Autobahn

Slechts 14 procent Tesla Model 3's doorstaat kwaliteitscontrole

De druk staat bij de productie van de Tesla Model 3 vol op de ketel: kwantiteit heeft prioriteit. Het gevolg hiervan lijkt te zijn dat een aanzienlijk deel van de productie gebreken heeft: maar liefst 86 procent is niet in één keer goed.

first pass yield

Onlangs kon Elon Musk trots verkondigen dat Tesla er in geslaagd was meer dan 5.000 Model 3's per week te maken. Een mooie prestatie, dat zeker, maar dit getal lijkt het hele verhaal niet te vertellen. Uit interne documenten, die in bezit zijn van Business Insider, blijkt dat van de 5.000 Model 3's die in de laatste week van juni gemaakt werden, er 4.300 nog 'aandacht' nodig hadden. Hiermee komt de zogeheten first pass yield (FPY) uit op 14%.

Experts geven aan dat een gezonde FPY van een autofabrikant op 80 procent ligt, en als we naar deze box plot kijken zou je eerder concluderen dat de gemiddelde FPY zelfs in het hoogste deciel ligt. Gemiddeld had elke Model 3 die niet tot de FPY behoorde nog 37 minuten aan liefde nodig. Dit is arbeidstijd die niet bepaald voorhanden is, dus er zal Tesla veel aan gelegen zijn hun kwaliteitspercentages op te krikken.

En dan komt dit er ook nog door...

Social

Reactie Tesla

In een reactie zegt de automaker dat het veelal om kleine dingetjes gaat, wat we ook wel geloven. Als er echt structureel dingen mis zijn kan je immers beter de hele band stilleggen. Het probleem bij Tesla is de tijdsdruk en het gebrek aan fabrieken. Elke grote fabrikant doet flinke test runs, waarbij kleine gebreken verholpen kunnen worden. Zo kwam bij Bentley aan het licht dat er nog teveel rammelde aan de Continental GT, wat leidde tot een uitstel van de productie. De vraag is of Tesla met zijn ene fabriek en enorme lijst aan bestellingen deze luxe heeft.

Reacties

SanderVreibik 23-08-18 | 08:25 | 4

En de Tesla-adepten maar roepen dat de 3 winstgevend gebouwd wordt.
Ja, in theorie, maar dit soort "dingetjes" knaagt toch altijd flink aan je (bruto)winstmarge.

ZomaarEen 23-08-18 | 11:40

Dat is nou net het grappige van Tesla.
Daar gaat het juist niet ten koste van de (bruto) winstmarge want het extra werk wordt daar onder een ander potje geboekt dat buiten de berekening van de bruto winstmarge op de auto's valt...

bitflip 23-08-18 | 13:13

37 minuten is in de VS misschien $15,- arbeidsloon. Natuurlijk zullen er meer kosten zijn, maar de indicatie hier is gewoon dat sommige lopende band handelingen beter zouden kunnen qua procedure. Qua winstmarge is het niet echt boeiend.

ZomaarEen 23-08-18 | 13:29

Die meerkosten zullen aanzienlijk hoger zijn dan die 37 minuten.
Laten we aannemen dat het vervangen van het paneel op de foto 37 minuten kost en in de fabriek was ontdekt. De auto moet dan apart gezet worden, kost tijd, neiuw paneel besteld en geleverd, kost geld, auto moet opgezocht worden, kost opnieuw geld en de vraag is maar of het bruine paneel opnieuw bruikbaar is, er misschien een ander paneel beschadigd tijdens het verwisselen etc. Dus inderdaad, die 37 min zijn de kosten niet, alles erom heen kost waarschijnlijk een veelvoud aan tijd en geld

bitflip 23-08-18 | 14:24

Soms wellicht, het is gissen hoe het precies berekent is, en daarbij is het een gemiddelde. Dus wellicht dat 95% binnen een minuut geregeld is, en de rest een paar auto's betreft die dagen moesten wachten op een juiste kleur binnenpaneeltje.

pedro300 23-08-18 | 09:33 | 1

Nou er zijn ook fabrikanten die de auto niet technisch kunnen leveren volgens wettelijke eisen ,en gingen daarom aan het rommelen.

