Autobahn

Hoera. We stoten nog steeds evenveel CO2 als in 1990

Ondanks dat we tegenwoordig 42 procent meer kilometers op de weg afleggen dan in 1990 is de uitstoot van koolstofdioxide (u weet wel, van het broeikaseffect) niet rammend hard gestegen. We zitten bijna dertig  jaar later nog op hetzelfde niveau.

Driewerf hoera voor de autofabrikanten die de laatste jaren steeds zuinigere motoren weten te bouwen. Volgens het CBS zijn we sinds 1990 bijna de helft meer kilometers over de weg gaan rijden met steeds meer auto's, maar in het totaal is de uitstoot gelijk gebleven. Overigens is dat niet volledig te danken aan de autofabrieken: het gedeelte uitstoot dat voor rekening komt van auto's is wel gestegen. In 2017 stootte het complete wegvervoer 12 procent meer uit dat aan het begin van de meetperiode achtentwintig jaar geleden. Toch is het een felicitatie waard dat het aantal kilometers met 42 procent steeg en de uitstoot maar met 12 procent.

Industrie

Echte winstpakker om de totale uitstoot gelijk te houden is echter de industrie en uw huis. De chemische industrie wist 14 procent minder uit te stoten dan in 1990 en uw huis is tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat er zelfs 17 procent minder CO2 uit komt. 

Elektriciteit

Helaas is er een minpuntje in dit juichbericht te vinden: de energiebedrijven stootten in 2017 maar liefst 22 procent meer koolstofdioxide uit als in 1990. Ondanks alle windmolens, zonnepanelen en hoogrendementscentrales stijgt de uitstoot. We gebruiken steeds meer stroom: de productie was 54 procent hoger. Er wordt dus wel winst geboekt, maar we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de elektrische auto hier ook een steentje aan bijdraagt.

Reacties

Johnny66 10-09-18 | 09:15 | 5

Als altijd wordt de auto weer gezien als de veroorzaker en dus een rechtvaardigheids grond voor de enorme kosten in NL voor een auto kopen en rijden . U is nog net geen crimineel . Ja, de industrie maar vooral de boeren ( bijdragen aan economie 1.5 procent , jawel) maar mega vervuilers met op jaarbasis 350.000.000.000 euro aan subsidie ( we komen om van het vreten ..) in de EU. Cognitieve dissonantie en indoctrinatie . Het is gelukt.

bitflip 10-09-18 | 11:05

Koop een EV, stem op partijen die kolencentrales sluiten, problem solved. Geen dank!

KapiteinKlein 10-09-18 | 11:41

Heb je dit verhaaltje in een Word documentje gezet, zodat je het elke keer kan kopiëren plakken? Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar een bron.

Overigens zal de landbouw best wat uitstoten (alhoewel in het grafiekje staat dat het minder is dan bij verkeer), maar om deze aardkloot enigzins leefbaar te houden is het belangrijk alle milieuvervuilende dingen aan te pakken, dus ook jouw volkswagen golf uit 1998.

bitflip 10-09-18 | 12:29

Johnny weet het beter en heeft geen grafieken nodig, is allemaal emotie en nul feiten.

kwakindezak. 10-09-18 | 16:15

Ik blijf gewoon rijden met mijn v8 diesel uit 1982, ze pakken eerst de vliegindustrie en die zeevaart maar eens aan , die stoten veel meer uit stelletje farizeeërs.

KapiteinKlein 10-09-18 | 17:57

Ja ach, we zijn zelf toch dood tegen de tijd dat de uitstoot van nu effect heeft, dus wat kan jouw het ook verrotten?

D-Fens_1963 10-09-18 | 09:44 | 2

En Irak gaat weer lekker meer olie oppompen want geld nodig enzo dus waar blijft de olie/brandstoffen prijsdaling?
Oh nee wacht, de moeder van L & H mag hier binnenkort ook auto komen rijden.

De musso linie 10-09-18 | 13:54

Laurel & Hardy?

D-Fens_1963 10-09-18 | 14:11

Net als de moeder van Mussolini zijn die van Laurel en Hardy al lang dood.
So, try again ;-)

Caveman48 10-09-18 | 09:57

Naast bovenstaande argumenten mag ook niet onvermeld blijven dat de bevolking sinds 1990 met 15% is gegroeid. Per persoon stoten we dus een stuk minder uit.

