef jij die dan ook ff terug.... man zonder ruggengraad.

Marcel66664746 04-10-18 | 11:19

ook glaaf leest maar het halve verhaal. En overigens: heeft glaaf wel eens een loonsverhoging geweigerd die uit Cao-onderhandelingen is voortgekomen?

Marcel66664746 04-10-18 | 11:24

Politie 8% loonsverhoging.
80% politie is lid van een vakbond.
Need I say more?

glaaf 04-10-18 | 12:00

Een beetje vent wordt geen agent. Overigens ben ik geen loonslaaf, dus gen Cao. Vakbonden zijn zo vorige eeuw. Iemand die wat kan, krijgt/verdient conform. Anders toedels, andere baan.

Zware Guy 04-10-18 | 14:04

@Marcel66664746 04-10-18 | 11:24
Is natuurlijk een onzinnige vergelijking: de Nederlandse overheid heeft teveel geld door de hoge belastingen en kan dus makkelijk cadeautjes uitdelen aan 'haar' ambtenaren, bovendien hoeven Nederlandse agenten niet de concurreren met de Poolse politie.

Als je mee wilt doen in de internationale productie, zal je hard en zuinig moeten werken. Maar niet getreurd, dankzij de vakbonden zal langzaam alle maakindustrie uit Nederland verdwijnen (Fokker, textielindustrie, Born, etc.), en worden we een soort Thailand voor alle toeristen in de Randstad, met laagbetaalde baantjes in hotels en als rondleider.

pedro300 05-10-18 | 09:10

Als je mee wil doen internationaal en je hebt volk (vrijwilligers) nodig die het voor niks moet doen ,rot dan op.

pibasso 04-10-18 | 11:09 | 3

woef, woef Bello, in Stuttgart zit Mercedes en Porsche, Bmw zetelt in München.
Gaat VDL weg is er helemaal geen werkgelegenheid in Noord-Limburg meer. ER is misschien minder vraag, maar door het vele staken zijn de produktiedoelen niet gehaald, dit tot grote onvrede van BMW, die zelfs al opperde om de productie weg te halen in Born. En nu weer in je mand Bello!

Bello de Hond 04-10-18 | 11:12

5000 stuks lol is echt een hele grote hoeveelheid. Dat is ook de vakbond aan te rekenen..... nee jonge jij moet nog echt heel wat leren hoe je moet opkomen voor je eigen rechten.... Geef ook ff de loonsverhogingen terug die de vakbond heeft geregeld... dan ben je pas de man.

de patatpooier 04-10-18 | 12:29

Mischien dat Bello zich even moet verdiepen in de geschiedenis van NedCar en VDL. Aantal keren al gesloten door staking en teruglopende opdrachten. Sinds VDL 3000 banen erbij en winst,maar dat maakt Bello niet uit toch. Als ie maar kan blaffen.

Bello de Hond 04-10-18 | 12:36

@ patat gooier
Aantal keren gesloten door stakingen en teruglopende opdrachten.
Als dat zo is dan heb je al geen bestaansrecht meer.
Als je het hebt over een assemblage bedrijf dat gesubsidieerd is door de overheid om werkgelegenheid in limburg op te krikken dan mag je als je winst maakt ook best wel eens een keer aan het personeel denken om een normale loonsverhoging. En als je hiervoor maar voorover moet bukken en heel stil moet zijn dan klopt er iets niet... En elke keer maar " de vakbonden " de schuld te geven vind ik ook kort door de bocht.
Misschien is het voor de nederlandse overheid een idee om BMW er maar uit te gooien en Nedcar om te bouwen tot hele grote wietkas.... lijktmij win win situatie.

©lin 04-10-18 | 11:13 | 4

De vakbonden hebben er onder meer ook voor gezorgd dat andere bedrijven hun heil in andere landen is gaan zoeken, neem maar als voorbeeld Philips Morris bergen op zoom.
Lekker gaan staken voor een paar tientjes per maand meer.

Bello de Hond 04-10-18 | 11:17

@lin
Toevallig werk ik in de buurt van Phillip morris maar om die vergelijking met Born te maken gaat niet op. En wanneer heb jij voor het laatst gestaakt of is jou baas de beste in de wereld en doet het geweldig volgens jou.

Marcel66664746 04-10-18 | 11:20

IN Limburg is er de komende decennia meer dan genoeg werk. Met de energie transitie van het gas af zorgt voor een enorme impuls in de mijnbouwsector. Alle staatsmijnen gaan weer open! Gluckauf!