GoedenMorgenDezeMorg 23-08-18 | 10:09

*kuchVW *hoestAuwdie

Johnny66 23-08-18 | 09:33 | 7

Ik hoorde 25 procent winst op een auto , iemand van het webcare team alhier . Nee , musk zou de productiefasciliteit , de efficienty van oa. Toyota wel even verbeteren . We praten over de VS , daar waar auto''s door geen enkel merk als hoogwaardig kan worden gezien . Dat zit niet in het DNA van de amerikaanse automotive . De bekerhouders zijn de belangrijkste usp , en kopen massaal Lexus en Toyota . Dat heeft dus een reden . Auto''s maken is een vak !

Harry Turtle 23-08-18 | 09:42

Dit strookt niet helemaal met je stokpaardje dat zelfs stofzuigermakers het kunnen.

joran v d s 23-08-18 | 09:42

Die Toyo's en lexi's worden daar enkel verkocht omdat er 'made in usa' op staat. anders hoeven ze die krengen niet

Johnny66 23-08-18 | 09:51

Ik ben niet een stofzuigermaker , doch zij zijn het van plan . Excuses namens hen.

Johnny66 23-08-18 | 09:53

Denk dat de amerikanen ook zo dom zijn , zie hun films, dat hen nooit iemand heeft verteld dat Toyota van origine uit Japan komt. Zullen we vanaf nu proberen het niveau een tikje hoger te leggen ? Indien mogelijk natuurlijk.

bitflip 23-08-18 | 13:07

Hi johnny, niet liegen, dat model 3 marge cijfer (bij benadering) komt van meerdere onafhankelijke analyses.

Johnny66 23-08-18 | 14:26

Zou elon van dromen. Eh.. trippen.

Johnny66 23-08-18 | 14:32

Ps heeft iemand die 2 verschillende deuren al gezien ?

Randymars18 23-08-18 | 09:47 | 1

Hoe zit dat eigenlijk met de andere modellen? Het is altijd model 3 die in het nieuws komt. Zijn er grote problemen met de andere modellen of zijn dit nog kinderziektes

CamaroHans 23-08-18 | 12:06

Die andere modellen worden in zo'n laag volume gebouwd dat ze eigenlijk niet interessant zijn. De Model 3 is gepresenteerd, en is dat ook, als de auto die Tesla van de nodige financiën gaat voorzien om het als autoproducent te redden, zich tussen de grote jongen te vestigen en uiteindelijk de wereld aan de EV te krijgen.

Johnny66 23-08-18 | 09:55

De autovisie van 2017 had een nieuwe S die meer gebreken had dan een 20 jaar oude Lada niva gebruikelijk heeft.

kloopindeslootjijook 23-08-18 | 10:26 | 5

Waar blijft de electrische Dacia. Geen trendy fratsen voor de leasende elite, gewoon auto. Als dat lukt, dan praten we weer verder.

Johnny66 23-08-18 | 10:52

Waar blijft dit , waar blijft dat..... besef dat particulieren geen E koopt. Je zal maar fabrikant zijn......

kloopindeslootjijook 23-08-18 | 10:59

Ja, waarom eigenlijk niet.

CamaroHans 23-08-18 | 12:18

Omdat ie niet zo goedkoop gemaakt kan worden. De accu kost voorlopig nog net zoveel als men voor een Dacia wil betalen. Er bestaan wel kleine EV's, maar geen goedkope. Alles waar je met z'n drieen in kan kost ruim boven de 20k. Wil je iets meer dan zit je boven de 30k. De Dacia Logan begint bij 12k en is zeer ruim, dat is echt een no-brainer.

bitflip 23-08-18 | 12:40

Een goedkope dacia heeft nog altijd een grote range, zo'n EV zal er niet komen omdat de kosten van een EV voorlopig nog grotendeels in het batterypack zitten.

Anders benaderd, de goedkope EV is er allang, maar zal voorlopig range beperkt zijn in vergelijking met goedkope brandstof dacia's.

Dus als je accepteert dat je "boodschappenauto" alleen nut heeft voor tripjes tot de dichtsbijzijnde stad en terug, kan je nu al wat leuks uitzoeken in China, daar komt johnny je wel even mee helpen.

(Vermijd wel de lood batterijen!)