Eagle0511 10-09-18 | 10:22 | 6

Samengevat: Van het klimaat akkoord van Parijs wordt hiermee vastgesteld dat het complete onzin is. Per 2030 zou de Co2 uitstoot gehalveerd moeten zijn.
Het grootste probleem op de wereld is niet de Co2 uitstoot. Dat is de bevolkingsgroei en het uitgangspunt van het kapitalisme in de westerse wereld: oneindige groei.
Dat laatste bestaat sowieso al niet en over het eerste hoor je geen enkele wereldleider. Per 2050 wordt die al op 9 miljard geschat. Die 2 miljard extra mensen moeten volgens de multinationals zo veel mogelijk consumeren, want dat betekent omzet en omzet betekent winst. Meer consumeren = meer Co2 uitstoot.
Ieder klein kind kan uitrekenen dat de Co2 doelen never nooit gehaald gaan worden op deze manier. Politici hebben daar blijkbaar heel andere ideeën over....

bitflip 10-09-18 | 11:01

Want er is een natuurwet die stelt dat een mens altijd x ton aan co2 produceert in een jaar!?

Tapioca pudding 10-09-18 | 12:51

Afgezien van het schuld geven aan kapitalisme, ben ik het eens dat minder mensen de beste oplossing is. 5 miljard maximaal lijkt me redelijk gezond.

Caveman48 10-09-18 | 13:31

@bitflip: In zekere zin wel ja. Meer consumptie vergt meer productie en transport, wat weer meer CO2-productie tot gevolg heeft. Daarbij is het niet alleen de kwantiteit van die consumptie, maar ook de hang naar steeds exotischer dingen die als een soort multiplier werkt.

bitflip 10-09-18 | 13:53

Onzin. Co2 emissies in transport en productie zijn doorgaans gewoon keuzes, en je kan gewoon kiezen dat zonder emissies te doen.

D-Fens_1963 10-09-18 | 14:23

@flip
U bedoelt lopen, varen of fietsen?
En die (24-7) fabrieken op alternatieve energie?
Ik snap uw ideologie maar ik kies voorlopig nog even voor een wat traditionelere klimaatbijdrage.

Eagle0511 10-09-18 | 15:46

@bitflip 10-09-18 | 11:01
Op dit moment groeit de wereldbevolking harder dan de Co2 productie daalt. Effect voor millieu is dan altijd negatief.
Wat ook niet helpt in Europa is het ongeremd mensen binnenhalen uit het M.O. en Afrika.
Daar hebben ze een Co2 footprint die 10x zo klein is als in west europa. Alles wat hierheen komt meet zich dezelfde Co2 footprint aan.
En wat nog meer niet helpt: Alle landen in de wereld die een welvaart hebben die minder is dan de onze, hebben als doel om onze welvaart te evenaren. Daar is veel Co2 uitstoot voor nodig. Samen met de bevolkingsgroei levert dat een plaatje op dat voor mij heel duidelijk maakt dat het Parijs akkoord never nooit niet gehaald gaat worden.
Voor de huidige politici boeit dat geen reet. Per 2050 zijn zij er toch niet meer en per nu kunnen ze er wel lekker mee scoren.

TP 1984 10-09-18 | 11:05 | 3

Dus we betalen ieder jaar maar meer voor dezelfde vervuilende uitstoot? al 28 jaar tenminste als het niet al veel langer is? En dan kijk je op das kapital en die zegt "Voor een dubbeltje geboren? Dan maakt u minder kans om een kwartje te worden"

Ik rust mijn koffer. het draait nog steeds enkel om de poen en niet om het welzijn van de wereld.

i-Wonder 10-09-18 | 12:45

Minister Ed Nijpels voerde een accijns voor zure regen in. Vlak voor de stemming kwam er 2 journalisten bij hem op bezoek met het nieuws dat zure regen niet bestond. Ed Nijpels verzocht hen het nieuws voor zich te houden tot na de stemming over de accijns verhoging. De journalisten gingen accoord en jaren later vertelde de journalist dat het dieptepunt van zijn carriere het liegen voor zure regen was. De moraal van de Nederlandse politiek en journalisten in 1 kort verhaaltje.

bitflip 10-09-18 | 13:56

Lol. Wat mensen zichzelf al niet wijsmaken.

TP 1984 10-09-18 | 16:08

i-Wonder 10-09-18 | 12:45
Inderdaad, kort maar krachtig. Thnx voor de info.

Tapioca pudding 10-09-18 | 12:48 | 1

Heel lang geleden toen de CO2 discussie net ontstond, beweerde men dat de uitstoot van auto’s slechts 7% was van alle uitstoot. Maatregelen voor reductie van uitstoot door auto’s zouden daarom weinig effect hebben. Van de hele discussie tot nu blijft me vooral bij: Wat is waar?

bitflip 10-09-18 | 14:01

Slordig gebruik van termen helpt niet.

"Uitstoot" zegt niets op zichzelf.. Uitstoot van wat? Roet? Lood? Fijnstof? Co2?

Afhankelijk van het type uitstoot zijn er groepen die een grotere of kleinere rol spelen.

Gewoon beetje opletten.

Deviant 10-09-18 | 13:59 | 1

Op zich positief maar zolang we de kern van het probleem -overbevolking- niet aanpakken is het dweilen met de kraan open.

CamaroHans 10-09-18 | 14:21

Als het zo doorgaat lost dat probleem zich vanzelf op.

Reageer