Autobahn

Shell bouwt waterstoftankstations in Nederland

Oliegigant Shell start met de bouw van vier waterstoftankstations in ons land. Het is nog maar het begin, want de benzineverkoper zet hoog in op een groter netwerk waar het gas getankt kan worden.

Shell heeft vandaag laten weten dat ze (eindelijk) beginnen met een dekkend netwerk aan waterstoftankstations in Nederland. Van de eerste vier komen er drie in de Randstad te liggen: twee in regio Amsterdam en één in Den Haag. De laatste komt in Pesse, een Drents dorp met 1800 inwoners. De bedoeling is dat er op deze locaties uiterlijk begin 2020 waterstof getankt kan worden.

Het is inmiddels wel duidelijk dat de oliegigant de overgang van olie naar stroom omarmt. Het bedrijf investeert al hevig in verschillende takken van de elektrische auto-industrie. Daarnaast plaatst het in rap tempo laadpalen bij hun bestaande tankstations en tekende het vorig jaar een pact met andere energieleveranciers en grote autofabrikanten waaronder Toyota, BMW en Daimler.

Met de aanleg van de waterstoftankstations komt de levensvatbaarheid van de elektrische auto die niet uren hoeft op te laden weer een stap dichterbij. Ook zal Shell-CEO Marjan van Loon blij zijn met de extra tankstations, haar auto rijdt immers op het nu onvindbare waterstofgas. Overigens zijn de vier nieuwe waterstoftankstations nog peanuts als we kijken naar Duitsland. Daar moeten er eind dit jaar 100 staan en het doel is om het aantal te laten groeien naar 400 in 2023. 230 hiervan zullen dan van de Schelp zijn. 

Reacties

2voor12 21-08-18 | 16:35

Prima ontwikkeling, nog even een paar jaar mijn benzine-auto en dan direct over naar een waterstof exemplaar. Geen gedoe met uren bij een laadpaal rondhangen dus net zoals ik nu gewend ben.

Harry Turtle 21-08-18 | 17:17

Ja wel 4 hele vulstations in Nederland, echt veel handiger dan je auto anywhere aan de lader hangen tijdens kantoortijd of snachts.

Bytemaster 21-08-18 | 18:35

@Harry Turtle 21-08-18 | 17:17
Datzelfde zei men vijf jaar geleden over het rijden in auto’s met een accu...

Harry Turtle 21-08-18 | 19:36

Ja en waterstof is al 30 jaar de grote belofte

Johnny66 21-08-18 | 20:16

Het momentum . EV is die bijna voorbij. Mensen kopen niet en autofabrikanten kunnen niet op hun reet gaan zitten.

sociaal_econoom 22-08-18 | 07:52

Wat gaat waterstof per liter kosten....? 50 cent

bitflip 22-08-18 | 12:24

Tientje per kg, 5 kg tank, iets over 400km range. Duur geintje dus en het waterstof is niet duurzaam opgewekt.

Oftewel, niemand schiet er nog wat mee op. Kan wel schoon, ooit in de toekomst.

Doctor Honoris Causa 21-08-18 | 16:36

Misschien moet Musk eens een tweetje naar Shell sturen?

2voor12 21-08-18 | 16:54

Om ze ook voor pedo uit te schelden? Of om zijn aandelen voor 420 dollar te kopen?

Skinkie 21-08-18 | 17:46

Ik verwacht eigenlijk meer van ammonia (l) bij kamertemperatuur dan een waterstof (l) bij 20K.

Alexander des Burgus 21-08-18 | 18:09

Je wilt geen ongelukken krijgen met ammonia in je auto. Buiten dat is waterstof ook geen goed alternatief, omdat het ontzettend veel energie kost om het te transporteren, te tanken en er verdampt gewoon 1% per dag weg uit je tank als je 'm stil laat staan. En dat in de schaduw.