Johnny66 23-08-18 | 14:27

Klopt china.

beschuitfluiter 23-08-18 | 10:41 | 6

Tesla is een ponzi scheme; de pre-order fees en overhypte investeringen worden gebruikt om bestaande orders te fixen, maar het hogere doel is behaald; namelijk dat de grote merken vol op electrisch gaan. Dus je kunt er van vinden wat je wilt, maar Musk zal het als een succes beschouwen. Hopelijk dat niemand hier aandelen Tesla heeft. Die gaan zeer binnenkort naar 0 namelijk

Johnny66 23-08-18 | 10:51

De grote merken hebben hun eigen tijdschema , ook met waterstof en schreeuwen niet . Zij hebben wel een serieus businessmodel .

kloopindeslootjijook 23-08-18 | 10:59

Tesla is een prima initiatief, maar Henk en Ingrid kunnen er net veel mee. Betalen wel mee via belastingen en infrastructuur en wat niet al. Die meeste Tesla-rijders lopen geen risico, naar 5 jaar doen z'n de lease-Tesla weer weg of anders is het een kostenpostje van het bedrijf dat wel van de de salarissen van het personeel af kan. Het personeel moet gewoon keihard zelf sparen voor een tweedehands oliestokertje en het onderhoud en restwaardeverlies betalen waar ze straks de stad niet meer mee inmogen..
Nadat ze geld voor de warmtepomp bij elkaar hebben natuurlijk.
Dus dat electrische gedoe versus de markt is een beetje scheef nogal.

Johnny66 23-08-18 | 11:35

De subsidies zijn marktontwrichtend , alsdus de Bovag .
ps. heeft iemand de witte tesla hierboven bekeken ? Dat doet drugs ( niet zijnde medicinale ..) met je !

Harry Turtle 23-08-18 | 12:30

Uiteraard is die subsidie marktontwrichtend, dat is het hele doel van die subsidie.
Bovag is vooral bang voor hun eigen bestaansrecht omdat er weinig werk meer overblijft voor garages die ze vertegenwoordigen als het gros straks aan de EV zit.

bitflip 23-08-18 | 12:47

Wat veel erger is, de regulering in de energiemarkt is marktontwrichtend en houd veel te hoge prijzen in stand voor electriciteit, en veel te lage prijzen voor fossiele brandstof.

Johnny66 23-08-18 | 14:28

Ook nu niet afdwalen , dank.

falkoro 23-08-18 | 12:45 | 1

lol. Wat een slecht artikel weer. Deze cijfers zijn alleen maar relevant als je weet wat de concurrentie doet en waar de gebreken zitten.

Ik rij zelf een hele mooie Audi S3, maar ik zit long met aardig wat geld op Tesla. Als je je inleest weet je dat de 3 en X beste price/quality auto is op dit moment. De S is beetje outdated, maar krijgt over anderhalf jaar een facelift.

Overigens is het een stuk goedkoper om elektrisch te rijden en zijn alle petrolheads reviewers op b.v. YouTube alleen maar enthousiast over wat verschrikkelijk goede auto's Tesla's maakt.

Doch heeft Tesla natuurlijk als jonge automaker nog dingen te verbeteren, maar dat heeft elke automaker, echter die komen niet continue negatief in het nieuws.

Ik ga heel veel geld verdienen op mijn aandelen en heel veel mensen willen nooit meer terug naar een petrol auto als ze eenmaal elektrische rijden. Kijk de cijfers maar na en leen eens een keer de elektrische auto van je familie of vrienden. Je zal verbaasd zijn!

Johnny66 23-08-18 | 14:30

Schrijf je in bij de kvk en lease er 1. Als je stuk gaat ( dit keer niet alleen de tesla) betaalt de burger je wel uit de rotzooi.

Tisnietanders 23-08-18 | 13:17 | 1

Zegt niets als je niet de QA eisen en toleranties vergelijkt per fabrikant.
Hoe dan ook. Tesla lacht jullie allemaal de moeder over een paar jaar en er zijn wat reaguurders die jullie daar dan met plezier aan zullen herinneren.

Johnny66 23-08-18 | 14:31

Het kost alleen wat.

boterhamtevredenheid 23-08-18 | 16:59

Een dag Tesla niet gebashed is een dag niet geleefd.

lekkeraustralie 24-08-18 | 15:19

Mijn klein dingetje kan het zeker niet 5000 keer per week zonder fouten.

Reageer