Autobahn

De ironie: Chinese kranten geven Donald Trump lesje economie

Wie dacht dat peak irony de afgelopen maanden al was behaald in de wereld onder president Donald Trump heeft het mis. Vandaag legt een communistische staatscourant aan het hoofd van de kapitalistische wereld uit hoe economie werkt.

Donald Trump is woedend op de rest van de wereld. Allerlei mensen verdienen zo maar geld aan het werken met en voor Amerikaanse bedrijven. Dat kan natuurlijk niet zomaar en dus strooit de Commander in Chief de laatste maanden met tariffs en verscheurde handelsverdragen. Apple moet zijn telefoon in de VS gaan produceren en ook Ford zou er beter aan doen om al zijn auto's in het land der vrijen te bouwen.

Social

Trump heeft het volgens de China Daily echter volledig bij het verkeerde eind. Een paar handelsbelemmeringen opwerpen zorgt er niet voor dat Ford ineens auto's  in de VS gaat bouwen. China is volgens de krant 's werelds grootste markt voor telefoontjes en auto's, het is economisch beter om daar de productie dan ook te vestigen.

De wereld heeft er al decennia lang baat bij dat er opkomende economiën zijn waar je productie naar kunt verplaatsen. De rijkdom wordt daardoor beter over de wereld verdeeld en daar heeft iedereen baat bij. 

De krant schrijft: "Now the Trump administration, by imposing hefty import tariffs, is seeking to reverse that process. But it has failed to appreciate that it cannot buck market forces. Even though they would be exempt from the high tariffs, by shifting their production back to the US, companies such as Ford and Apple would have to shoulder much higher production costs."

Ook een andere Chinese krant, Global Times, gooit zijn mening in de strijd:"It would be the White House's dream to expect that the U.S. is not only the world's technology and financial center, but also the world's factory that sells its products globally. If the U.S. doesn't want to wake up from this dream, then the outside world has to step in and rouse Washington."

De schreeuwende kleuter in het Witte Huis zal het waarschijnlijk niet meekrijgen, aangezien het erop lijkt dat hij niets leest. Dus wellicht dat zijn favoriete verslaggevers het even op televisie kunnen voorlezen.

Reacties

Hiesjes 11-09-18 | 17:42 | 4

Als je het intellect van de gemiddelde Amerikaan ziet dan weet waarom ze spullen buiten Amerika laten maken. Alle grote bedrijven hebben goed geschoolde expats aangenomen om de IQ leegte te vullen.

pedro300 12-09-18 | 08:46

het intellect als dat lager zou zijn ,komt omdat de multinationals lekker buiten de USA laten produceren en geen cent bijdragen aan de kosten die een land moet maken voor infrastructuur ,onderwijs, gezondheidzorg. Dat heeft Trump door.

The Ugly 12-09-18 | 08:52

Ah, heeft Trump dat door? Misschien dat hij daarom zijn belastingaangiftes niet openbaar maakt?

Erikjan79 12-09-18 | 14:41

@pedro300
Dus daarom heeft ie de belasting voor bedrijven verlaagd? Nu hebben ze goedkope krachten in China en hoeven ze ook nog eens minder bij te dragen aan de VS. Win-win voor bedrijven.

TuurlijkNiet 12-09-18 | 14:58

Ja, want daarom maakt Phillips natuurlijk al zijn producten nog in Nederland en niet in China..

maaktgeenbaIout 11-09-18 | 17:47 | 1

Linksom of rechtsom, met, of zonder Trump, Ford gaat de komende jaren simpelweg failliet.

pedro300 12-09-18 | 08:48

geld moet circuleren ,en dat gebeurd niet met multinationals ,geld gaat uit de economie verdwijnen naar elders ,en er moet geld bijgedrukt worden ,en dat is inflatie

marjen 11-09-18 | 17:58 | 1

Het is volkomen terecht als je importheffingen oplegt wanneer je moet concurreren met een staatsgeleide economie. Al helemaal als die staatsgeleide economie levert onder dumpprijzen om de kapitalist een flinke loer te draaien. Valse concurrentie, dus begin niet over 'eerlijke' concurrentie als je China heet.

Overnijd 11-09-18 | 20:02

Als je erover nadenkt, speelt de Chinese economie gewoon niet volgens het Westerse orgel. Dit is een planeconomie. Mag niet? Van wie niet, van ons? Wie zal het zeggen?

De winnaar stelt de regels van wat mag en niet mag. Die winnaar lijkt op termijn niet de Westerse economie te zijn maar de giga Chinanomie.