Pierre Tombal 21-08-18 | 18:43

Als ik op vakantie een reservesetje opgeladen (A-merk) batterijen meeneem voor mijn camera en deze na een week wissel, zegt mijn camera dat ze net zo leeg zijn als de batterijen die ik er net uitgehaald heb. Dat is 100% verlies in 7 dagen tijd. Even los van dat het me sterk lijkt dat een onder druk staande afgesloten tank zou lekken is een procentje per dag peanuts vergeleken met de inefficiëntie van batterijen.

bitflip 21-08-18 | 19:31

Hoi Pierre, de chemie (en daarmee de eigenschappen) in batterijen verschilt nogal. Dat is ook waarom er nogal een kwaliteitsverschil bestaat tussen fabrikanten van batterypacks/ev's.

Daarnaast, als we toch argumenten via anekdotes aan het opvoeren zijn, een setje oplaadbare AAA batterijen van het hema huismerk houd de lading gerust langer dan een maand vast. Vast ook wel langer, maar zolang liggen ze bij mij niet ongebruikt in de la.

Wellicht gewoon niet in de zomerzon laten liggen oid?

Pierre Tombal 21-08-18 | 20:41

Waarom zou ik ze ergens in de zon willen laten liggen als ik ze op het moment dat dit nodig is in mijn camera wil kunnen stoppen? Dat is ongeveer net zo zinnig als je reservewiel thuis laten liggen.

bitflip 21-08-18 | 22:00

Dat weet ik niet, waarom zou je dat willen?

Ik probeerde slechts een mogelijke verklaring aan te reiken waarom je batterijen leeg waren ondanks het opladen een week eerder. Als dat het niet is, zou het met leeftijd (/aantal keren opgeladen) te maken kunnen hebben.

Normaal is het in ieder geval niet. Haal een nieuw setje of een betrouwbare oplader?

Pierre Tombal 21-08-18 | 22:21

En jij denkt dat ik dit op basis van één maandagmorgen-batterij neerzet. Voor een godsvermogen van die krengen gekocht, ik had op een gegeven moment iets van 32 van die dingen hetzij in gebruik, aan de lader of in de vriendelijk meegeleverde bewaarcassette en ze waren allemaal even rampzalig. Gebruik tegenwoordig weer bruinkoolampullen naar volle tevredenheid. Meer power en als ze vol behoren te zijn dan zijn ze dat ook. Beter voor mijn apparaten en beter voor mijn hart. Die oplaad-troep komt er bij niet meer in.

piprecies 21-08-18 | 22:59

Pierre, hier een tip van iemand die ook zeer veel waardeloze oplaadbare batterijen gekocht heeft: ik ken slechts 1 type die wel goed zijn: google maar eens op ENELOOP (ik heb ze van Sanyo, nu ook van Panasonic)

bitflip 21-08-18 | 23:03

Ja, dat verklaart wel meer op zich.

Ik denk dat je het over NiCd of NiMH batterijen hebt. Beide hebben last van het geheugen effect waarbij ze praktisch alle lading verliezen bij "verkeerd" gebruik.

In beide gevallen zijn ook wel weer te fixen, door ze leeg te trekken en weer op te laden. Bij NiCd batterijen moet je dat vaker herhalen voordat ze weer een beetje werken.

Maar ja, dat waren de tijden voor Li-Ion. Lithium gebaseerde batterijen zijn niet echt verkeerd te gebruiken, alhoewel het aan te raden is om tussen de 20%-80% capaciteits range te blijven voor extra lange levensduur. Afhankelijk van het product, de toepassing en de stand van de maan, zullen sommige apparaten zelfs afgesteld zijn om altijd binnen die lijntjes te blijven (en dus langere levensduur te forceren).

bitflip 21-08-18 | 23:20

@Pierre
Waarbij ik niet natuurlijk niet wil zeggen dat er geen crappy lithium batterijen zijn.

Als je vastzit aan NiMH om de een of andere reden(?), Eneloop is idd een innovatie in NiMH batterijen waarbij je effectief ook een beetje capaciteit inruilt voor langere levensduur.

newray 21-08-18 | 17:47
hendrikjandetuinman 21-08-18 | 18:31

Wow... Vijftig jaar geleden

Techtalent 21-08-18 | 18:38

Ja wat is hier de toegevoegde waarde van? Filmpje van 58 jaar oud?