Bello de Hond 04-10-18 | 11:26

@ Marcel

We hebben toch (omdat de brexit eraan komt) douaniers nodig.... nou omscholen en we hebben er weer 1000...

pedro300 05-10-18 | 09:12

Roken is een teruglopende markt dus sluiten fabrieken.

Bello de Hond 04-10-18 | 11:14 | 3

@ Allemaal

Zo zie je maar weer VDL is een bedrijf dat leeft bij de goedheid van een fabrikant en verder helemaal niks te beteken heeft want het wordt zo weggehaald....

Marcel66664746 04-10-18 | 11:22

Zo is het Bello.

Techtalent 04-10-18 | 13:12

Inderdaad. Voor wie werken wil is er altijd werk. Voor wie klagen wil... een deur en een trap na. Doei

borgmonster 04-10-18 | 21:58

Had je nou echt het idee dat het anders was, Bello? Onder welke steen heb jij zitten slapen? Welkom in het leven buiten China en de Sovjet Unie!

Guusje Nadorst 04-10-18 | 11:22 | 2

Ik dacht dat BMW de Engelse productie van mini naar VDL wilde overbrengen ivm de Brexit?

Bello de Hond 04-10-18 | 11:26

Klopt.... maar zijn ze weer ff vergeten...

Marcel66664746 04-10-18 | 11:27

Dat is dus met dit nieuws onzeker(der) geworden.

satoer 04-10-18 | 12:48

Pfffff... verder in het nieuws van deze week:
"BMW: Nederlandse productie Mini's omhoog bij harde brexit"
www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/4...

lekkeraustralie 04-10-18 | 13:41 | 1

Als eerder gezegd. Ga maar staken, danhoef je sraks echt niet meer te werken en zit je te zeiken dat het iedereen tegen je is.De lonen in Nederland zijn echt niet slecht. Dus het werk gaat gewoon naar andere landen. nederlanders zijn vergeten wat echt werken is. ook hier vaak een probleem. Maar mijn buren zijn afhankelijk van het land en wat dat land teruggeeft. Die werken zich een slag in de ronde en hebben nog trots. Wie weet nog wat trots op je werk betekent ? Zucht.

borgmonster 04-10-18 | 22:00

De gemiddelde zzp-er weet dat donders goed en eet er goed van.

Frau Merkel 04-10-18 | 14:42 | 1

Vakbonden waren ooit nuttig, maar zijn nu de pest voor een bedrijf. In Keulen gaat Ford sluiten. IG Metall is een geweldig goede vakbond. Ze hoeven nu helemaal niet meer te werken!

pedro300 05-10-18 | 09:14

de vrij wereld handel maakt het mogelijk dat Ford gewoon de auto in goedkoopistan laat maken en duur verkoopt in duristan.En dan de vakbondjes de schuld geven.

theteach 04-10-18 | 17:03

Zal wel loslopen. BMW heeft al aangekondigd een groot deel van de UK productie naar Born te verplaatsen na de Brexit.

Cen Bramer 04-10-18 | 19:37

Ik citeer:

"Cen Bramer 07-09-18 | 22:22
[...] Als ik VDL was, zou ik volgende maand al gaan reorganiseren en de rotte appels eruit halen."

Potverdrie, het is precies een maand later!

EN:
Cen Bramer 07-09-18 | 22:39
"Er wordt verwacht dat ongeveer 1.000 van de 7.000 werknemers het werk neerlegt." Jeezzzz! Toen Mitsubishi de stekker er uit trok, kostte dat 1500 man hun baan. Heeft VDL gewoon 5500 extra banen gecreëerd?

Die 1000 stakers kwamen er met Volvo en Mitsubishi in het verleden zeker ook al niet uit?"
www.autobahn.eu/10248/onbegrip-bij-ne...

En hoeveel man gaan er nu precies uit? Misschien weet @Bello de Hond het...?

Tapioca pudding 04-10-18 | 22:47

Al sinds jaar en dag hetzelfde probleem daar. Het ene merk na het andere is die stakende Limburgers zat. Je kan in Nederlands nou eenmaal niet produceren met lage loonkosten.

pedro300 05-10-18 | 09:16

Nooit komt iemand op het idee ,dat elders gewoon robotten ingezet worden ,die 7/24 doorgaan.Maar de wal keert het schip ,want een economie draait op het circuleren van geld ,en dat circuleert elders.

Reageer