Tisnietanders 11-09-18 | 18:17 | 4

Ik snap het niet helemaal. Volgens mij heeft Trump gewoon gelijk en begint de Chinese krant te roepen juist omdat ze weten dat hij gelijk heeft. Als buitenlandse bedrijven in China willen verkopen dan moeten ze niet alleen de productie daar vestigen, maar ook door allerlei hoepels springen om überhaupt hun spullen te mogen verkopen daar. Overdracht van technologie etc. En maar voor lief nemen dat vroeg of laat één of ander Chinees bedrijf een kloon gaat maken op basis van alle technologie die het bedrijf meeneemt zonder dat de Chinese overheid iets wil weten van bescherming van rechten.
Andersom zijn de Chinezen vrij om alles maar naar de US de transporteren zonder importheffingen, zonder wat dan ook. Dus ze nemen de technologie die Amerikaanse bedrijven naar China exporteren en gebruiken die om vervolgens diezelfde bedrijven in hun thuisland kapot te concurreren. Dat is raar, dat is scheef.

Dus wat Trump wil is er importheffingen overheen gooien. Zodat het voor bedrijven aantrekkelijker wordt om de zaken in de US te produceren. Het verhaaltje dat het toch goedkoper is in China gaat maar ten dele op, aangezien je de duurdere arbeidskrachten kan omzeilen door hogere automatisering, wat op den duur toch de lagelonenlanden eruit gaat concurreren.
De Chinezen snappen dat Trump vooruit denkt en ziet dat de tijd rijp is om productie veel meer naar de US te trekken om zo de handelsbalans een stuk gezelliger en eerlijker te maken. Ze zijn bezorgd. En terecht.

BlaffendeTekkel 11-09-18 | 18:47

Je kunt moeilijker goedkoper produceren in USA als er meer invoerheffing geheven wordt op bijv. grondstoffen en metaal. Kijk maar bijvoorbeeld naar de recente voorbeeld van een schroeven- en spijkerfabriek in de USA. Die kon zijn tent wel sluiten.

En denk je nou echt dat de Chinezen niks automatiseren? Als zij in dezelfde tempo doorgaan, dan lopen wij over 5 jaar achter. Neem maar een keer een kijkje in Shenzen en Shanghai en je zal schikken hoe snel de ontwikkelingen daar gaan. Ze beginnen nu zelf ook te innoveren.

StevenQ 11-09-18 | 21:16

dus ook alle Fords die in Europa verkocht worden maar in de US bouwen?

dat zal zeker niet bevorderlijk zijn voor de prijs(en de kwaliteit)

Fred Hartman 12-09-18 | 02:00

Mijn huidige Lenovo is de vroegere IBM Thinkpad. Amper verbeterd.

TuurlijkNiet 12-09-18 | 15:07

@StevenQ: Nee, Trump wil dat auto's van Amerikaanse merken bedoeld voor de Amerikaanse markt ook in de VS geproduceerd worden..

En Ford, GM en CFA zijn ook al bezig de capaciteit van de Amerikaanse fabrieken weer te vergroten sinds 2016, terwijl de capaciteit sinds 1990 aan het afnemen wat omdat steeds meer naar Mexico ging voor productie..

En het verhaal van Trump is niet nieuw he. Lees anders dit Playboy interview uit 1990(!):
www.playboy.com/read/playboy-intervie...

Another game: What's the first thing President Trump would do upon entering the Oval Office?
Many things. A toughness of attitude would prevail. I'd throw a tax on every Mercedes-Benz rolling into this country and on all Japanese products, and we'd have wonderful allies again.

i-Wonder 11-09-18 | 18:43

Zolang het geen level playing field is moeten er handelsbarriere's zijn.

FW Ta-183 Huckebein 11-09-18 | 20:28

En over die tweet: Ford gaat die auto nu dus niet in de VS maken (want te duur om voor die kleine markt voor dit specifieke model een aparte productie;ijn in de VS op te zetten, gaat immers maar om 50.000 auto's per jaar). Ford heeft nu dus besloten dit model helemaal niet in de VS aan te gaan bieden.

down 11-09-18 | 21:12

Wat is de bijdrage van je binnenlandse multinationals als ze de productie in lage lonen landen laten plaatsvinden en de belastingen in een belastingparadijs afdragen? De enige die er wat aan hebben zijn wat topmensen en wat aandeelhouders. De aandeelhouders zijn niet per definitie Amerikanen. Als Trump er wat heffingen tegenaan gooit komt er toch nog wat ten goede van Amerika en kunnen binnenlandse producenten makkelijker concurreren.

DanEngels 11-09-18 | 22:16 | 1

Wat een artikel weer. Hou er toch mee op.

kloopindeslootjijook 12-09-18 | 07:06

Die moet je even uitleggen.

pedro300 12-09-18 | 08:41 | 2

vrije markt kan alleen onder gelijke omstandigehedenen voorwaarden ,en concurreren met landen die gevangenen en laagste lonen betalen en amper infrastructuur hebben ,vergeet het. TRUMP heeft gelijk.

pedro300 12-09-18 | 08:42

gevangenen laten werken

The Ugly 12-09-18 | 08:55

Je moet je juist toeleggen op het produceren van dingen die anderen niet kunnen. Andere landen hebben lagere lonen, maar Duitsland en Japan exporteren nog steeds de meeste auto's.

Reageer