Pierre Tombal 21-08-18 | 18:45

@Techtalent 21-08-18 | 18:38
Natuurlijk. Waterstof is in al die jaren vast gemuteerd tot iets dat veel gevaarlijker is. Laat dat talent maar achterwege.

Techtalent 22-08-18 | 05:58

Dat zeg ik niet maar nog even en de filmpjes Ac vs. Dc komen over tafel anno 1890.

Pierre Tombal 22-08-18 | 13:32

Is anders best leerzaam. De interlink met Noorwegen is bijvoorbeeld ook DC en als groenvolk zou begrijpen waarom zien ze misschien ook eindelijk eens in dat het allemaal niet zo rooskleurig is als wat ze nu proberen te verkopen.

bitflip 21-08-18 | 18:55

Ik hoorde Marjan in een interview zeer getraind herhalen dat je waterstof zo snel kan tanken bij een tankstation.

Redelijk lachwekkend dat men dat zo belangrijk acht, gezien dat EV rijders doorgaans helemaal geen tijd kwijt zijn aan tanken.

Die paar keer per jaar dat je 2 of 3 x 20 minuten aan een snellader hangt op weg naar het zuiden stelt niets voor vergeleken met de uren die je elk jaar spendeert aan waterstof bijvullen voor bijna een tientje per kg.... In het tankstation.

Johnny66 21-08-18 | 19:00

"Geen tijd kwijt bent" , zeker lachwekkend . En .... een waterstofauto kent geen max . Inzake bijtelling . Altijd 4 % dus , want geen hond koopt een Ev , dus ook waterstof.

Johnny66 21-08-18 | 19:02

Nee nu duurt volgens tesla vootzitter bitflip waterstof tanken uuuuuren. Je gaat een beetje op drugsklant elon lijken.

bitflip 21-08-18 | 19:48

Dank voor de promotie Johnny, klantcontact was nooit mijn sterkste kant!

Over een jaar genomen staat een waterstofrijder veel langer z'n tijd te verdoen bij een pomp dan een gemiddelde ev rijder ja.

NB. 4m per tankbeurt, 400km range op huidige waterstofmodellen, dus lekker wekelijks op naar het tankstation.

Dat maakt ruwweg 3 en half uur lekker in de buitenlucht nietsdoen terwijl je staat te wachten. En dat is conservatief gerekend.

U zal opmerken dat 3x 20 minuten snelladen (stekker erin en weglopen) 1 uur duurt, dus 2 uur voor de hele trip.

Feiten mensen, altijd handig.

bitflip 21-08-18 | 19:49

Ps, ik heb dit jaar nergens een waterstof pomp gezien op de route soleil... Dus een waterstof auto gaat het vermoedelijk gewoon niet kunnen in een redelijke tijd.

Johnny66 21-08-18 | 20:18

EV is voor de korte en middellange afstanden . Accugrondstoffen zijn schaars , in de Eu niet aanwezig en dus duur.
Bepalend is de prijs uiteindelijk ! Daarom koopt nu niemand een EV .

bitflip 21-08-18 | 20:25

Helaas voor jou ga je er niet over johnny, en blijven mensen massaal praktische EV's kopen zodra ze van de band rollen.

Dat is al jaren zo, en gaat voorlopig niet veranderen. Behalve dan dat er meer lopende banden bijkomen.

Pierre Tombal 21-08-18 | 20:25

bitflip begrijpt niet dat het vrij onzinnig is om op driehoog achter een laadstation aan je gevel te hangen. Of dat het gevaar oplevert voor voorbijgangers om vanuit je raam een kabel over de stoep naar de parkeerplaats te laten lopen. Dat je een Tesla niet kan vol-"tanken" door deze gedurende een nacht aan een 3.680 Watt laadpaal te hangen. Dat het ondoenlijk is om iedere mogelijke parkeergelegenheid van een laadpaal te voorzien, in het bijzonder wanneer ten behoeve van festivals daar weilanden voor worden ingezet. Dat het dientengevolge asociaal is om je auto de hele nacht bij een laadpaal te laten staan terwijl je maar 10kWh hoeft af te nemen. Dat het overduidelijk transportdoel van stroom die wordt afgenomen via een laadpaal de overheid in staat stelt daar een afwijkend belastingtarief voor in te stellen, net zoals bijvoorbeeld voor kampeergas. Dat het systeem van snelladers (of voor wat dat aangaat de langzame laadpalen langs de straat) uitsluitend werkt omdat het aantal gebruikers op dit moment dusdanig laag is dat het nagenoeg onmogelijk is dat je niet direct aan de beurt bent.

De EV is een nutteloze hobby voor mensen die willen geloven dat ze de planeet redden wanneer de rookwolk niet direct uit hun eigen huis of auto komt. Leuk om over te praten op feestjes, maar je bent gek om te investeren in infrastructuur om die dingen ergens onderweg te kunnen laden.

Pierre Tombal 21-08-18 | 20:28

Een oplaadkabel waar de hond van de buren tegen heeft gepiest en die je in je nette pak op moet rollen om in de kofferbak te leggen. Wie wil dat? Waar is het comfort?

- Katsuhiko Hirose -

CamaroHans 21-08-18 | 21:38

@Bitflip, Op de route de soleil kun je gewoon waterstof tanken: www.netinform.net/H2/H2Stations/H2Sta...

bitflip 21-08-18 | 22:29

@pierre
Leuk verhaal, ietwat veel azijn alleen. En ouderwetse onnozelheid ook. Niets van je opsomming is een probleem natuurlijk.

Ik had het over de huidige ev rijders zoals je had kunnen lezen, deze hebben bovengemiddeld eigen laadpalen en/of laadmogelijkheden op kantoor.

Auto's staan iets van 90% van de tijd stil zoals vaak opgemerkt, dus langzaam laden voldoet *prima* voor de doeleinden van bv. een forens.

Je bent aardig in de war over laadpaal infrastructuur en kosten daarvan. Ik herrinner je er even aan dat de transportsector al decennia prima functioneert, en er toch echt geen diesel of benzine op magische wijze verschijnt in de opslagtanks van tankstations. Kennelijk was die infrastructuur wel prima op te zetten door winstgevende ondernemingen? Dacht je dat daar niet voor betaald is aan de pomp? Vragen...

Daarnaast, je praat alsof je de baten niet kent. Het is nogal handig om opslagcapaciteit van EV's beschikbaar te maken op het electriciteitsnet. Zo handig dat je er op jaarbasis honderden euro's mee kan verdienen volgens Noorse experimenten. Dat gaat zelfs prima samen met langzaamladende EV's!

EV's aan laadpalen verbeteren de betrouwbaarheid en kwaliteit van het landelijk electriciteitsnet, bieden plek voor de vaak overvloedige hoeveelheden goedkope stroom vanuit zon&wind, en verdringen dure, smerige vormen van opwekking zoals kolen.

Allemaal pluspunten, en infrastructuur bouwen betekent centjes uitgeven en verdienen, en banen, allemaal lokaal!

bitflip 21-08-18 | 22:37

@CamaroHans
Ja inderdaad zeg. Misschien lag die route toch iets teveel voor de hand. Zal beter opletten voortaan.

Maar de hamvraag natuurlijk, zijn ze ook open :P

@Pierre Tombal
Speciaal voor jou en je maatje Katsuhiko zijn er laadpalen met de stekker & kabel vast aan de paal. Die kan je gewoon bij de stekker pakken en inpluggen! Het is wonderlijk toch, wat een fucking innovatie toch weer.

Pierre Tombal 22-08-18 | 00:00

@bitflip
Als iemand ten val komt en daarbij letsel oploopt omdat jij illegaal gebruik maakt van de stoep, reken dan maar niet op jouw verzekering. En een EV die teruglevert naar het net maak je de eigenaar die de volgende ochtend naar een klant 200 kilometer verderop moet niet echt blij mee. Jij gaat iets te gemakkelijk uit van een forens die ook op de fiets naar zijn werk zou kunnen gaan. Je lult er ook lekker overheen dat het allemaal een stuk minder grappig wordt wanneer er drie wachtenden voor jou staan, zelfs al doen ze er elk `slechts` 20 minuten over als het een snellaadpunt betreft. Een EV is en blijft hobbyisme voor mensen die zelden tot nooit buiten een straal van 70 kilometer van hun eigen huis komen en welke bij gebrek aan duurzame opwekking uitsluitend de vraag naar fossiel opgewekte elektriciteit laten toenemen.

Pierre Tombal 22-08-18 | 00:10

Ik denk overigens niet dat professor Hirose jouw kwalificatie erg op prijs kan stellen. Los daarvan werd hier onlangs bij mij om de hoek nog een paal neergezet waar de afnemer zelf zijn eigen kabel mee moet nemen. Die palen met geïntegreerd snoer waar jij over praat zijn daarmee waarschijnlijk nog zeldzamer dan de H2 stations in dit land.

bitflip 22-08-18 | 00:41

Ik hoop dat eenieder die illegaal gebruik maakt van de stoep gepast beboet zal worden!

Een standaard laadpaal/eigen laadpunt levert je ong. 150km range op in 8 uur (en >200km in 10 uur). Als je totale bereik 350 / 450km is kan je best 200km forensen met een paar uurtjes aan een standaard stopcontact op je bestemming of een paar minuten snelladen op de route.

Dichterbij dan 150 - 200km, en je kan prima af met een standaard laadpunt zolang je dat thuis maar altijd beschikbaar hebt, anders moet je weer naar de snellader (=duurder), of op bestemming... enfin, het is allemaal niet zo moeilijk.

Dit dekt de use case van bijna alle forensen in NL, EN is nog steeds praktisch genoeg voor de familievakantie (ok, je wil iets groters dan een golf wellicht). Dat jij net weer iets anders denkt nodig te hebben is leuk, maar dat is dus niet de bulk van de markt, dan koop je toch lekker geen EV voorlopig?

bitflip 22-08-18 | 00:50

@Pierre
Een beetje stijl & comfort komt niet voor niets, doorgaans zijn dat prive laadstations die men op eigen terrein zet via de voertuig fabrikant/dealer. Publiek kom je ze niet vaak tegen, op de A4 richting den haag na schiphol (de ruyge hoek?) hebben ze deze achter het tankstation hangen toevallig, en soms vind je ze bij restaurants. Ook Tesla 'superchargers' & thuislaadstations hebben de kabel & stekker geintegreerd.

Johnny66 22-08-18 | 09:14

''massaal EV''s koopt......'' . Gisteren nog een coalitie politicus gehoord die baalde van de enorme subsidiestromen richting de toen PHEF''s en nu de EV''s . We zitten verkeerd , dat zeg ik al een aantal jaar.

Johnny66 22-08-18 | 09:15

De particulier koopt geen EV ! De Tesla ''s die mij in Duitsland met 200 plus inhaalde is ook niet gekocht !

bitflip 22-08-18 | 12:27

Alsof politici iets begrijpen van de energiemarkt en de reguleringen die de huidige hoge prijzen in stand houden ten faveure van de bulk opwekkers met hun smerige kolenventrales.

Pierre Tombal 22-08-18 | 14:23

Je veronderstelt nog steeds als vanzelfsprekend dat er altijd en overal een vrije oplaadmogelijkheid is. Met de huidige 2 op 1.000 mag dat misschien soms zo lijken, maar op het moment dat we van promillen naar procenten gaan zal dat rap anders worden.

Stroom uit kolen kost overigens maar iets van 3 cent per kWh. Het wordt duur door stroom uit gascentrales (4 cent) die nodig zijn als backup voor onbetrouwbare groene bronnen, de 12 cent energiebelasting (plus BTW) en natuurlijk de particuliere opwekking à 21 cent per kWh.

Johnny66 21-08-18 | 18:57

Waterstof kent veel meer co2 neutrale mogelijkheden . Het gasnet in nl kan daarbij gebruikt worden , evt ook voor huizen .

Pierre Tombal 21-08-18 | 19:09

Dat laatste is geloof ik dan weer wat lastig vanwege het volume. Het is ook niet echt geschikt om te gebruiken voor open verbranding in bijvoorbeeld een oven of gasfornuis.

Johnny66 21-08-18 | 19:28

De kosten zouden te hoog kunnen zijn , ja. Het gasnet is wel geschikt , naar verluid.

W_F 21-08-18 | 19:32

Nu allen nog even een zonnepaneel maken waar waterstof uit komt en een hele grote tank in elke grage, want waterstof aan de pomp is volgens mij bijna net zo duur als diesel.

Pierre Tombal 21-08-18 | 19:35

Nee, ik bedoel dus de diameter van de pijp.

Johnny66 21-08-18 | 19:38

Heb ik niets over gehoord . We zullen zien.

bitflip 21-08-18 | 20:10

Waterstof zou wel weer omgezet kunnen worden naar electriciteit wanneer nodig bij de eindafnemer, daarmee kan je best een mooie voorspelbare curve maken waardoor extra generatie uit kolen of gas overbodig is. Dan moet je natuurlijk wel een serie opslagdepots gaan opzetten om een gezonde seizoen buffer te hebben.

Dit scenario vereist ook dat we waterstof zeer goedkoop kunnen genereren, maar dat kan prima met de zeer goedkope en overvloedige hoeveelheden zon&wind energie die we kunnen opwekken.

Graaier 21-08-18 | 19:36

Pesse ligt naast de A28. En het tankstation heet Green Planet. Een groot station waar milieugekkies zich thuis voelen. Dus het niet zo vreemd dat ze daar waterstof gaan aanbieden. Afijn, mooi dat er iets tegenover de subsidieslurperde accubakken wordt gezet.

W_F 21-08-18 | 21:35

Waterstof wordt minder gesubsidieerd dan elektrisch rijden? Shell verdient hier dik aan ook als wordt het niks.

Johnny66 22-08-18 | 09:17

Een waterstofauto kent geen beperking in de bijtelling ( 50.000 als max.) , echter het hele waterstof gebeuren staat of valt ( zie de EV die niemand koopt) met overheidssubsidies.

Overnijd 22-08-18 | 00:17

Shell helpt. Helpt hopen op nieuw en lekker doortanken nu de fossiel uit raakt en op raakt. Na per liter nu per kg.

Nope.

niet-creatief 22-08-18 | 09:45

Water is duur om te maken, kost ook gewoon elektriciteit. Transporteren en opslaan is lastig, want om het vloeibaar te houden moet het gekoeld worden en zelfs dan lekt het langzaam weg. De meeste waterstof opslag technieken gebruiken ook nog eens zeldzame metalen, alleen het wordt enorm duur of onhaalbaar om iedereen op waterstof te laten rijden.

Het klinkt heel mooi, water uit de uitlaat maar het is gewoon niet praktisch.
Mooie marketing van Shell, jammer dat Autobah zich hier voor leent.

Johnny66 22-08-18 | 09:47

Ik denk dat Shell , Toyota , Honda , Daimler en co. er ook niets van snappen.

bitflip 22-08-18 | 12:30

Ze snappen hun eigen boekhouding, maar da's geen reden voor derden om er in mee te gaan. Het is niet zo moeilijk.

Johnny66 22-08-18 | 15:31

Zo moeilijk dat niemand het weet....

lekkeraustralie 22-08-18 | 16:35

En als je weet hoe waterstof op heel grote schaal wordt gemaakt ? De olieslurpers lachen in hun vuistje. Water uit de 'uitlaat'. dat andere spul om het te maken................ oude wijn in nieuwe zakken.

Reageer